bezár
 

zene

2013. 04. 04.
Vörösmarty zárja a Tavaszi Fesztivált
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Vörösmarty Mihály verses drámája, a Csongor és Tünde alapján, Weiner, Bartók és Liszt zenéjére készült az az új összművészeti produkció, amely vasárnap este látható Kocsár Balázs vezényletével a Művészetek Palotájában a Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF) záró előadásaként.

prae.hu

A produkció rendező-koreográfusa Gemza Péter. Kocsár Balázs egészítette ki Weiner Leónak a drámához komponált kísérőzenéjét, a mozitechnikát is alkalmazó látványt Jankovics Marcell tervezte.
   
Kocsár Balázs karmester, a tavaszi fesztivál zenei vezetője Bartók Két képével (Virágzás, A falu tánca), valamint Liszt Krisztus című oratóriumának egy tételével egészítette ki Weiner kompozícióját. Mint az MTI-nek Kocsár Balázs elmondta, a művek a keletkezésük korát tekintve közel állnak egymáshoz, így stílusában is egységesnek tetsző, mintegy másfél órás zenei anyag állt elő. "Nem akartunk bőbeszédűbbek lenni, a Gemza Péter és Jankovics Marcell által kialakított dramaturgiai ívet teljesnek érzem. Két autentikus népdal is elhangzik, Herczku Ágnes énekli őket. Az előadás egyik érdekessége, hogy ő játssza - táncolja - Tünde szerepét" - emelte ki a karmester. 
   
Weiner Csongor és Tündéje egyfelvonásos táncjátékként ismert, 1969-ben mutatták be utoljára a budapesti Operaházban Eck Imre koreográfiájával. 
   
Jankovics Marcell tervei alapján Major Kata és Major Péter készítette az animációt. "Úgy dolgoztunk együtt, hogy elmondtam nekik, mit képzelek el a színpadon táncban, e szerint formálódtak az animáció részletei. Egy hatalmas tüllfüggöny feszül a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadának hátterében, amelyre a képeket vetítve a nézőnek az lehet az illúziója, hogy a csillagos ég alatt ül - tért ki rá Gemza Péter. 
   
A Magyar Állami Népi Együttes két tagja személyesíti meg Csongort és Tündét. Kiss Zoltán lesz a királyfi és Herczku Ágnes pedig Tünde. Az énekesnő néptánc és modern tánc tanulmányokat is folytatott, sokféle tudását kamatoztatja most Gemza Péter. Debreceni táncosokat, kaposvári színész hallgatókat, volt Honvéd táncszínházi kollégát, illetve korábbi tanítványokat hívott meg a produkcióra a rendező-koreográfus. 
   
A mozgásvilágról szólva Gemza Péter elmondta: nem balettet táncolnak, de a tündérvilág ábrázolásában az "emelkedettség" érvényesül a karakterszereplők föld közeliségével párhuzamosan, a zene és a cselekmény romantikus stílusát követik. Ahogy az animáció fejlődött és egyre beszédesebb lett, letettek az eredeti tervről, hogy a dráma vagy egy-egy részlete megszólaljon. A mítosz történetiségére és a gyökereinek közös európai voltára a szöveg nélkül jobban rávilágíthatnak.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Bartók György szerzői estje a Fugában
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
A 180-as Csoport című kötet bemutatója

Más művészeti ágakról

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés