bezár
 

art&design

2014. 08. 15.
Lajta Monitor Múzeumhajó
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Átadták a Lajta Monitor Múzeumhajót pénteken Budapesten, a Parlament északi részénél kialakított kikötőben. Az egykori hadihajón tartott ünnepségen Hende Csaba honvédelmi miniszter egyebek között azt hangsúlyozta, hogy a Lajta "végleg kiköthet méltó helyén, és tovább szolgálhatja a nemzet ügyét".

Hende Csaba úgy fogalmazott: "elhoztuk a Lajta Monitort ide, a nemzet főterére, hogy az első világháború kirobbanásának centenáriumi esztendejétől a Parlament előtt kikötve beszéljen a múltról. Beszéljen egy nemzedékről, amely háborúba ment a haza védelmében és teljesítette a kötelességét a legnehezebb és legveszedelmesebb időkben".
    

prae.hu

Arról a nemzedékről, amelynek meg kellett tapasztalnia, hogy minden erőfeszítése ellenére az ország elvesztette a "nagy háborút" - emelte ki a miniszter, hozzátéve: nemcsak a háborút vesztette el, hanem a trianoni békeszerződésben Szent István országának kétharmad részét és honfitársaink harmadát is.
    

A miniszter a Lajta Monitort nagyszerű technikai vívmánynak nevezte, amely építésekor a világ egyik legkorszerűbb hadihajója volt. Egyszerre hirdette mérnökeinek nagyszerűségét, a rajta dolgozók kiválóságát és a Monarchia erejét - mondta a miniszter.
    

"A megújult Lajta Monitor egy erős Magyarország hajója. Az erős Magyarországé, amely figyel a múltjára, hogy értse a jelent és birtokba vehesse a jövőt. Egy erős Magyarországé, amelyben együtt tudnak dolgozni a közös ügyért az Országgyűlés és a honvédség intézményei a civilszervezetekkel - minden, a közösségért tenni kész jóakaratú emberrel" - fogalmazott Hende Csaba.
    

Kovács Vilmos, a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka beszédében kiemelte: a Lajta Monitor történelmünk, hadtörténelmünk egyik legjelentősebb hajója, amely 1871-ben készült, és több mint ötven évig szolgálta a magyar flottillát.
    

A kis oldalmagasságú, széles testű, lövegtornyos páncélozott hadihajók a gyűjtőnevüket az amerikai polgárháború idején épített, 1862-ben vízre bocsátott USS Monitor elnevezésű hajóról kapták. Haditechnikai újításai annyira beváltak, hogy az egész világon alkalmazni kezdték őket. Európában az angolok után másodikként az Osztrák-Magyar Monarchia építtetett ilyeneket. Ezek közül az első kettő, kifejezetten folyami használatra kifejlesztett hajó a Maros és a Lajta volt. A hajótípusból mindössze kilenc maradt fenn az egész világon. A műemléki védettségű Lajta Monitor a legrégebbi úszóképes hadihajó az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből.
    

A Lajta Monitort 1871. május 17-én Leitha néven bocsátották vízre Újpesten, 1872-ben állt szolgálatba a Dunai Flottillánál, első hadi bevetése 1876-ban, Belgrádnál volt. Végigharcolta az első világháborút, majd 1919-ben már magyar néven, Lajta Monitorként vett részt a Tanácsköztársaság ideje alatti harcokban. 1920-ban a hajót a trianoni békeszerződés után Magyarországnak ítélték azzal, hogy a továbbiakban csak fegyverzet nélküli polgári vízi járműként alkalmazható.
    

Margitay-Becht András amatőr hajózástörténész kezdeményezésére a hajót 1992. november 11-én védetté nyilvánították, 1993-ban már ismét Lajta néven került - állami tulajdonban maradva - a Hadtörténeti Intézet és Múzeumhoz. Felavatásának 125. évfordulóján, 1996-ban Budapesten állították ki, lövegtornyában alkalmi kiállítás nyílt a műszaki-technikai matuzsálem történetéről.
    

Az 1887-es állapotában újjászületett Lajta Monitor Múzeumhajót 2010. augusztus 20-án újrakeresztelték és a Magyar Honvédség 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós ezred tiszteletbeli zászlóshajójává nyilvánították.
    

A Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesülete (TIT HMHE) a honvédelmi kormányzat felkérésére a Zoltán Gőzös közhasznú alapítvánnyal, valamint a Császári és Királyi Duna-flottilla Hagyományőrző Egyesülettel együtt állította össze a múzeumhajón látható kiállítást.
    

A múzeumhajó megnyitását jelképező szalagot Hende Csaba és Latorcai János (KDNP), az Országgyűlés alelnöke vágta át. A tatlobogó felvonása után Hende Csaba az 1914. augusztus 12-én a Lajta fedélzetén elsőként hősi halált halt Huj János halálának 100. évfordulója és a hadihajós hősi halottak emlékére a hagyományoknak megfelelően koszorút bocsátott a vízre, amelyet katonai hajók díszsortüze kísért.
    

Az ünnepségen részt vett, mások mellett, Benkő Tibor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar Főnöke, Boross Péter, volt miniszterelnök, a Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság elnöke, Schmidt Mária, a Terror Háza Múzeum főigazgatója, több tábornok, valamint az Első Világháborús Centenáriumi Emlékbizottság több tagja.
    

Az Antall József rakpartnál lehorgonyzott történelmi jelentőségű hadihajó az Országház Látogatóközpontjának része. A folyami hajó több mint 100 millió forintos rekonstrukciója európai uniós forrásból valósult meg.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

A Present Eye Looking to the Past című kiállításról
Lugosi LUGO László utánkövetése – elhangzott az emléktábla avatásán
Az Amikor Galéria debütálása a művészeti galériák soraiban

Más művészeti ágakról

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Platon Karataev: Napkötöző
Bartók György szerzői estje a Fugában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés