art&design
2008. 11. 30.
Értekezés a Pokolról, képekkel illusztrálva
Schőner Alfréd főrabbi A Pokol Traktátusa képekben című könyvét mutatták be pénteken a Magyar Zsidó Múzeumban, ahol egyidejűleg kiállítás nyílt a kötetben tárgyalt XVIII. századi nagykanizsai kódex szöveges rajzaiból.
A múzeumba fölérve a kiállítóterem falain rajzzal illusztrált szövegek fogadják a látogatót, némelyik olyan, mintha Marc Chagall, a világhírű, fehérorosz-zsidó születésű francia festő készítette volna.
Benedek István Gábor író köszöntőjében arra hívta föl a figyelmet, hogy a kötetet tekintheti az érdeklődő történelemkönyvnek, a zsidó vallás szertartásai tárának, földrajzi és ókori névtárnak Avicennától Homéroszon, Vergiliuson át Goethéig. A gyehennáról, a pokol tüzéről a közönség megtudhatta, hogy az elnevezés a Jeruzsálem melletti völgy nevéből keletkezett
Schőner Alfréd főrabbi, az Országos Rabbiképző-Zsidó Egyetem rektora elvégezte az ELTE művészettörténet szakát is. A most megjelent könyv alapja egyrészt a Nagykanizsai Hevrá Kadisá (Szent Egylet) kéziratos könyve és a szerző saját doktori értekezése, amelyet 1984-ben védett meg az ELTE Művészettörténeti Tanszékén.
Úgy tervezték, hogy ez a munka már 1990-ben megjelenik. A szerző a kéziratot 1989-ben lezárta, de a nyomda csődbe ment, a kézirat elveszett - mondta el az MTI-nek a főrabbi. Végül Drucker Tibor, a könyves szakma nagy alakja hosszú nyomozás után megtalálta a kéziratot, és Izsák Gábor, a Gabbiano Print Kiadó tulajdonosa gyönyörű, keményfedeles, színes albumban most megjelentette - tette hozzá Schőner Alfréd.
A zsidó művészet egy különös alkotását mutatja be a szerző: a Nagykanizsai Hevrá Kadisá XVIII. században keletkezett illusztrált könyvét - mondta Schőner Alfréd kötetéről Verebély Kincső néprajztudós, az ELTE Néprajzi Tanszékének vezetője.
A Nagykanizsai Zsidó Hitközséget az 1700-as években alapították és a Szent Egylet könyvét - előírásokat a halálról, a temetés rituáléjáról, az özvegyek és az árvák támogatásáig - 1792-től a XX. század első évtizedeiig használták.
A néprajztudós szerint a héber betűvel írt és kézzel illusztrált "hihetetlenül gazdag képi és díszítőgrafikai anyagot tartalmazó kötet nemcsak a magyarországi zsidó népies grafika, hanem az általában vett magyarországi népies grafika csúcsteljesítménye."
Kiemelte, hogy a képek négyzetrácsos keretbe foglaltak. A kereteket, szegélyeket a korra és a tájra jellemző magyar népi hímzésminták töltik be, mint a keresztszemes varrás, a kékfestő vagy virágminták.
A könyv első része a tisztítótűz és a pokol rémségeit ábrázolja, míg a második rész a betegség, a haldoklás, a halál, a temetés témaköréhez tartozó jeleneteket, a zsidó népszokásokat ábrázolja.
Schőner Alfréd minden egyes fejezetet körültekintően leír, s az egész európai zsidó-keresztény művelődés- és művészettörténetet bevonja az értelmezés körébe - hangsúlyozta Verebély Kincső.
A Pokol Traktátusa képekben című könyv fotóit és a Zsidó Múzeum kiállításának képeit Schäffer László fotóművész készítette.
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
Más művészeti ágakról
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon