bezár
 

film

2014. 02. 08.
Berlinale - Császi Ádám: a másságról mindig beszélni kell
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Folyamatos társadalmi diskurzust kell folytatni a másságról - mondta Császi Ádám magyar filmrendező a 64. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, a Berlinalén, ahol szombaton tartják első játékfilmje, a Viharsarok világpremierjét.

prae.hu

A film története egy bűnügyi híren alapul. Az eset mögött "lehetséges homszexuális indíték áll", és elvezet "a belsővé tett homofóbia és diszkrimináció teljes poklába" - mondta Császi Ádám az alkotást bemutató sajtótájékoztatón.

A Viharsarok elkészítéséhez azért fogott hozzá, mert úgy érezte, beszélni kell a hírből kibontakozó társadalmi problémákról. Ez a történet nem ismétlődhet meg - emelte ki.

A másság elfogadása örök emberi probléma, mindig, mindenhol beszélni kell róla, különben lehetetlen megérteni - mondta a rendező, hozzátéve: reméli, hogy filmje társadalmi párbeszédet indít el a témáról Magyarországon.

A filmdráma egy fiatal profi labdarúgóról szól, aki egy német csapatnál játszik. Az igazi hivatását és nemi identitását keresve visszatér a vidéki Magyarországra, ahol egy szerelmi háromszögbe kerül.

A rendező és alkotótársai a minimalizmusra törekedve beszélik el a történetet. "Csak a legszükségesebb filmes eszközöket használtuk" - mondta Császi Ádám, hangsúlyozva, hogy "egy film vizuális ereje a stílus szegénységében rejlik".

A minimalizmus mellett a realizmus is fontos vonás. A rendező a forgatás előtt "elküldött egy pusztai tanyára dolgozni, hogy magamba szívjam a miliőt" - mondta az egyik főszereplő, az Áron alakját megformáló Varga Ádám.

Gyárfás Ágnes, az egyik producer szerint a film témája már régóta "releváns Magyarországon", és remélhetőleg a társadalom fokozatosan egyre inkább elfogadja majd a másságot. Ugyanakkor a Viharsarok nem csak az alkotásban felvetett kérdések miatt fontos, hiszen "egy gyönyörű, érzelmes történet" és egy "nagyon tehetséges" rendező és forgatókönyvíró első játékfilmje - mondta a producer.

A Viharsarok forgatókönyvét Császi Ádám Szabó Ivánnal közösen írta. Az operatőr Rév Marcell volt, a főszereplőt, Szabolcsot Sütő András alakítja. A 120 millió forintos költségvetésű magyar-német koprodukciót a szombat este mutatják be a Berlinale szerzői filmeket és innovatív zsánerfilmeket felvonultató Panorama szekciójában. Magyarországon március 27-től vetítik.

A filmről szombaton kritikát közölt a Berliner Zeitung című lap német lap. A halálos hallgatás című írásában Christina Bylow kiemelte, hogy az alkotás "az elnyomott homoszexualitás és a homoszexuálisok elleni halálos gyűlölet rettenetes logikáját" ábrázolja. Ez pedig olyan jelenség, amely "nem csak az állítólagosan elmaradott és fasisztoid Kelet-Európában" mutatkozik meg - írta a berlini lap kritikusa.

A Viharsarok versenyben van a legjobb elsőfilmnek járó díjért a fesztiválon.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Emberpróbáló filmnézés a cannes-i filmfesztiválon
Luca Guadagnino: Challengers
A 14. Frankofón Filmnapokról

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Kertész Edina: A fotográfuslány – könyvbemutató


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés