bezár
 

zene

2013. 11. 04.
Oláh Kálmán szólóestje a Nyitott Műhelyben
Nyitott Műhely, 2013. november 7. 19.30
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Oláh Kálmán szerint a dzessz, az improvizáció "társasági beszélgetés". "Mi a színpadon komponálunk" – szokta mondani. Sokszor hallhattuk, mennyire mestere ő ennek a "társasági beszélgetésnek", akár ha a saját formációiról, a Trio Midnightról vagy az Oláh Kálmán Sextetről van szó, akár ha más zenekarokkal játszik, szólistaként.

Nemrég a világ egyik legjobb ilyen formációjával hallhattuk Oláh Kálmánt itthon, a Dán Rádió Big Bandjéval: a koncerten elsősorban Oláh Kálmán szerzeményeit adták elő.

prae.hu

Máskor olyan világhírű zenészekkel játszik, mint amire az utóbbi hetekben két káprázatos szaxofonossal is volt példa: a tengerentúlon élő Tim Ries-szel és a Németországban élő Tony Lakatossal. Vagy tavasszal győződthettünk meg improvizációs készségéről, a Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik koncertjén, ahol a klasszikus klarinétművésszel, Klenyán Csabával zenélt.

A neveket hosszan sorolhatnánk, ez csak néhány példa az utóbbi időből az elmélyült, magával ragadó, új utakra vezető „társasági beszélgetésekre”. Az a figyelem és érzékenység, ahogyan ők egymásra hangolódnak, mindig különleges zenei élményt nyújt.

A szólóest sokkal inkább Oláh Kálmán saját zenei világába vezethet be minket, hiszen ott saját magával folytatja a zongorista ezt a „társasági beszélgetést”.

Hosszabb idő után most erre is lehetőség nyílik: 2013. november 7-én 19.30-tól a Nyitott Műhelyben lesz Oláh Kálmán szólóestje.

Oláh Kálmán (Dobó László fotója)

Oláh Kálmán rövid szakmai életrajza: az 1970-es születésű zongorista-zeneszerző a világ kortárs zenei életének egyik legeredetibb alkotója és legkitűnőbb előadóművésze. 2000 októberétől a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zongora- és zeneszerzés tanára. 2006-ban Liszt-díjjal, 2008-ban Szabó Gábor Életműdíjjal, 2009-ben az Artisjus Az év zeneszerzője díjával elismert művész.

Szólistaként és saját triójával, a Trio Midnight nevű, 1990-ben alakult formációval hamar jelentős nemzetközi sikereket aratott. 1995-ben például a tiró tagjaival elsők lettek a legfontosabb európai versenyen, a belgiumi Hoeillartban, ahol Oláh Kálmán a legjobb szólista díját is megkapta. Ugyanabban az évben harmadikként végzett a floridai Jacksonville-ben, a Great American Jazz Piano versenyen – egyetlen európai döntősként. 

Oláh Kálmán zeneszerzőként is a világ élvonalába tartozó művész: számos nemzetközi, előadóművészi díja mellett 2006-ban megnyerte a legrangosabb amerikai Thelonious Monk Jazz Composers Competition zeneszerzői fődíját, amelyet 2006 szeptemberében vett át a washingtoni Kennedy Centerben rendezett, nagyszabású gálán. A zsűri – amelyben olyan világnagyságok döntöttek a díjról, mint Herbie Hancock, Wayne Shroter és Pat Metheny – a több száz mű közül találta Oláh Kálmán Always című kompozícióját a legjobbnak. Ez után jelent meg Oláh Kálmán amerikai CD-je 2007 júniusában: az Always című albumon Oláh Kálmánnal két világhírű zenész játszik, Jack DeJohnette dobol, Ron McClure bőgőzik.

Különleges zenei világának fontos, stílusokon átívelő részét képezik a sajátos, a klasszikus zene és a dzsessz világát összefonó kompozíciói. A koreai GOOD International lemezkiadó jelentette meg a Stuttgarti Kamarazenekarral közösen készített dupla albumát, melyen Bach Goldberg variációi hallhatók, kiegészítve Oláh Kálmán improvizációival.

A lemez óriási sikere után elkészítette Sketches from Bach: Cello suits című lemezét, amelyben eredeti módon dolgozta fel a klasszikus művet, a dzsessz improvizációs lehetőségeivel kiegészítve.

A japán-amerikai MA Recordings lemeztársaságnál megjelent triólemezén (Ellentétek és párhuzamok) a Bach-improvizációkra egy magyar népdalra készült variációsorozat (Variations on a Folk Song) reflektál.

Concerto for Symphony Orchestra and Jazz Band című művét 2001 februárjában mutatta be a Magyar Rádió a Budapest Jazz Orchestra közreműködésével. Azóta több zenekarral és több városban is nagy sikert aratott ez a mű, amely mindenhol az újdonság erejével hat, ezért is hódít meg új és új közönséget.

Oláh Kálmán szenvedélyesen feszegeti a zene határait, a Passacaglia for orchestra & jazz trio  című szimfonikus zenekari darabjánál már a cím is a klasszikus zene és a dzsessz egyfajta ötvözetéről árulkodik. Ez a mű 2008 decemberében, a Magyar  Állami Operaházban csendült fel első ízben, azóta tucatnyi alkalommal adták elő különböző hazai szimfonikus zenekarokkal.

2013. március 21-én, Oláh Kálmán szerzői estjén a Pannon Filharmonikusok zenekarával és kitűnő dzsessz zenészekkel, Kovács László vezényletével arattak a következő Oláh Kálmán-művek hatalmas sikert a pécsi Kodály Központban:  Concerto for Symphony Orchestra and Jazz Band; Passacaglia for Orchestra and Jazz Trio; Hungarian Sketch No. 1.; Last Moment.

Legutóbbi, A Duna arca című művét vegyeskarra, vonósokra, zongorára és ütőhangszerre írta, az ősbemutató 2013. június 7-én volt Kovács László vezényletével, az ELTE vegyeskarával és vonósaival.

Oláh Kálmán honlapja: www.kalmanolah.com

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről
Nils Frahm: Day

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Renaud-Delage: Gru 4
Kertész Edina: A fotográfuslány – könyvbemutató
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés