bezár
 

zene

2013. 04. 28.
Befejeződött Eötvös Péter zeneszerző kurzusa a BMC-ben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Különleges workshopot rendezett az Eötvös Péter Kortárszenei Alapítvány a nemrég megnyílt Budapest Music Centerben: 22 országból 38 jövendő operakomponista dolgozott szerdától szombat estig.

prae.hu

"Igen kemény munka folyt, rendkívül kellemes légkörben" - foglalta össze a kurzus tapasztalatait Eötvös Péter zeneszerző, az alapítvány, egyben a workshop vezetője.

Eötvös Péter világszerte számos előadói és alkotói kurzust vezetett, de ez az esemény az ő gyakorlatában is példátlan. "Ötvenen jelentkeztek, 38-an eljöttek, ami meglepően magas szám. Volt, aki 40 órát repült Ausztráliából vagy Brazíliából, hogy itt töltsön 4 napot. Ez is igazolja a projektünk fontosságát" - mondta.

Egy kamaraopera létrehozását hirdették meg, segítendő elindítani fiatal alkotók karrierjét. Mrozek Nyílt tengeren című mulatságos abszurd drámájából Almási-Tóth András írt Out at S.E.A. címmel librettót.

Csak a helyszínt változtatta meg (tenger helyett egy valóságshow-ház). Azonos a konfliktushelyzet (kényszerű összezártság) és a szereplők száma (három énekes). Mivel kamaradarabról van szó, csak három hangszert határoztunk meg, egy brácsát, egy csellót és egy klarinétot - részletezte a zeneszerző.

A kurzus vendégtanára volt Luca Francesconi és Almási-Tóth András is. A workshop résztvevői a napokban hazautaznak, egy hónapig önállóan dolgoznak. Majd elküldik a munkájukat Eötvösnek és Horváth Balázs zeneszerzőnek, ők választják ki a hat legjobb munkát.

A hat szerző csak egy-egy szerepet dolgoz ki a három előadó számára (egy tenor, egy mezzo és egy bariton), így alakul ugyanarra a szövegre, két egymást követő előadásra való anyag. "Hat tehetséget tudok így bemutatni például majd Párizsban az IRCAM fesztiválján. Ott éles fülű szakemberek ülnek, akik tudni fogják, kikkel lehet tovább tervezni."

Nem kell egységes műveknek létrejönniük - hangsúlyozta Eötvös Péter -, a kompozíciók tükrözhetik az életünket: elbeszélünk egymás mellett, nem figyelünk a másikra, mindenki fújja a magáét.

A kurzus "röpdolgozataiból" kiderült az alapvető gond. A fiatal zeneszerzőknek kevés a lehetőségük, hogy viszontlássák-hallják a műveiket, és nem tudják, mi a különbség koncert és színpadi zene között. "Sokat radíroztak, mert nem tanulták meg az azonnali döntést és az anyagszerkesztést" - e kérdésben is tanulságosnak tartja a kurzust Eötvös Péter.

December 9-én a hat kiválasztott visszajön dolgozni a BMC-be, ahol a két kész darabot 19-én mutatják be.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Platon Karataev: Napkötöző
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
A 180-as Csoport című kötet bemutatója
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023

Más művészeti ágakról

Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés