bezár
 

zene

2014. 01. 09.
DieOrdnungDerDinge III. Musique d`Interieurs - koncert az Átlátszó Hang újzenei fesztivál keretében
2014. január 14. 20 óra, Trafó Kortárs Művészetek Háza
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hogyan válik két összekoccintott kávéscsésze hangja a zenei kompozíció részévé? Hiba-e, ha a dobos leejti a dobverőket a darab közben? Milyen hangzás szelídítheti gyönyörű zenévé a Martin Luther King életét kioltó lövések hangjait? Mi a zenei következménye annak, hogy 12 emigráns zeneszerző leül Bécsben beszélgetni?

Négynapos fesztivál koncertekkel és előzetes műhelyfoglalkozásokkal azoknak, akik szeretnének átlátni a hangokon. Hangszeres színház, hagyományos kortárszenei darabok, műfaji határtalanság... Mindez színtiszta átlátszó hangon!

Az előadások előtti műhelyfoglalkozásokon – kreatív részvétellel, irányított gyakorlatok által – mindenki megismerheti az elhangzó darabokat, azok zeneszerzői elgondolásait. Akik eljönnek, testközelből élhetik át a kortárs kompozíciós zene sokszínű és innovatív világát.

DieOrdnungDerDinge 
A fesztivál célja egyrészt új módszerekkel bemutatni, és ezáltal a közönséghez közelebb hozni a kortárs komolyzenét. Másrészt ősbemutatók mellett olyan műveket eljuttatni a magyar közönséghez, melyek a mai szerzők számára referenciaként szolgálnak, de a magyar közönség előtt kevésbé ismertek.
 
Az előadásokhoz kapcsolódóan, azok előtt műhelyfoglalkozásokat tartanak, melyek során a közönség tagjai az elhangzó darabokat, azok zeneszerzői elgondolásait kreatív részvétellel, irányított gyakorlatok által ismerheti meg.

DieOrdnungDerDinge

Trafó Kortárs Művészetek Háza
2014. január 14. 20 óra

Musique D`Interieurs

Cecilia Arditto: El libro de los gestos (2012)
Iñigo Giner Miranda: The president's speech (2012),
Mauricio Kagel: Con Voce (1973)
Jessie Marino: Rotblau (2009)
Iñigo Giner Miranda: El orden de las cosas


2011 szeptemberében az akkor frissen alakult együttes az Universtät der Künste (UDK-Berlin) felkérésére állította össze Musique d`interieurs című előadását, mely az egyetem által rendezett KlangKunstBühne programsorozat megnyitója volt. A bemutatót több sikeres előadás követte Európa számos koncerttermében és fesztiválján (Guggenheim, Bilbao; Dampfzentrale, Bern; Theatre ABC; La Chaux de Fonds).

Az együttes tagjai a svájci zeneszínházi rendező, Rudi Häusermann műhelyében ismerték meg egymást. Összeköti őket a Színház, a Performance és a Zene határterületeinek kutatása.

A Musique d`interieurs előadása során az együttes sajátságos humorral és finom dramaturgiai megoldásokkal szcenírozott koncert formájában mutat be több olyan kompozíciót, melyek a zenés színház és a hangszeres színház műfajaihoz köthetőek.

Négy hangszeres előadó / színész és mindennapi tárgyak (mint lámpák, székek vagy edények) találkozásából bensőséges gesztusok és képek zenéje alakul ki. Az így létrejött mikrokozmosz új megvilágításba helyez mindennapi helyzeteket és cselekedeteket, melyek így nyíltan megmutatják a bennük rejlő költészetet. A látszólagos hétköznapiság varázsa így válhat láthatóvá és hallhatóvá.

Az egyes kompozíciók az optikai és akusztikai hatások egymás melletti vagy gyakran egymás elleni kijátszásával, az érzékelés egyértelmű mechanizmusait kérdőjelezik meg. A zeneiség jelentése így kitágul és egyben új jelentést is nyer.

Cecilia Arditto argentin zeneszerző munkájában (El libro de los gestos) a hangszeresek lámpákat és egyéb kellékeket használnak hangszeres eszközeik kibővítésére. A svájci Peter Streiff művében (Hors d`hoeuvre) az együttes egy asztal körül ülve teremt hétköznapi hangokból zenei helyzetet és egy látszólag ártatlan hétköznapi szituációból feszültséggel teli drámai pillanatokat. Hasonlóan egy asztal áll Jessie Marino New Yorkban élő zeneszerző művének középpontjában (Rot Blau). A különlegesen virtuóz előadási darab zenei eszköztárában elsősorban perkusszív elemek szerepelnek gyermeki humorral átszőve, két előadóra és néhány kellékre hangszerelve. Mauricio Kagel csaknem félévszázados Con Voce című műve a hangszeres színház mérföldköve, melyben egy hangszeres trió hangkeltés nélkül teremti meg a darab zenei élményét.

Az előadást záró kompozíció az együttes zenei vezetőjének munkája, ahogyan a darabokat összekötő szcenírozás is. Műve (El orden de las cosas három színészre, tárgyakra és bejátszásra) finom átmenetet hoz létre a zene hangzó rétege – melyben a tárgyak, színpadi karakterek és a dramaturgia közötti viszony is hangok által van jelen – és az előadás vizuális rétegébe átültetett zeneiség között.

DieOrdnungDerDinge

Közreműködik a berlini DieOrdnungDerDinge együttes:
Iñigo Giner  Miranda – zeneszerző, zongorista
Daniele Pintaudi - zongorista és színész
Vera Kardos - hegedűművész és performer
Cathrin Romeis - színésznő és csellista

 
Részeletes információ az Átlátszó Hang újzenei fesztiválról itt:
http://trafo.hu/hu-HU/atlatszo_hang

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
A 180-as Csoport című kötet bemutatója

Más művészeti ágakról

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés