zene
2013. 06. 13.
Brit operaújdonságot állít színpadra Bonnban két magyar rendező
George Benjamin kortárs brit szerző operáját, az előző évad egyik kiemelkedő újdonságának számító Written on Skin című darabot állítja színpadra Bonnban két magyar rendező, Parditka Magdolna és Szemerédy Alexandra.
A Budapesti Wagner-napok Parsifálját is jegyző rendezők a Wagner-darab felújításával párhuzamosan különleges feladaton dolgoznak a bonni operaházban: George Benjamin új darabját viszik színre, amelynek ősbemutatóját tavaly tartották az Aix-en-provence-i Fesztiválon, és amelyet idén márciusban mutattak be Londonban a Királyi Operaházban. A szeptember 29-i németországi premier az idei Beethoven Fesztivál jeles eseménye lesz.
"Martin Crimp librettója a középkori trubadúr, Guillem de Cabestany okszitán nyelvű, Seremonda szerelméről írt legendáján alapul, ami azután bekerült Boccaccio Dekameronjába is" - mondta Szemerédy Alexandra az MTI-nek. Mint megjegyezte, a cselekmény elég hátborzongató: egy szerelmi háromszög, rangos idős férfi felesége egy ifjú művészhez vonzódik, a férj úgy bosszulja meg a vélt hűtlenséget, hogy feltálalja az asszonynak a fiú szívét.
"Nagyon foglalkoztat minket a mű szimbolikus tartalma is, a 13. századi történet erősen kötődik a Trisztán-mondakörhöz. De a darab szimbolikája összeköti a múltat a mával" - fűzte hozzá Parditka Magdolna.
A férj neve az operában Protector. "Beszélő név, a hétköznapi szóhasználatban a befolyásos oltalmazót is jelöli.
A férfi ugyanúgy beszél a feleségéről, Agnesről, mint a házáról, a földjeiről - a tulajdonairól. Úgy látjuk, hogy ebben az előadásban is beszélhetünk a bennünket erősen foglalkoztató kérdésekről, a női és férfi szerepek hagyományos voltáról, az idegen megjelenéséről egy zárt környezetben" - jegyezte meg Szemerédy Alexandra.
"Amikor felkértek bennünket, még csak a szövegkönyv létezett, és azonnal magával ragadott minket. Azután megismertük a zenét, amelyről már most mint a 21. század egyik legjelentősebb operájáról beszél a szakma" - tette hozzá.
"A Covent Gardenben Bejun Mehta volt a Fiú, mi Terry Wey-jel, a giesseni Agrippina-bemutató egyik kontratenorjával dolgozunk. Miriam Clark lesz Agnes, Avaz Abdullajev pedig a Protector. A Bécsben diplomázott Tarjányi Tamás a harmadik angyalt alakítja" - tért ki rá Parditka Magdolna.
Parditka Magdolna és Szemerédy Alexandra a most záruló évadban Giessenben Ábrahám Pál Viktória című operettjét, Coburgban Puccini Pillangókisasszonyát vitték színpadra. A 2013-14-es évadban a kaiserslauterni Pfaltztheaterben - koprodukcióban a meiningeni színházzal - Puccini Manon Lescaut-ját, majd Coburgban Gluck Orfeusz és Euridikéjét rendezik. 2014 őszén Hannoverben a Toscát viszik színre, azután visszatérnek Bonnba, mert Richard Strauss Saloméjára kaptak új felkérést.
"Martin Crimp librettója a középkori trubadúr, Guillem de Cabestany okszitán nyelvű, Seremonda szerelméről írt legendáján alapul, ami azután bekerült Boccaccio Dekameronjába is" - mondta Szemerédy Alexandra az MTI-nek. Mint megjegyezte, a cselekmény elég hátborzongató: egy szerelmi háromszög, rangos idős férfi felesége egy ifjú művészhez vonzódik, a férj úgy bosszulja meg a vélt hűtlenséget, hogy feltálalja az asszonynak a fiú szívét.
"Nagyon foglalkoztat minket a mű szimbolikus tartalma is, a 13. századi történet erősen kötődik a Trisztán-mondakörhöz. De a darab szimbolikája összeköti a múltat a mával" - fűzte hozzá Parditka Magdolna.
A férj neve az operában Protector. "Beszélő név, a hétköznapi szóhasználatban a befolyásos oltalmazót is jelöli.
A férfi ugyanúgy beszél a feleségéről, Agnesről, mint a házáról, a földjeiről - a tulajdonairól. Úgy látjuk, hogy ebben az előadásban is beszélhetünk a bennünket erősen foglalkoztató kérdésekről, a női és férfi szerepek hagyományos voltáról, az idegen megjelenéséről egy zárt környezetben" - jegyezte meg Szemerédy Alexandra.
"Amikor felkértek bennünket, még csak a szövegkönyv létezett, és azonnal magával ragadott minket. Azután megismertük a zenét, amelyről már most mint a 21. század egyik legjelentősebb operájáról beszél a szakma" - tette hozzá.
"A Covent Gardenben Bejun Mehta volt a Fiú, mi Terry Wey-jel, a giesseni Agrippina-bemutató egyik kontratenorjával dolgozunk. Miriam Clark lesz Agnes, Avaz Abdullajev pedig a Protector. A Bécsben diplomázott Tarjányi Tamás a harmadik angyalt alakítja" - tért ki rá Parditka Magdolna.
Parditka Magdolna és Szemerédy Alexandra a most záruló évadban Giessenben Ábrahám Pál Viktória című operettjét, Coburgban Puccini Pillangókisasszonyát vitték színpadra. A 2013-14-es évadban a kaiserslauterni Pfaltztheaterben - koprodukcióban a meiningeni színházzal - Puccini Manon Lescaut-ját, majd Coburgban Gluck Orfeusz és Euridikéjét rendezik. 2014 őszén Hannoverben a Toscát viszik színre, azután visszatérnek Bonnba, mert Richard Strauss Saloméjára kaptak új felkérést.
További írások a rovatból
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről
Más művészeti ágakról
KristofLAB „Artificial Paradise” című kiállítása a MAMŰ Galériában
Bemutatták Elena Poniatowska: Leonora – Leonora Carrington regényes élete című művét