bezár
 

art&design

2008. 11. 01.
A német expresszionizmus legnagyobb mesterei Zágrábban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
iha pobuna (Csendes lázadás) címmel 120 festmény, grafika, szobor látható a német expresszionizmus legnagyobb mestereitől három hónapon át, 2009. január végéig Zágrábban, a Klovicevi dvori nevű felsővárosi galériában.

prae.hu

A nem mindennapi anyagot két év alatt készítette elő a horvátországi kiállítóház. A 34 művész 120 alkotását 30 német és svájci galéria kölcsönözte Zágrábnak.

A XX. század első felének két meghatározó expresszionista művészcsoportjához tartozó képzőművészek munkáit láthatja a közönség. Az egyik a Die Brücke (A híd), amelyet 1905-ben alapított Drezdában négy építész, a másik pedig a Der Blaue Reiter (A kék lovas), amely 1911 végén alakult, s Vaszilij Kandinszkij nevéhez és Münchenhez köthető.

A Die Brücke csoportot Ernst Ludwig Kirschner, Erich Hecker, Karl Schmidt-Rottluff, Emil Nolde, Max Pechstein és Otto Mueller alkotásai képviselik Zágrábban.

A művészet náluk forradalmi eszközzé vált, telítve érzelmi gesztusokkal. Korai korszakukban utópikus világszemléletük nyomán fő témájuk az ősi, primitív akt és a természet ábrázolása volt. A híd elnevezés az emberek közötti hídra utalt, s egyik célja volt a modern francia és német művészeti törekvések közötti kapcsolat kialakítása.

A Der Blaue Reiter csoportot Zágrábban képviselő művészek között van Vaszilij Kandinszkij, felesége, Marianne von Werefkin, Paul Klee, Franz Marc, August Macke, Alekszej Javlenszkij és élettársa, Gabrielle Münter valamint Heinrich Campendonck.

A Der Blaue Reiter nevet egy kávéházi asztalnál találta ki Kandinszkij Franz Marc-kal közösen, mivel mindketten szerették a kék színt, Marc a lovakat Vaszilij pedig a lovasokat. A csoportra jellemző az intellektuális beállítottság, az arisztokratizmus, a téma absztrahálása, elvonatkoztatása.

A horvát főváros idei legrangosabb kulturális eseményén, a német expresszionisták tárlatán ott van Javlenszkij híre képe, a Kislány vörös masnival című is - olvasható a tportal.hr honlapon.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Ketten Lugosi Lugo László Fotónaplójáról (1978-1982) című műve kapcsán
A városarcheológia szervetlen fossziliája
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
(Súlyosan elfogult vélemény)

Más művészeti ágakról

Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
(kult-genocídium)
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés