építészet
2013. 06. 10.
Acélcsoda: Calatrava új pályaudvara
Új, építészeti szempontból is különleges pályaudvart avattak az olaszországi Reggio Emilia városában vasárnap: az acélcsoda Santiago Calatrava spanyol sztárépítész alkotása.
A 483 méter hosszú állomás a nagysebességű vasúti járatok fogadására készült. Évente kétmillió utas fog indulni innen, illetve ide érkezni. A pályaudvar alapanyaga acél: 14 ezer tonna acélt használtak a szerkezet megépítéséhez, ami az Eiffel-toronyhoz egykor használt mennyiség másfélszerese.
Calatrava állomásának jellegzetessége, hogy elemei íveltek és egy óriási hullám benyomását keltik. Ezért a fehér színű, acélból, betonból és üvegből készült épületet az olasz sajtó Pó-alföldi fehér hullámnak nevezte el. Az épület 79 millió euróba került. Az összeget Emilia Romagna tartomány és a Trenitalia olasz vasutak biztosította.
A spanyol építész utolsó olaszországi munkája a Velencében 2008-ban felavatott híd volt, amelyet számos vita kísért túlzottnak tartott, 10 millió eurós költsége miatt, ráadásul a híd a velencei lakosok tetszését sem nyerte el. Az olasz számvevőszék vizsgálatot indított, és több mint egymillió eurót követelt vissza Calatravától.
Calatrava állomásának jellegzetessége, hogy elemei íveltek és egy óriási hullám benyomását keltik. Ezért a fehér színű, acélból, betonból és üvegből készült épületet az olasz sajtó Pó-alföldi fehér hullámnak nevezte el. Az épület 79 millió euróba került. Az összeget Emilia Romagna tartomány és a Trenitalia olasz vasutak biztosította.
A spanyol építész utolsó olaszországi munkája a Velencében 2008-ban felavatott híd volt, amelyet számos vita kísért túlzottnak tartott, 10 millió eurós költsége miatt, ráadásul a híd a velencei lakosok tetszését sem nyerte el. Az olasz számvevőszék vizsgálatot indított, és több mint egymillió eurót követelt vissza Calatravától.
További írások a rovatból
Pesti Attilával az okosotthonok kérdéseit jártuk körbe
A végeredmény nem feltétlenül építészeti, hanem társadalmi kérdés is