bezár
 

zene

2014. 05. 16.
Karmester nélkül lép fel Piotr Anderszewski
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Gyakran frusztráló karmesterekkel dolgozni, mert az emberre erőltetik a felfogásukat, ezért ha tehetem, magam vezetem a zenekart a zongora mellől - mondta az MTI-nek Piotr Anderszewski lengyel-magyar zongoraművész, aki május 20-án a Művészetek Palotájában is a billentyűk mellől dirigálja a Skót Kamarazenekart.

prae.hu

A 45 éves zongoraművész igazi magányos farkasként, állandó úton-levésben éli szólókarrierjét: koncertről koncertre jár a világban, egyetlen országhoz vagy városhoz sem kötődik igazán, bár időnként megpihen Lisszabonban, az "utazók városában", ahogy mondja. Mindez gyermekkorából eredhet: "Édesanyám magyar, édesapám lengyel. Varsóban születtem, sokat jártunk Budapestre, de hét éves koromban Franciaországba költöztünk, itt jártam iskolába, később pedig Los Angelesben is tanultam" - idézte fel angolul, mert mint mondta, magyartudása mára sajnos megkopott.
    
Anderszewski a kötöttségeket a karmestertől sem fogadja el szívesen. "Gyakran frusztráló egy karmesterrel együtt dolgozni. Magyaráznod kell, néha harcolnod, és ő vagy elfogadja a véleményedet, vagy nem, de végül ő dönt. Hiába érzem úgy, hogy nem tesz igazságot a zenével, semmit nem tudok tenni az akarata ellenére" - fejtegette a zenész, aki ezért ha teheti, maga dirigálja a zenekart hangszere mellől.
    
"Ehhez persze olyan kamarazenekar kell, amelynek tagjai hozzá vannak ahhoz szokva, hogy igazi karmester nélkül játszanak. Mert amit én csinálok, az természetesen nem igazi vezénylés, inkább csak +inspirálom+ a zenészeket koncert közben" - fogalmazott Anderszewski, aki közelgő budapesti koncertjén is ízelítőt ad ebből az inspirációból.
    
A zongorista az ezredforduló óta visszatérő vendége a hazai koncertpódiumoknak, legutóbb 2009 tavaszán lépett fel, ugyancsak a Művészetek Palotájában. "Csodálatos ez a koncertterem, sokkal +kényelmesebb+ itt játszani, mint például a Zeneakadémián. Az is gyönyörű, sőt, mitikus helyszín, de számomra valamiért kicsit stresszes ott fellépni. Talán mert egy iskoláról van szó, és tudat alatt diáknak érzem magam".
    
Anderszewski május 20-i koncertjére Mozart A-dúr és Schumann a-moll zongoraversenyével készül. Mint mondta, csodálja ezeket a darabokat, és úgy érzi, nagyon jól mennek egymáshoz: "Schumann zenéjét szoros kapocs fűzi Mozartéhoz. Nehéz megfogalmazni, hogy pontosan mi, talán egyfajta tisztaságnak mondhatnánk". A zongorista egyik állandó partnere, a Skót Kamarazenekar a hangversenyen Mendelssohn tizenhárom éves kora körül írt vonósszimfóniái közül szólaltat meg egyet, illetve a zeneszerző húszesztendősen, Angliában komponált, Hazatérés idegenből című daljátékának nyitányát is előadja.
    
Anderszewski művészete és életformája három dokumentumfilm elkészítésére is inspirálta Bruno Monsaingeon francia filmest, köztük van a 2008-ban bemutatott Piotr Anderszewski, voyageur intranquille (nyugtalan utazó) című portréfilm, amelyben a zongorista zenéről, előadóművészetről és lengyel-magyar gyökereiről is vall.
    
Művészetét számos díjjal elismerték, köztük 2012-ben a rangos BBC Music Magazine elismerésével Robert Schumann-lemezéért. Anderszewski elsősorban a klasszikus német repertoár, valamint Szymanowski, Janacek és Chopin zenéjének előadójaként ismert. Mint az MTI-nek elmondta, a magyar komponisták közül egyértelműen Bartók volt rá a legnagyobb hatással, Liszt soha nem vonzotta igazán.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje
Világsztárok a Budapest Jazz Clubban: Oz Noy Trio
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről

Más művészeti ágakról

Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés