bezár
 

film

2013. 10. 10.
Orson Welles előkerült némafilmje
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Orson Welles 1938-ban készült Too Much Johnson című, harminc év után előkerült és restaurált filmje egy olaszországi némafilmfesztiválon debütált.

prae.hu

A vígjátékot szerdán láthatta elsőként a Pordenonéban megrendezett Giornate del Cinema Muto némafilmfesztivál közönsége. A Too Much Johnson Welles első filmrendezői munkája volt, ám három évtizedre eltűnt és a pordenonei Cinemazero kulturális központ munkatársai találták meg. Az olasz fesztiválon akkora volt az érdeklődés a film iránt, hogy további vetítéseket kellett beiktatni - írta a The Daily Telegraph online kiadása.

A 40 perces, egy színpadi mű részének szánt alkotást, amelyben az ifjú Joseph Cotton által játszott hős szeretője dühös férje elől menekül, Welles három évvel az Aranypolgár előtt forgatta, de nyilvánosan sohasem vetítették. A színházigazgató Welles ezzel a produkcióval debütált rendezőként.

A filmre detektívregénybe illő körülmények között bukkantak rá egy költöztető vállalat raktárában - mesélte Paolo Cherchi Usai filmrestaurátor, aki szerint a tekercsek meglepően jó állapotban kerültek elő annak dacára, hogy nem tárolták őket megfelelően. Csupán az egyik szalag sérült komolyabban, azt Hollandiában restaurálták.

A film helyreállítását és felújítását zömmel Usai végezte a rochesteri George Eastman House filmintézetben. Az eredeti kópiát most ott őrzik. A ritkaságot jövő héten vetítik le az Egyesült Államokban.

A helyzetkomikumokra épülő vígjátékban Edgar Barrier, Arlene Francis és Ruth Ford mellett maga Welles is megjelenik rendőrként egy kisebb szerepben.

Az 1985-ben elhunyt Welles sohasem nem engedélyezte a film bemutatását, mert úgy gondolta, a színpadi kontextus nélkül nem érthető. Saját kópiája a madridi villájában 1970-ben kiütött tűzben pusztult el.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
George Miller: Furiosa – Történet a Mad Maxből

Más művészeti ágakról

Platon Karataev: Napkötöző
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés