zene
2008. 11. 23.
Dvorák Ruszalkaját vezényli Fischer Ádám a brüsszeli operaházban
Antonín Dvorák Ruszalka című operáját vezényli Fischer Ádám, a Magyar Állami Operaház főzeneigazgatója a patinás brüsszeli operaházban, a La Monnaie-ben december 5. és 21. között, összesen 12 előadáson.
A brüsszeli magyar kulturális központban tartott előzetes tájékoztatón Peter de Caluwe, a brüsszeli opera főigazgatója elmondta, hogy a Ruszalkát még sohasem mutatták be a belga fővárosban, sőt, "legalábbis emberemlékezet óta" Belgiumban sem.
Fischer Ádám ezzel kapcsolatban megjegyezte: különös felelősséget érez emiatt Dvorák iránt. Ha ugyanis például az Aidát vezényelné, és nem aratna tetszést az előadás, attól még senki nem gondolná, hogy az Aida rossz darab. Ha azonban a közönség nem ismeri a bemutatott művet, akkor egy rossz előadás alapján azt gondolhatnák, hogy Dvorák rossz szerző.
"Ha nem fog tetszeni, higgyék el, az én hibám" - mondta a karmester. Elárulta azt is, hogy nagyon régen, harminc évesen dirigálta először a Ruszalkát, majd utána még egyszer, így ez most a harmadik találkozása a művel, amelyre ma egész más szemmel tekint, mint évtizedekkel ezelőtt.
Az előadás rendezője Stefan Herheim norvég fiatalember, aki szenvedélyes hangon beszélt arról, hogy Dvorák ugyan azt mondta, a Ruszalka nem opera, hanem tündérmese, ám számára - mármint Herheim számára - ennek nincs semmi jelentősége, mert ő minden operát tündérmesének talál, és rendezőként is ehhez igazodik.
A Ruszalka zenéje "gyakran érzelmes, de mindig nagyon igaz zene" - fogalmazott a rendező.
Wolfgang Willaschek dramaturg, aki zseniális műnek nevezte a Ruszalkát, elmondta, hogy az előadás cseh nyelvű lesz, bár a produkció létrehozói közül szinte senki nem ért csehül egy szót sem, és nagy eséllyel a belga közönség soraiban sem lesz sok csehül tudó. Így hát a kihívás abban áll, hogy - ha meggyőzőek akarnak lenni - "az érzelmi hátteret kell átadni" a publikumnak.
A Ruszalkát a La Monnaie a grazi operaházzal közös produkcióban mutatja be.
Fischer Ádám ezzel kapcsolatban megjegyezte: különös felelősséget érez emiatt Dvorák iránt. Ha ugyanis például az Aidát vezényelné, és nem aratna tetszést az előadás, attól még senki nem gondolná, hogy az Aida rossz darab. Ha azonban a közönség nem ismeri a bemutatott művet, akkor egy rossz előadás alapján azt gondolhatnák, hogy Dvorák rossz szerző.
"Ha nem fog tetszeni, higgyék el, az én hibám" - mondta a karmester. Elárulta azt is, hogy nagyon régen, harminc évesen dirigálta először a Ruszalkát, majd utána még egyszer, így ez most a harmadik találkozása a művel, amelyre ma egész más szemmel tekint, mint évtizedekkel ezelőtt.
Az előadás rendezője Stefan Herheim norvég fiatalember, aki szenvedélyes hangon beszélt arról, hogy Dvorák ugyan azt mondta, a Ruszalka nem opera, hanem tündérmese, ám számára - mármint Herheim számára - ennek nincs semmi jelentősége, mert ő minden operát tündérmesének talál, és rendezőként is ehhez igazodik.
A Ruszalka zenéje "gyakran érzelmes, de mindig nagyon igaz zene" - fogalmazott a rendező.
Wolfgang Willaschek dramaturg, aki zseniális műnek nevezte a Ruszalkát, elmondta, hogy az előadás cseh nyelvű lesz, bár a produkció létrehozói közül szinte senki nem ért csehül egy szót sem, és nagy eséllyel a belga közönség soraiban sem lesz sok csehül tudó. Így hát a kihívás abban áll, hogy - ha meggyőzőek akarnak lenni - "az érzelmi hátteret kell átadni" a publikumnak.
A Ruszalkát a La Monnaie a grazi operaházzal közös produkcióban mutatja be.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Tudósítás a "Szaporodnak a jelek" című Esterházy-konferencia első napjáról