bezár
 

art&design

2013. 11. 15.
Az NDK mindennapi kultúrája
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Új múzeum mutatja be Berlinben a volt NDK mindennapi kultúráját, az állandó kiállítás az állampárti célokat és elvárásokat állítja szembe a keletnémet diktatúrában élő ember vágyaival és lehetőségeivel.

prae.hu

1990-ben az újraegyesült Németország keleti részén, az október 3-án életbe lépett egyesítési szerződéssel megszűnt NDK területén háromszor annyi háztartási hulladék keletkezett, mint nyugaton, az NSZK-ban. Nyugaton fejenként átlagosan 400 kilogramm szemetet termeltek, a keletnémetek pedig fejenként 1,2 tonna holmit dobtak ki. A különbség oka az, hogy keleten sokan meg akartak szabadulni a rendszerváltás és az újraegyesítés előtt korszak tárgyi maradványaitól - mondta Jürgen Reiche igazgató pénteken az új múzeum bemutatóján.
    
Ezt a leselejtezett mindennapi kultúrát mutatja be a korszak életvilágával foglalkozó első állami fenntartású múzeum, amelyet a német főváros egyik leghíresebb negyedében, a kelet-berlini Prenzlauer Bergben álló régi sörfőzdében működő kulturális központban, a Kulturbrauereiban rendeztek be.
    
A keletnémet múlttal több magánmúzeum foglalkozik, köztük a berlini NDK-múzeum ( http://www.ddr-museum.de/ ), ezek azonban jellemzően fekete-fehérben ábrázolják a történelmet, a diktatúrát és áldozatait mutatják be, vagy "retró múzeumok", ahol főleg a fogyasztás kultúrájáról, például a Trabantról és a Praktica fényképezőgépről van szó.
    
Az új múzeum ennél többre vállalkozik, 600 négyzetméteren 800 tárggyal és 200 dokumentummal, köztük több órányi, először a szombaton nyitó tárlaton látható archív filmfelvétellel mutatja be a propagandát és a mindennapok valóságát, az elnyomó-alávetett viszony mellett az erőszak és az integráció, az ellenőrzés és a bensőségesség vagy éppen a rendszerhűség és az ellenzékiség viszonyrendszerében ábrázolja az 1989-ben letűnt kor világát.
    
A kiállítás gyakran egyszerű ellentétpárokra épül. Látható például egy hatalmas tablón egy gyár kerítése, rajta egy transzparenssel, amelynek szövege szerint "a munkahelyem az én csataterem, ahol harcolok a békéért", mellette pedig számos fénykép gyárak elhanyagolt, lepusztult öltözőiről, ahol magukba roskadva cigarettáznak fáradt munkások.
    
A hiánygazdaság működését egyebek között a "dollárboltok" - a valutával rendelkező kiváltságosokat kiszolgáló Intershop hálózat - és az egyszerű ABC-k kínálatának egymás mellé helyezésével mutatják be, a lakótelepek elterjedését és a szűnni nem akaró lakásínséget pedig például a hárommilliomodik házgyári lakás átadását hirdető plakátokkal és egy rostocki tüntetésen készült fényképsorozattal. A belvárosi házak pusztulása miatt tiltakozók transzparensén az áll, hogy "ahol lerobbannak az épületek, ott az emberek is lerobbannak".
    
A történelem háza közhasznú alapítvány (Stiftung Haus der Geschichte - HGD) berlini állandó kiállításáról a Trabant sem maradhatott ki. Az autó egy balatoni nyaralásról származó fényképről készült hatalmas poszter előtt áll, rajta tetősátorral, amelyben műszálas takarókat és magyar gyártmányú Palma gumimatracokat helyeztek el. Mellette viszont rögtön egy keletnémet rendőrőrs egy szobáját rendezték be, az asztalon Erika írógéppel.
    
A propaganda és a valóság viszonyát, a pártállami és a személyes elvárások közötti feszültséget a legérzékletesebben talán az a tabló mutatja be, amelyen egy nagy felirat hirdeti, hogy a keletnémet állampolgár célja "szocialistaként dolgozni, tanulni és élni", alatta pedig kisiskolások fogalmazásai állnak 1988-ból arról, hogy miként képzelik el az életüket 2000-ben. Az írások akár 2013-ban is készülhettek volna, szinte mindegyik gyerek vágyai között van a magas fizetés, a családi ház és az autó, egy kislány pedig azt írta, hogy a férje bankigazgató lesz.
    
A HGD ingyen látogatható múzeuma jövő tavaszra készül el teljesen, akkor rendezik az első időszaki kiállítást, megnyitják a könyvtárat és információs központot, amely tudományos kutatóhelyként is működik majd. A múzeum első koncepciója 2008-ban készült, az állandó kiállítás szervezése 2011-ben kezdődött. A projektre 1,1 millió eurót fordítottak.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Isabela Muñoz Omega című kiállítása a Mai Manó Házban
art&design

Gondolatok Metzing Eszter The skin sees when the eyes touch című kiállításáról, Inda Galéria / Budapest
art&design

Enyedi Zsolt a Szófiai Liszt Intézet rezidenciaprogramján rendezett kiállításáról

Más művészeti ágakról

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés