zene
2014. 05. 24.
Közös Bartók-estet ad a Szent Efrém Férfikar és a Muzsikás
Bartók Béla hat, férfikarra írt kórusművét és azok népzenei gyökereit közös koncerten mutatja be a Szent Efrém Férfikar és a Muzsikás együttes a Zeneakadémia nagytermében május 27-én, jövő kedden.
Bubnó Tamás, a Szent Efrém Férfikar művészeti vezetője az MTI-nek elmondta: 2007-ben kezdtek el foglalkozni Bartók férfikaraival, egyes darabokat már elő is adtak itthon és külföldön, a teljes, hat műből álló sorozatot azonban a keddi koncerten mutatják be először. Hozzátette: a férfikari művek Bartók alig ismert arcát mutatják, és nagyon ritkán hangzanak el egyben.
A Bartóktól Bartókig című koncerten a kórusművek között autentikus kárpát-medencei népzene szólal meg a Muzsikás tolmácsolásában. "A közösen adott koncerten azt akarják megmutatni, milyen népzenei gyökerekből táplálkoznak Bartók férfikarai: milyen hatások érték gyűjtés közben, milyen emlékekből, benyomásokból komponált" - fogalmazott Bubnó Tamás.
A férfikari kompozíciók Bartók életművének 32 évét ölelik fel, 1903-tól 1935-ig. "Be akarjuk mutatni azt is, hogy a még nem népdalos Bartók férfikarai - gondoljunk például az Estre, amely még inkább egy liszti, posztromantikus dal - hogyan alakulnak át, egyre többet merítve a népzenéből, és hogyan tisztulnak le idővel" - magyarázta.
A koncert bevezetéseként előadott moldvai Kyrie Eleison egy vallásos népének, amely azt hivatott illusztrálni, milyen zenei hatások érhették Bartókot, aki rendszerint a templomba tért be először gyűjtéseikor, hiszen itt derült ki, hogy ki tud énekelni a környéken - mondta Bubnó Tamás.
A Kyrie Eleisont követően a koncerten egymást váltják a kórusművek - az Est, a Székely népdalok, a Tót népdalok, az Elmúlt időkből, valamint a Négy régi magyar népdal két változatban - és a népzene: kalotaszegi, szlovák, békési román és román népi táncok, mezőségi improvizáció, békási dallamok, szatmári verbunk és csárdás, dunántúli ugrós és friss.
A Bartóktól Bartókig című koncerten a kórusművek között autentikus kárpát-medencei népzene szólal meg a Muzsikás tolmácsolásában. "A közösen adott koncerten azt akarják megmutatni, milyen népzenei gyökerekből táplálkoznak Bartók férfikarai: milyen hatások érték gyűjtés közben, milyen emlékekből, benyomásokból komponált" - fogalmazott Bubnó Tamás.
A férfikari kompozíciók Bartók életművének 32 évét ölelik fel, 1903-tól 1935-ig. "Be akarjuk mutatni azt is, hogy a még nem népdalos Bartók férfikarai - gondoljunk például az Estre, amely még inkább egy liszti, posztromantikus dal - hogyan alakulnak át, egyre többet merítve a népzenéből, és hogyan tisztulnak le idővel" - magyarázta.
A koncert bevezetéseként előadott moldvai Kyrie Eleison egy vallásos népének, amely azt hivatott illusztrálni, milyen zenei hatások érhették Bartókot, aki rendszerint a templomba tért be először gyűjtéseikor, hiszen itt derült ki, hogy ki tud énekelni a környéken - mondta Bubnó Tamás.
A Kyrie Eleisont követően a koncerten egymást váltják a kórusművek - az Est, a Székely népdalok, a Tót népdalok, az Elmúlt időkből, valamint a Négy régi magyar népdal két változatban - és a népzene: kalotaszegi, szlovák, békési román és román népi táncok, mezőségi improvizáció, békási dallamok, szatmári verbunk és csárdás, dunántúli ugrós és friss.
További írások a rovatból
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
Más művészeti ágakról
A Zenica felett az ég és A fekete kert a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon