bezár
 

színház

2013. 12. 30.
Selmeczi György műve az első premier 2014-ben az Operaházban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Selmeczi György Spiritiszták című operája az első 2014-es premier a Magyar Állami Operaházban, ahol Novák Eszter rendezésében január 19-én mutatják be a kétfelvonásos, olasz nyelvű darabot. Az előadásokat Kovács János vezényli.

Szkéné színház

A zeneszerző az MTI-nek elmondta, hogy a bemutatót eredetileg négy szezonnal korábbra tűzték ki. Visszatekintve úgy gondolja, ma már nehéz megmondani, milyen tapasztalatokkal lenne gazdagabb, ha meg lett volna premier, és mennyit hasznosíthatna belőle a következő nagy munkájában. "Annyi biztos, hogy az elmúlt időszakban sokat csiszolódott az opera"  tette hozzá. 
    
Megjegyezte, hogy a dramatikus konstrukció "hihetetlenül sokrétű, szokatlanul bonyolult". A librettó alaphelyzete Alekszandr Blok híres orosz költő Komédiásdi című színművéből származik: a dúsgazdag spiritiszta orosz herceg vendégül hív egy olasz commedia dell'arte társulatot báli vendégei mulattatására. Selmeczi György szerint érdekes látni a próbákon, hogy ez a sokkal korábbi időkből való történet miként fedi le a jelenkor problémáit.
    
A zeneszerző hangsúlyozta: nyilvánvalóvá tette, hogy nem foglalkoztatja az epigonizmus vádja, célja a zenetörténeti folytonosság. "Mindig zenetörténeti kötődésről, zeneszerzői attitűdről beszélek. Nem is a közönség kegyeinek kereséséről van szó. Könnyű eset vagyok, mert előre bemondom azokat a szerzőket, akik a közönség eszébe jutnak például a Szirén című operám vagy e mű hallatán." 
    
Selmeczi György megjegyezte, a Spiritiszták zenei anyaga rendkívül könnyedén utat talál az előadókhoz. Cser Krisztián, Gábor Géza, Hámori Szabolcs, Sándor Árpád Pasztircsák Polina, Kovács István és Pataki Adorján énekli a főszerepeket. A tervező Zeke Edit. 
    
"A délszaki veszélyes derű  a komédiások  és az orosz intellektuális depresszió találkozik a színpadon. Így rendkívül látványos előadásra számíthat a néző, mert oly mértékben tartalmi elem az előző századforduló orosz világa, hogy annak külsőségei sem maradhattak el"  mutatott rá a zeneszerző. 
    
Az opera alapvetően olasz nyelvű. "A műfaj "anyanyelvének" akusztikája, dallamképző ereje miatt választottam az olaszt, de az egyik nagy drámai jelenet és a második felvonás prológusa orosz nyelvű  tért ki rá.
    
Magyar nyelvű lesz viszont Selmeczi György következő operája, amelyet a Miskolci Operafesztivál megrendelésére komponál. Herczeg Ferenc Bizánc című drámájából készül a darab. "Csaknem készen vagyok, bár a hangszerelés egy része még hátra van, de már a megvalósítás részleteiről folyik a párbeszéd a szervezőkkel. Ebben a műben a magyar nyelv prozódiája a meghatározó."  
    
A dráma máig élő problémát vet fel  fogalmazott a zeneszerző  azt, hogyha szembefordulunk egymással, ahogy Bizáncban a nyugati kereszténység a keletivel, az az európai gondolatot számolja fel. 
    
A Spiritisztákhoz visszatérve azt emelte ki, hogy a bemutató reménybeli végeredménye egy sokrétű látlelet lehet az európai lélek végtelen gazdagságáról.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

színház

A Fővárosi Nagycirkusz szakmai délutánjáról
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról
színház

Kabóca Bábszínház: Dödölle

Más művészeti ágakról

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés