art&design
2008. 12. 05.
Lefújták Oskar Schlemmer örökségének kölni árverést
Oskar Schlemmer örököseinek pereskedése miatt az utolsó pillanatban kénytelen volt lefújni a szombatra tervezett kölni árverését az egyik legpatinásabb német aukciósház, a Kunsthaus Lempertz.
Ritkán fordul elő ilyen malőr az élvonalbeli nyugat-európai aukciós házak gyakorlatában. Az 1845-ben alapított kölni Kunsthaus Lempertz, a legrégebbi német, mai napig családi tulajdonban lévő árverési cég önhibáján kívül került a kínos szituációba.
Edgar Abs sajtófelelős csütörtökön küldte szét internetes körlevelét az árverés elmaradásáról. Pedig az eseményt az őszi szezon csúcspontjának szánták, mivel a Bauhaus egykori világhírű tagjának, Oskar Schlemmernek (1888-1943) féltve őrzött hagyatékából még sohasem került eddig ilyen széles és színvonalas merítés kalapács alá. A hatvannégy tételben festmények és reliefek mellett plasztikák és akvarellek, valamint tus- és ceruzarajzok, illetve üvegikonok voltak. Csupa olyan remekmű, amelyeket korábban belföldi és határokon túli múzeumok kölcsönöztek és tártak hosszabb-rövidebb ideig a széles nyilvánosság elé.
A válogatásba egyrészt olyan, egészen korai munkák kerültek, amelyek még a Bauhaus (1919-1934) megalakulása előtti időszakban születtek, másrészt az intézmény falai között létrejöttek, illetve amelyek a főiskolának a nácik általi feloszlatása után keletkeztek. Az egyes műtárgyak euróban kifejezett konkrét kikiáltási ára is erkölcsi rangjuknak megfelelően alakult: 140 ezer eurótól kezdődött és 2 millió eurónál tetőzött.
A nagy múltú és sokat tapasztalt kölni aukciós ház teljesen szabályosan és jóhiszeműen járt el a speciális licitálás előkészítésében, mivel a müncheni tartományi törvényszék alaposan megindokolt első fokú ítélete semmiféle kifogást sem emelt az eladás ellen. A német legfelsőbb bíróság viszont az utolsó pillanatban felülírta az előzetes véleményt és mindenféle értékesítést leállított.
A Kunsthaus Lempertz azonnali hatállyal levette online katalógusát az internetről, helyette feltette drámai tömörségű körlevelét. Az aukciósház a jövő évre tervezte a mostani licitálás folytatását, ám a történtek után sem tartja hiábavalónak eddigi fáradozását, mivel reméli az örökösök mielőbbi békés megegyezését és ennek nyomán a hagyaték értékesítésének későbbi megvalósulását.
Edgar Abs sajtófelelős csütörtökön küldte szét internetes körlevelét az árverés elmaradásáról. Pedig az eseményt az őszi szezon csúcspontjának szánták, mivel a Bauhaus egykori világhírű tagjának, Oskar Schlemmernek (1888-1943) féltve őrzött hagyatékából még sohasem került eddig ilyen széles és színvonalas merítés kalapács alá. A hatvannégy tételben festmények és reliefek mellett plasztikák és akvarellek, valamint tus- és ceruzarajzok, illetve üvegikonok voltak. Csupa olyan remekmű, amelyeket korábban belföldi és határokon túli múzeumok kölcsönöztek és tártak hosszabb-rövidebb ideig a széles nyilvánosság elé.
A válogatásba egyrészt olyan, egészen korai munkák kerültek, amelyek még a Bauhaus (1919-1934) megalakulása előtti időszakban születtek, másrészt az intézmény falai között létrejöttek, illetve amelyek a főiskolának a nácik általi feloszlatása után keletkeztek. Az egyes műtárgyak euróban kifejezett konkrét kikiáltási ára is erkölcsi rangjuknak megfelelően alakult: 140 ezer eurótól kezdődött és 2 millió eurónál tetőzött.
A nagy múltú és sokat tapasztalt kölni aukciós ház teljesen szabályosan és jóhiszeműen járt el a speciális licitálás előkészítésében, mivel a müncheni tartományi törvényszék alaposan megindokolt első fokú ítélete semmiféle kifogást sem emelt az eladás ellen. A német legfelsőbb bíróság viszont az utolsó pillanatban felülírta az előzetes véleményt és mindenféle értékesítést leállított.
A Kunsthaus Lempertz azonnali hatállyal levette online katalógusát az internetről, helyette feltette drámai tömörségű körlevelét. Az aukciósház a jövő évre tervezte a mostani licitálás folytatását, ám a történtek után sem tartja hiábavalónak eddigi fáradozását, mivel reméli az örökösök mielőbbi békés megegyezését és ennek nyomán a hagyaték értékesítésének későbbi megvalósulását.
További írások a rovatból
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon