bezár
 

art&design

2008. 10. 29.
Botrány a párizsi kortárs művészeti vásáron
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Pornográfia gyanújával kitiltották a párizsi Nemzetközi Kortárs Művészeti Vásárról (FIAC) a neves orosz performanszművész, Oleg Kulik egyes fotóit, amelyeken meztelenül látható, állatokkal való nemi aktust szimulálva.

prae.hu

A felvételek Kuliknak az 1990-es években tartott előadásain készültek. A vásár névtelenségbe burkolózó sajtóreferense nem tudta megmondani, hogy a rendőrség hány fotót kobozott el és azt sem, hogy milyen állatok láthatók rajtuk.

Kulik műve először egy vámtiszt szigorán akadt fenn, majd a rendőrök szétszerelték az installációt és gondosan lefényképezték minden részletét. Kihallgatták az ügyben Kulik két munkatársát, Jelena Szelina és Szergej Hripun moszkvai galériatulajdonosokat is.
 
A francia büntetőjog tiltja az olyan erőszakos vagy pornográf képek közzétételét, amelyeket kiskorúak is láthatnak. A további eljárásról a párizsi ügyészség hivatott dönteni.

A FIAC igazgatója, Martin Bethenod dühösen reagált a rendőri akcióra, mondván, hogy Kulik műveit minden incidens nélkül bemutatták már széles körben, és két francia múzeum is vásárolt tőle alkotásokat. "Egy kiváló alkotóról van szó, akinek művészi képességei megkérdőjelezhetetlenek. A rendőri fellépés egyszerre okozott nekünk meglepetést és sokkot" - nyilatkozta. Az igazgató szerint a fotók üzenete nem a zoofília hirdetése, hanem annak a kérdésnek felvetése, hogy hol van a határ az emberi és az állati között.

Hasonlóan megdöbbenésének adott hangot egy francia művésztárs, Gilles Delmas, aki szemtanúja volt a rendőri intézkedésnek: öt civilruhás arra kényszerítette a látogatókat hogy hagyják el a kiállítást. Delmas "elnyomásnak" nevezte a hatósági akciót.

Kulik bemutatói keltettek már korábban is ellenérzéseket. A 2000-es FIAC-on például a Tolsztoj tyúkokkal című művében a nagy orosz író életnagyságú szobrát egy tyúkketrec alá helyezte el, és a három tyúk rövidesen tollakkal és ürülékkel borította be. 1992-ben Moszkvában a művész az állatvédők haragját vívta ki, mert egy filmjén egy élő malacot feldaraboló hentes volt látható.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

A Budapesti Fotófesztivál Női fókusz című kiállításáról
A teremtett „képzelet” határtalansága
art&design

Megnyitószöveg KristofLab Still Life című kiállításához
art&design

Enyedi Zsolt a Szófiai Liszt Intézet rezidenciaprogramján rendezett kiállításáról

Más művészeti ágakról

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés