art&design
2014. 05. 16.
Keramikusok három nemzedékének kiállítása
Gorka Géza, Gorka Lívia és Gorka-Focht Géza keramikusművészek alkotásaiból nyílik nagyszabású kiállítás szombaton Hódmezővásárhelyen, a Nagy Sándor utcai Nemzetközi Kerámia Központban.
Gorka Géza, Gorka Lívia, Gorka Focht Géza – három generáció, a 20. századi magyar kerámia nagyságát reprezentáló három alkotó. A művészetüket bemutató kiállítással folytatódik a magyar kerámiaművészet 20. századi nagy egyéniségeit bemutató sorozat a hódmezővásárhelyi Nemzetközi Kerámia Központban.
A tárlat kurátora, Pannonhalmi Zsuzsa Ferenczy Noémi-díjas keramikusművész, a Wartha Vincze Kerámiaművészeti Alapítvány vezetője a tárlatot bemutató pénteki sajtótájékoztatón elmondta, folyamatában kívánja bemutatni és dokumentálni a magyar kerámiaművészet fejlődését és a szakmai trendeket.
A dinasztiaalapító Gorka Géza a magyar népi fazekasságtól jutott el a kerámia egyedi iparművészeti formájához, dekorációjához és máztechnológiájához. "A kerámiának nincs szüksége a társművészetek kifejezésmódjára, mert a tűz minősítésével önálló műfajjá válik" - vallotta. Art deco stílusban született figurális kerámiatárgyai az egész világon keresettek voltak. Jellegzetes „Gorka” használati tárgyai, és „repesztett mázas kerámiái” igazolták ifjúkori híressé vált kijelentését: „A közönség majd azt fogja akarni, amit én csinálok”. Leánya, Lívia szerint Gorka Géza egy élet munkájával bizonyította, hogy a kerámia önálló műfaj. "Plasztikus, de nem szobrászat. Színes, de nem festészet. Rajzos, de nem grafika."
Verőce, a műhely, apja tanításai meghatározóak voltak a három esztendeje elhunyt Gorka Lívia munkásságára. Az egyedülálló szépségű természeti környezet, a tehetség, a családi példa, a kíváncsiság és a szakmai kérdések hajtotta állandó kísérletezés méltó örökség volt ahhoz, hogy a keramikusként kezdő Gorka Lívia az egyéni szobrászati alkotáshoz érkezzen el a hetvenes években - írta róla Szabó Lilla művészettörténész. Fia Gorka-Focht Géza, a kortárs magyar kerámia magányos alkotója nagyapja hagyományihoz tért vissza és fontosnak tartja, hogy saját maga korongolva, de magas hőfokon égetve készítsen használati tárgyakat. Étkészletei, vázái, tálai magukon őrzik a családi hagyományokat, a kerámia precíz ismeretét, kézbe fogható a szép tárgy szeretetét.
A Nemzetközi Kerámia Központban augusztus végéig látható tárlaton a Gorka-dinasztia tagjainak mintegy száznegyven művét csodálhatják meg az érdeklődők.
A tárlat kurátora, Pannonhalmi Zsuzsa Ferenczy Noémi-díjas keramikusművész, a Wartha Vincze Kerámiaművészeti Alapítvány vezetője a tárlatot bemutató pénteki sajtótájékoztatón elmondta, folyamatában kívánja bemutatni és dokumentálni a magyar kerámiaművészet fejlődését és a szakmai trendeket.
A dinasztiaalapító Gorka Géza a magyar népi fazekasságtól jutott el a kerámia egyedi iparművészeti formájához, dekorációjához és máztechnológiájához. "A kerámiának nincs szüksége a társművészetek kifejezésmódjára, mert a tűz minősítésével önálló műfajjá válik" - vallotta. Art deco stílusban született figurális kerámiatárgyai az egész világon keresettek voltak. Jellegzetes „Gorka” használati tárgyai, és „repesztett mázas kerámiái” igazolták ifjúkori híressé vált kijelentését: „A közönség majd azt fogja akarni, amit én csinálok”. Leánya, Lívia szerint Gorka Géza egy élet munkájával bizonyította, hogy a kerámia önálló műfaj. "Plasztikus, de nem szobrászat. Színes, de nem festészet. Rajzos, de nem grafika."
Verőce, a műhely, apja tanításai meghatározóak voltak a három esztendeje elhunyt Gorka Lívia munkásságára. Az egyedülálló szépségű természeti környezet, a tehetség, a családi példa, a kíváncsiság és a szakmai kérdések hajtotta állandó kísérletezés méltó örökség volt ahhoz, hogy a keramikusként kezdő Gorka Lívia az egyéni szobrászati alkotáshoz érkezzen el a hetvenes években - írta róla Szabó Lilla művészettörténész. Fia Gorka-Focht Géza, a kortárs magyar kerámia magányos alkotója nagyapja hagyományihoz tért vissza és fontosnak tartja, hogy saját maga korongolva, de magas hőfokon égetve készítsen használati tárgyakat. Étkészletei, vázái, tálai magukon őrzik a családi hagyományokat, a kerámia precíz ismeretét, kézbe fogható a szép tárgy szeretetét.
A Nemzetközi Kerámia Központban augusztus végéig látható tárlaton a Gorka-dinasztia tagjainak mintegy száznegyven művét csodálhatják meg az érdeklődők.
További írások a rovatból
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
Keresztes Zoltán privát ikonjai mellé
Nagyívű nemzetközi kiállítás nyílik a Deák17 Galériában
Más művészeti ágakról
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről