bezár
 

színház

2008. 11. 14.
Maladype Woyzeck-bemutatója
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Új megközelítésben, a két főszereplő emlékeiben újraélt történetként elevenedik meg Georg Büchner Woyzeck című tragédiája a Maladype Színház feldolgozásában - mondta el a Thália Színház Új Stúdiójában tartott csütörtöki bemutató előtt Claudio Collová.

Szkéné színház

Mint a darab olasz rendezője felidézte, öt-hat éve ismeri a Maladype vezetőjét, Balázs Zoltánt. "Mindketten az Európai Színházi Unió Büchner-projektjében dolgoztunk Stuttgartban, ő a Leonce és Lénán, én a Woyzecken, ott született a barátságunk. Amint Zoltánnak lehetősége nyílt rá, meghívott, hogy az ő társulatával dolgozzam" - emlékezett Claudio Collová.

A palermói rendező elmondta, a Maladype tagjaival tavaly ismerkedett meg, mikor egy felkészülési kurzust tartott a Woyzeckhez, és ekkor született az ötlet, hogy egy teljesen új, közös produkciót hozzanak létre.

"Ez a második munkám a Woyzeckkel, négy évvel ezelőtt a palermói Teatro Garibaldiban már rendeztem a darabot. Ez a feldolgozás azonban egészen más utakon közelíti meg Büchner drámáját, a mostani produkció tehát teljesen újnak mondható" - hangsúlyozta.

Claudio Collová elmondása szerint sikerült új inspirációkat meríteniük a XIX. századi német író befejezetlenül fennmaradt drámájából. "A Woyzeck-téma számomra állandó mozgásban van, nem egy statikus anyag. Nem tudom, hogy a mostani megközelítés mélyebb lesz-e a korábbinál, de mindenesetre új utakra szeretnénk találni vele" - fogalmazott.

Mint hozzátette, a Maladype társulatával megvalósított előadás a két főszereplőre, Marie-ra és Woyzeckre koncentrál: csak nekik van nevük az előadásban, és csak ők halnak meg.

"Az ő történetük egyszer már lejátszódott, és a dráma ennek az ismétlődése, inkább az ő emlékezetükben, mint az elbeszélt eseményekben. A töredékek újra megélve egy túlvilági tájon tűnnek elő" - árulta el az olasz rendező, majd megjegyezte: "a történet számomra inkább egy halál utáni életről szól, tehát a szereplők sem élik meg a történéseket narratív értelemben, számukra azok már átélt eseményekként tűnnek fel".

Claudio Collová elmondta, ő tervezte a díszletet, a jelmezeket, a világosítást is, de ez általában így szokott lenni a munkáinál. "Szeretek a művek mögé nézni, és a valóságot a maga teljességében megragadni, így az előadás minden részlete egy egységes koncepció keretébe kell, hogy illeszkedjen" - hangsúlyozta.

A rendező beszámolója szerint a bemutató előtt három hónapot dolgoztak nagyon intenzíven: "a testi kifejezésmódra építettük az egész előadást, bár Büchner minden szavát is felhasználtuk. A dramaturgia azonban nem követi a jeleneteknek azt a sorrendjét, amelyet a szerzőnek tulajdonítanak. Ez azért is lehetséges, mert a mű erősen töredékes, így többféle sorrend is elképzelhető" - beszélt az előadásról Claudio Collová.

A Thurzó Gábor és Halasi Zoltán fordításainak felhasználásával színpadra állított dráma szerepeit Bakos Éva, Fátyol Hermina, Fátyol Kamilla, Orosz Ákos, Lendváczky Zoltán, Páll Zsolt, Simkó Katalin és Tompa Ádám játsszák, a "Woyzeck-dalt" Giacco Pojerto és Nino Vetri szerezte.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
színház

Podlovics Laura: Nem félünk a sötétben / Budapest Bábszínház, Kísérleti Stúdió
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
A Corvina Kiadó Plautus: Hét komédia című kötetéről

Más művészeti ágakról

Renaud-Delage: Gru 4
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Bemutatták Nyerges Gábor Ádám Vasgyúrók című kötetét
art&design

Isabela Muñoz Omega című kiállítása a Mai Manó Házban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés