bezár
 

színház

2014. 03. 25.
Kincsem: ősbemutató a Thália Színházban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hogyan viselkednek az emberek, ha az életükben megjelenik az egyszeri csoda? Ezt vizsgálja Bereményi Géza új darabja, a világhírű versenylóról szóló Kincsem, amelynek ősbemutatóját a szerző rendezésében a Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF) keretében április 5-én tartják a Thália Színházban.

Szkéné színház

 Bereményi Géza az MTI-nek felidézte, hogy a Kincsem-témát négy évvel ezelőtt Losonczi Gábor filmproducer vetette fel, az ő felkérésére írt forgatókönyvet a versenyló történetéből. Később írta a Thália Színház számára a színdarabot, amely azonban nagyon különbözik a forgatókönyvtől.
    
A színház és a film - minden látszat ellenére - merőben különböző műfaj. A filmben a "ne mondja, hanem mutassa" alapelv érvényesül, ezért egészen mások a dialógusok, jobban hasonlítanak az élő beszédhez mint egy színdarabban. A színházban 80 százalék a szöveg és 20 százalék a látvány, a filmben éppen fordítva - mondta.
    
A filmbeli cselekmény külső, a színházi cselekmény azonban személyes konfliktusokkal halad előre - folytatta, hozzátéve: emiatt a színdarab főszereplői emberek, a műfaj tulajdonképpen kizárja az állatszereplőket. Éppen ezért a címszereplő Kincsem színpadon való megjelenése volt a kérdéses pont, mielőtt belevágott a darab megírásába. "A turf-szakértői tanfolyamom után inkább választottam a versenyló körüli négy legfontosabb embert a darab főszereplőjének" - mondta, hozzátéve, hogy a főhős így a tulajdonos, a tréner, a zsoké és az istállófiú lett.
    
A szerző kiemelte: a darab konfliktusa abból ered, hogy Kincsem egyszeri csodája volt a lóversenyek történetének, a telivér 54 versenyen indult és mindegyiken nyert. A konfliktus azok között az emberek között születik, akik életüket erre a lóra tették fel. "Mert Kincsem utánozhatatlan csoda volt, ezért a darabnak a fő témája az, hogy hogyan viselkedünk mi emberek, ha az életünkben megjelenik az utánozhatatlan csoda" - mondta Bereményi Géza.
    
Elárulta, hogy már mások esetében is tanúja volt, ahogy életükben - természetesen nem ló formájában - megjelent az egyszeri csoda, és érdekelte, hogy mi emberek hogyan vagyunk méltók vagy méltatlanok erre, hogyan változik meg az életünk tőle.
    
A darab története 1874-ben indul és az 1880-as évek elejéig tart. "A korabeli globalizáció idején, a korabeli társadalomban, világban játszódik, amely sok részletében hasonlít a miénkre" - tette hozzá a rendező.
    
A darab szinte minden egyes mozzanata megtörtént eseményeken alapul. Kincsem körül sok a legenda, a szerző még ezeket is beépítette a történetbe, amelynek főszereplője Blaskovich Ernő, a telivér tenyésztője és tulajdonosa, akit Gáspár Sándor alakít.
    
Bereményi Géza elmondta: már a darab írása közben abban a szerencsés helyzetben volt, hogy minden egyes szerepet az arra kiválasztott színészre írhatott. "Ez nagyon nagy segítség a szerzőnek. Már az elején tudtam, hogy Gáspár Sándornak kell játszania az ősbemutatón az abszolút főszerepet - természetesen a láthatatlan Kincsem mellett" - jegyezte meg.
    
Az előadásban Gáspár Sándor mellett Gubás Gabi, Mohai Tamás, Szombathy Gyula, Molnár Piroska, Vida Péter, Pindroch Csaba, Szegezdi Róbert, Egri Bálint, Mészáros András, Kovács Vanda és Hunyadkürti István szerepel.

 
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
színház

Podlovics Laura: Nem félünk a sötétben / Budapest Bábszínház, Kísérleti Stúdió
Karácsonyozzatok velünk, vagy ússzatok haza az Örkény Stúdióban

Más művészeti ágakról

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Bartók György szerzői estje a Fugában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés