art&design
2008. 10. 21.
Hatvanötmillió forint egy Gulácsy
Hatvanötmillió forintért kelt el a Virág Judit Galéria vasárnap esti árverésén az aukció legmagasabb kikiáltási áráról, 40 millió forintról indított tétele, Gulácsy Lajos Nő kék kancsóval (Fons amoris II.) című műve.
Az 51. tételként kalapács alá került, mindeddig rejtőzködő remekmű a Gulácsy-életmű egyik hiányzó láncszeme.
A Fons amoris téma nem ismeretlen a Gulácsy kutatásban, ezt egy, a Magyar Nemzeti Galériában őrzött grafikája erősíti meg. Ám erről, a most felbukkant varázslatos képről, mindeddig senki nem tudott. A liliommezőben, fák közt álló, reneszánsz ruhás nőalak beleillik Gulácsy itáliai, veronai ihletésű, reneszánsz szerelmi jeleneteinek sorába. Ezért keletkezésének dátumát 1909-re valószínűsítik.
Meglepő módon a közelmúltban, egy budapesti magángyűjteményben bukkant fel a fenti kép előzménye, az utóbb két táblára vágott Fons amoris I. Ezt vizsgálva állapították meg szakértők, hogy a kettős kép (a szerelem kútjával és egy nőalakkal) készült először, majd Gulácsy ezt kettévágta. A különálló nőalakos darab adhatta az ötletet Gulácsynak, hogy ezt nagyobb méretben újra megfesse. Ez lett a Nő kék kancsóval, a téma legszebb kibontása.
Összehasonlításul, tavaly tavasszal a Virág Judit Galéria árverésének szenzációja, Gulácsy Lajos ismert, de rejtőzködő festménye, A púpos vénkisasszony régi emlékeit meséli Herbertnek beszélő-mesélő címmel illetett kép volt. 50 millió forintról indították és 120 millió forintért vitték el.
Az aukción 175 tétel kerül kalapács alá: a 19., de főleg 20. századi magyar festészet klasszikusai mellett jelen van néhány közelmúltbeli és kortárs alkotás is.
Összesen hatvankilenc tétel kezd millió forint feletti, és ezek közül nyolc esetben nyolc számjegyű kikiáltási árról, köztük Szinyei Merse Pál Patak című képe (30 millió forint) és Czóbel Béla Csendélete (24 millió forint).
A Fons amoris téma nem ismeretlen a Gulácsy kutatásban, ezt egy, a Magyar Nemzeti Galériában őrzött grafikája erősíti meg. Ám erről, a most felbukkant varázslatos képről, mindeddig senki nem tudott. A liliommezőben, fák közt álló, reneszánsz ruhás nőalak beleillik Gulácsy itáliai, veronai ihletésű, reneszánsz szerelmi jeleneteinek sorába. Ezért keletkezésének dátumát 1909-re valószínűsítik.
Meglepő módon a közelmúltban, egy budapesti magángyűjteményben bukkant fel a fenti kép előzménye, az utóbb két táblára vágott Fons amoris I. Ezt vizsgálva állapították meg szakértők, hogy a kettős kép (a szerelem kútjával és egy nőalakkal) készült először, majd Gulácsy ezt kettévágta. A különálló nőalakos darab adhatta az ötletet Gulácsynak, hogy ezt nagyobb méretben újra megfesse. Ez lett a Nő kék kancsóval, a téma legszebb kibontása.
Összehasonlításul, tavaly tavasszal a Virág Judit Galéria árverésének szenzációja, Gulácsy Lajos ismert, de rejtőzködő festménye, A púpos vénkisasszony régi emlékeit meséli Herbertnek beszélő-mesélő címmel illetett kép volt. 50 millió forintról indították és 120 millió forintért vitték el.
Az aukción 175 tétel kerül kalapács alá: a 19., de főleg 20. századi magyar festészet klasszikusai mellett jelen van néhány közelmúltbeli és kortárs alkotás is.
Összesen hatvankilenc tétel kezd millió forint feletti, és ezek közül nyolc esetben nyolc számjegyű kikiáltási árról, köztük Szinyei Merse Pál Patak című képe (30 millió forint) és Czóbel Béla Csendélete (24 millió forint).
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon