art&design
Az időszaki tárlaton elveszett vagy elveszettnek hitt képekről készült fényképeket, átvilágított dokumentumokat, egyedi fotókat és más kordokumentumokat mutatnak be, amelyek Lehel Mária, Hamza D. Ákos világhírű filmrendező felesége rejtett életét igyekeznek boncolgatni - közölte Gurzó K. Enikő, a múzeum művészettörténésze az MTI-vel.
Az alkotót a művészettörténészek közül legtöbben máig úgy emlegetik, mint a könnyed, elegáns és nőies pasztellfestőt, aki volt annyira bátor és tehetséges, hogy az 1900-as évek elején, alig 20 évesen kiállítson a polgárpukkasztó, erkölcstipró "Nyolcakkal" - emlékeztetett a szakember.
Lehel Mária korán beküzdötte magát Budapest művészeti vérkeringésébe, az Andrássy úti Japán kávéház bohémjei közé, életművének mégis csupán egy töredéke ismert. Legfőképpen talán azért, mert az avantgárd alkotók szántszándékkal nem a múzeumoknak dolgoztak, nem a halhatatlanságra törekedtek, hanem inkább a jelent akarták a lehető legintenzívebben megélni, korlátozhatatlan szabadságvágyukból kifolyólag pedig határozottan szembefordultak mindazzal, ami intézményt, bürokráciát jelentett - tette hozzá K. Gurzó Enikő.
Lehel Mária munkáinak egy része a háborúban megsemmisült, zöme azonban magántulajdonba került. Ez azt jelenti, hogy további sorsuk feltérképezése többirányú nyomozást igényel, valós és széleskörű művészettörténeti kutatási programot, amelyhez a Hamza Múzeum hozzákezdett, és már talált partnereket is. Az érdeklődés középpontjában az 1910-es, 1920-as években született munkák állnak, ezek ugyanis mindenféle szempontból eltérnek a későbbiektől. Mindezeken túlmenően Lehel Mária nevéhez olyan kiállítások és események is fűződnek, amelyekre egyelőre csak a Hamza Múzeum gyűjteményeiben találtak utalásokat.
A csütörtökön nyíló és október 10-ig megtekinthető tárlat az említett kérdésekre igyekszik lehetséges és elfogadható tudományos válaszokat adni, esetleg segítséget kapni ehhez a munkához a közönségtől. A látogató tehát nem példásan megtisztított, kicsinosított festményekkel fog ezúttal szembesülni, hanem fegyelmezett "nyomozati anyaggal" - jelezte K. Gurzó Enikő.
A megnyitón a Magyar Örökség-díjas nagyváradi Kiss Stúdió Színház két alapítója, működtetője, Kiss Törék Ildikó és Varga Vilmos lép a közönség elé.