bezár
 

zene

2013. 11. 25.
Párizsi fuvallat: orgonaszimfóniák a Művészetek Palotájában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Párizsi fuvallat címmel francia romantikus műsort, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem orgonájának lehetőségeit kiaknázó estet rendeznek szerdán a Művészetek Palotájában (Müpa). A Pálúr János orgonaművész által összeállított programban a világhírű katalán szoprán, Nuria Rial is fellép.

prae.hu

A Fasori református templom orgonistája, Pálúr János és Nuria Rial a 19. század második és a 20. század első felében alkotott két francia szerző, Charles-Marie Widor és Louis Vierne dalait adja elő Kovalszki Mária zongorakíséretével.
    
"Két hatodik szimfóniát állítottam keretként a műsorba, Widor művével kezdődik a koncert és Vierne kompozíciójával zárul. A kettő közül az utóbbi az előadótól és a közönségtől is nagyobb koncentrációt igényel, hiszen sűrűbb szövésű, impresszionisztikus  zene" - mondta Pálúr János az MTI-nek.
    
Widor szimfóniájában könnyedebb lejtésű dallamok csendülnek fel, Vierne VI. orgonaszimfóniája az utolsó darab e műfajban az 1937-ben elhunyt alkotó életművében, a hangulata borús, bár az utolsó tétel feloldja a komor tónust.
    
A magyar orgonaművész megjegyezte: a közönség ritkán hallhat teljes orgonaszimfóniákat, tehát a koncert egyfajta ismeretterjesztés, sőt kísérlet a szó minden jó értelmében.
    
"Azért mertem vállalni, hogy szinte lexikális jelenség a koncert, mert a szimfóniák között az éteri hangú énekesnő, Nuria Rial lép fel. Az első részt ő zárja, Widor hat dalát énekli Kovalszki Mária zongorakíséretével, a második félidőt pedig ő nyitja, Vierne Les Angélus című három orgonakíséretes dalával" - fejtette ki Pálúr János.
    
Felidézte, hogy a Vierne-szimfóniát 25 évvel ezelőtt ő mutatta be a Zeneakadémia nagytermében a magyar közönségnek. Mint mondta, régi a vonzalma a francia romantikus orgonairodalom iránt, ezen keresztül teljesítette tudását.

 
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
Händel: Alcina. Marc Minkowski felvétele
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023

Más művészeti ágakról

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés