zene
2013. 06. 16.
A Solaris operaváltozata Kovalik Balázs rendezésében Münchenben
Kovalik Balázs rendezésében adják elő Michael Obst Solaris című operáját év végi vizsgaelőadásként a müncheni August Everding Zenei és Színházi Akadémia tavaly indult operaénekes mesterképzőjének hallgatói.
A Süddeutsche Zeitung és a Münchener Merkur című német napilapok a Stanislaw Lem tudományos-fantasztikus műve alapján készült operaelőadásról beszámolva nemcsak a fiatal énekesek teljesítményét, hanem a magyar rendező - az operaénekesi mesterképző szak vezetője - darabválasztását is méltatja. A Merkur ítésze szerint a hallgatók "nem csak áriaparádét" játszanak, a Süddeutsche Zeitung azt emeli ki, hogy "az előadás erős lélektani drámaként" jelenik meg.
Utóbbi emlékeztetett arra, hogy Michael Obst 1996-ban a Müncheni Biennáléra készült operája az első alkalommal meglehetősen elutasító kritikákat kapott. Most azonban az idő "utolérte" a zeneszerzőt és művét, valamint a témát.
Stanislaw Lem tudományos-fantasztikus írása nemcsak a filmrendezőket - Tarkovszkijt és Soderberghet - ihlette meg, Michael Obst mellett Detlev Glanert is operát írt belőle, amelyet 2012-ben mutattak be a Bergenzi Ünnepi Játékokon.
A német újságok arra is felhívják a figyelmet, hogy a bemutatott produkció a bajor művészeti főiskolák, a Zeneakadémia, a Film- és a Képzőművészeti Akadémia példás együttműködésében jött létre, az utolsó vizsgaelőadást vasárnap este tartják a Luisenstraßei Reaktorcsarnokban. Az alkotók közül többen ezeknek az intézményeknek a növendékei voltak. A karmester, Konstantia Gourzi éppúgy az August Everding Főiskolán tanult, mint Kovalik Balázs. A karmester alapította Octopus Ensemble kortárszenei formáció szólaltatja meg Michael Obst művét.
Kovalik Balázs elmondta az MTI-nek, hogy idén ismét meghirdették a felvételt a mesterszakra, az érdeklődés újra jelentős volt, 130-an felvételiztek, végül öt új hallgatót vettek fel a következő tanévre.
Utóbbi emlékeztetett arra, hogy Michael Obst 1996-ban a Müncheni Biennáléra készült operája az első alkalommal meglehetősen elutasító kritikákat kapott. Most azonban az idő "utolérte" a zeneszerzőt és művét, valamint a témát.
Stanislaw Lem tudományos-fantasztikus írása nemcsak a filmrendezőket - Tarkovszkijt és Soderberghet - ihlette meg, Michael Obst mellett Detlev Glanert is operát írt belőle, amelyet 2012-ben mutattak be a Bergenzi Ünnepi Játékokon.
A német újságok arra is felhívják a figyelmet, hogy a bemutatott produkció a bajor művészeti főiskolák, a Zeneakadémia, a Film- és a Képzőművészeti Akadémia példás együttműködésében jött létre, az utolsó vizsgaelőadást vasárnap este tartják a Luisenstraßei Reaktorcsarnokban. Az alkotók közül többen ezeknek az intézményeknek a növendékei voltak. A karmester, Konstantia Gourzi éppúgy az August Everding Főiskolán tanult, mint Kovalik Balázs. A karmester alapította Octopus Ensemble kortárszenei formáció szólaltatja meg Michael Obst művét.
Kovalik Balázs elmondta az MTI-nek, hogy idén ismét meghirdették a felvételt a mesterszakra, az érdeklődés újra jelentős volt, 130-an felvételiztek, végül öt új hallgatót vettek fel a következő tanévre.
További írások a rovatból
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Más művészeti ágakról
Riport a Honey, have you ever heard of “zacskós-tej-tartó”? című kiállítás kurátoraival, Mayer Kittivel, Novák Piroskával és Viski Noémivel
Az Egy újfajta vadon és A legbelsőbb Ázsia - Magyarok nyomában Mongolországban című filmek a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon