bezár
 

zene

2013. 11. 29.
Prokofjev-operát vezényel Hamar Zsolt
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Chicago volt az ősbemutató színhelye, Párizsban aratott sikert Prokofjev ritkán hallható operája A három narancs szerelmese. A darabot a wiesbadeni Állami Színház mutatja be a főzeneigazgató, Hamar Zsolt vezényletével.

prae.hu

"Erősen vonzódom az orosz zeneirodalomhoz, Csajkovszkijhoz éppúgy, mint Sosztakovicshoz vagy Stravinskyhoz és Prokofjevhez, akinek az életművét elkápráztatónak tartom" - mondta az MTI-nek Hamar Zsolt karmester.
    
Bár a zenetörténészek több szakaszra osztják munkásságát, ő mégis teljesen egységesnek, de igen sokrétűnek látja az alkotást - fűzte hozzá.
    
A három narancs szerelmeséről szokták azt állítani, hogy antiopera, mert kifigurázza a hagyományos operákat. "Szerintem inkább a Meyerhold-féle 'fantáziaszínház' hatása alatt komponálta, ami szemben állt Sztanyiszlavszkij naturalizmusával. Minél több időt tölt az ember a partitúrával, annál több rétege tárul fel, és újabb érdekességeket fedezek fel benne" - részletezte a főzeneigazgató.
    
Gyakran groteszk vagy vicces és szatirikus operának is nevezik A három narancs szerelmesét. "A hangjegyek nem ironizálnak, mindegyiknek súlya és jelentősége van. Nagy mesterségbeli tudással megkomponált mű ez" - vélekedett Hamar Zsolt, hozzátéve, hogy a 19-20. századi orosz írók, festők, zenészek francia irányultsága is tükröződik az operában.
    
Az ősbemutatót Chicagóban tartották, ám az előadás francia nyelvű volt, és a párizsi siker után készítette el a szerző az orosz verziót. "Mi németül játsszuk a darabot" - mondta el a karmester.
    
Egy fiatal német rendező, Ansgar Weigner viszi színre Prokofjev művét, aki több zenés darabot állított színpadra. "Nagyon hatásos előadásra számíthat a néző, az én ízlésemhez képest kicsit sok az ötlet a produkcióban." A díszletet Jürgen Kirner, a jelmezeket Christof Cremer tervezte, amelyek ezúttal nem a hagyományos commedia dell'arte figurákra emlékeztetnek, hanem mesealakokra.
    
A fejedelem fia súlyos depresszióban szenved, az udvari bolond, Truffaldino sem képes felvidítani. A varázslónő, Fata Morgana megátkozza a herceget: essen szerelembe három naranccsal... A fiatalember felkutatja a három, egy-egy hercegnőt rejtő narancsot - a történet csak komoly áldozatok után érkezik el a boldog végkifejlethez.
    
A Wiesbadenben ismert tenor, Martin Homrich a herceg alakjában tér vissza az operaházhoz, játszik az előadásban Kril Manolov, aki Budapesten a Falstaff címszerepét énekelte, Fata Morganát felváltva személyesíti meg Tatyjana Plotnyikova és Annette Luig. "Az utóbbi bemutatóinkon sok vendégénekes lépett fel, ebben a produkcióban az együttes tagjai szerepelnek" - jegyezte meg Hamar Zsolt.

 
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről

Más művészeti ágakról

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés