bezár
 

színház

2008. 10. 27.
A Magyar Vadak újabb állomása Franciaországban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Újabb állomásához érkezett a Nemzeti Galéria Magyar Vadak 1904-1914 című tárlata egyéves franciaországi körútján: vasárnaptól a francia Vadak alapítójaként tisztelt Henri Matisse szülővárosában, az északon található Le Cateau-Cambrésis-ben, a festőről elnevezett múzeumban látható a nagyszabású kiállítás.

Szkéné színház

 A francia kulturális minisztérium évente tíz országos érdeklődésre számot tartó kiállításnak nyújt kiemelt támogatást, közéjük tartozik 2008-ban a Franciaországból indult fauvizmus magyar alkotóinak műveiből összeállított tárlat.

A francia fauvizmus legelső külföldi követői voltak azok a Münchenben és Budapesten végzett fiatal magyar festők, akik a XIX. és a XX. század fordulóján érkeztek Párizsba. Nyaranta azonban hazatértek, hogy műveiket a szabadban, többek között a nagybányai festőtelepen, Nyergesújfalun, Szolnokon, Gödöllőn, Hódmezővásárhelyen, Kecskeméten vagy Szentendrén alkossák meg, s az akadémikus stílussal szemben létrehozzák a magyar modernizmust.

A Nemzeti Galéria mintegy 250 művet felvonultató 2006-os kiállításából a francia szervezők válogatása alapján a magyar Vadak alkotásai közül 116 olyan festményt és 44 olyan rajzot tekinthetnek meg Franciaországban az érdeklődök, amelyek színvilágukban és témaválasztásukban emlékeztetnek a francia fauvizmusra, de a kelet-európai tájak és a sötétebb színek alapján teljesen önálló identitást és világot képviselnek a stíluson belül. 

Passuth Krisztina művészettörténész, a kiállítás főkurátura a megnyitón elmondta: a magyar Vadak soha nem szerveződtek olyan egységes mozgalommá, mint a francia fauve-ok, akiknek közös kiállításaik és manifesztumaik voltak. A magyarok művei szétszóródtak, ezért a mai napig nehéz teljes képet alkotni munkásságukról. A 2006-os budapesti kiállítás óta még tucatnyi alkotás került elő magángyűjteményekből, ezek a franciaországi körúton kerülnek először kiállításra.

Rácsodálkozás és felfedezés. Rockenbauer Zoltán művészettörténész, a kiállítás egyik szervezője szerint leginkább ezekkel a szavakkal jellemezhető a franciák reakciója a magyar Vadak alkotásaira. Franciaországban ugyanis korábban egyáltalán nem ismerték a közéjük sorolható magyar festőket. A franciaországi körút alapvető célja: a vonulat beemelése a nemzetközi köztudatba. 

Rockenbauer szerint a francia és a magyar fauvizmus között az egyik alapvető különbség a perspektívában van. Franciaországban ez a könnyed, levegős és nagyon színes stílus a távlatokkal teli hatalmas mediterrán tengerparton született, ahol nagyon erős a fény. Ezzel szemben a magyar festők Nagybányán vagy Nyergesújfalun egy szűk, dombos, zárt világban festettek, így a képek a franciához képest sokkal kisebb perspektívájú, magába forduló művészetet tükröznek. 

Emellett a magyar fauvizmus a franciához képest sokkal természetközelibb: elsősorban látványfestészet. Magyarországon elképzelhetetlen volt az, amit Matisse csinált, aki a tengerpart sárga homokját egyszerűen átfestette pirosra. A magyar alkotóknál csak akkor vörös a folyó, ha a valóságban is az a vastartalma miatt. A hatás hasonló, de a kiindulópont nem ugyanaz: a magyarok a színes dolgokat festették meg és erősítették fel, a franciák viszont dekoratív szempontok miatt maguk tették színessé a megfestett világot - hangsúlyozta Rockenbauer.      

Az 1905-ös párizsi Őszi Szalonon bemutatkozott erőteljes színekkel, merész  ecsetkezeléssel, könnyed vonalvezetéssel forradalmasított új stílust követő festőket a kritika nevezte el fauve-oknak, azaz vadaknak, a művészetüket később pedig fauvizmusnak. A magyarok közül azok, akik hosszabban időztek Párizsban, mint Rippl-Rónai József, Czóbel Béla és Berény Róbert, magukévá tették ezt a stílust. Mások, mint Perlrott Csaba Vilmos, Bornemissza Géza, Tihanyi Lajos, Boromisza Tibor, Galimberti Sándor és felesége, Dénes Valéria, az egyetlen nő a Vadak között, közvetlenül Matisse tanítványai lettek, Ziffer Sándor pedig Gauguinért lelkesedett. A kiállításon láthatóak még többek között a Nyolcak csoportjához tartozó Kernstok Károly, Czigány Dezső, Márffy Ödön és Pór Bertalan képei is. 

Le Cateau-Cambrésis-ben a kiállítás Csók Istvánnak a festészetbe a magyar folklór eleimet beemelő képeivel és a magyar Vadak rangidős előfutárának, Rippl-Rónai Józsefnek festményeivel kezdődik, majd a nagybányai festőtelepen készült alkotások mellett valamennyi művészkörnek külön részt szentel a kiállítás. A csendéletek külön termet kaptak, ahogy a magyar festők Párizsról, szemben velük pedig Budapestről készült képei is, a következőben pedig a Matisse Akadémia magyar tanítványainak alkotásai, majd az aktok, a férfi- és végül a női portrék láthatók.

A Matisse Múzeum a francia és magyar festők eredeti kéziratos leveleit, fotóit is kiállította, mégpedig nem elkülönítve, hanem a festmények között, amit a magyar szervezők különlegességként értékelnek. 

Az egyéves franciaországi körút még csak félúton tart, de a sikert tükrözi, hogy a 2006-os budapesti kiállítás katalógusa alapján, számos francia szakember tanulmányaival kiegészítve, a párizsi Adam Biro Éditeur gondozásában - melynek tulajdonosa a magyar származású Bíró Ádám - megjelent francia nyelvű katalógusból eddig mind a hatezer példány elkelt, s már folyik az utánnyomás.   

A Magyar Vadak tárlata nyáron a fauvizmus bölcsőjének tekintett, a spanyol határ közelében található Céret Modern Művészetek Múzeumában volt látható, 2009. március 13. és június 15. között pedig a dijoni Szépművészeti Múzeumba utazik tovább. Le Cateau-Cambrésis-ben február 22-ig tekinthető meg a kiállítás.
   
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Somorjai Réka: BOJZ című drámája a Szkéné Színházban
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról

Más művészeti ágakról

Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét
art&design

Isabela Muñoz Omega című kiállítása a Mai Manó Házban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés