zene
2013. 03. 31.
Operahuligánok az éjszakában
Armel Operafesztivál Szeged 2013 – idén tavasszal a verseny keretében tíz opera húsz főszereplőjét keresik!
Még közel egy hónapon át jelentkezhetnek az operaénekesek az Armel Operafesztivál első fordulóira, melyek ez alkalommal párizsi Chatelet-ben és a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen zajlanak.
A duplázó – nem a szokásos öt, hanem tíz opera főszerepeire válogató - verseny Havas Ágnes fesztiváligazgató szerint a ritka újdonságok egyike ebben az évben.
A duplázásért leginkább az énekesek lehetnek hálásak. Idén még a 2013-as és 2014-es Fesztivál szerepeire válogatnak egyszerre, a jövő évtől azonban már sosem az adott év, hanem az azt követő év szerepei kerülnek kiosztásra, egy évvel több időt adva az énekeseknek a nehéz, általában kortárs szerepek megtanulására.
A duplázás rendkívül izgalmas szegedi második fordulót tesz lehetővé idén, hiszen a továbbjutó hatvan versenyző így tíz produkció képviselőinek – rendezőknek, élő szerzőknek, színházigazgatóknak, művészeti vezetőknek és karmestereknek – mutatkozhat be egyszerre.
A fesztivált 2008-ban alapító igazgató a Fesztivál sajtótájékoztatóján elárulta, hogy egyébként sem a verseny, sem a Fesztivál szerkezetében nem várható drasztikus változás. Egy évben továbbra is öt operaprodukció mutatkozik be a Fesztiválon, ezek főszerepeit pedig a meghallgatásokon – színházi és hangi szempontok alapján kiválasztott – operaénekesek adják elő, ugyanúgy, mint a korábbi öt évben.
A Fesztivált ismét budapesti nyitókoncert indítja és exkluzív Díjátadó Gálaest zárja, az élő közvetítést az ARTE live streaming-je garantálja, a Mezzo Televízió pedig Fesztivál-részletekkel jelentkezik Intermezzo című műsorában.
Idén a Fesztivál két régi partnerrel, a Szegedi Nemzeti Színházzal és a Szerb Nemzeti Színházzal dolgozik, három partnerszínház (Isztambuli Állami Opera és Balett, English Touring Opera, Poznani Opera) pedig újoncként vesz részt.
A tavalyi Fesztivál legjobbjának választott operaprodukció, az Alföldi Róbert által rendezett Haláleset a családban (William Mayer, Center for Contemporary Opera, New York) 2013. június 9-én, az idei Fesztivál legjobbja 2013. december 4-én kerül bemutatásra Avignon-ban.
Az első forduló zsűrielnöki szerepét idén Gyüdi Sándor látja el Párizsban és Budapesten is, az ő személye garantálja, hogy a zsűri döntése kiegyensúlyozott legyen, és maximálisan szem előtt tartsa a tíz opera húsz versenyszerepének hangi kívánalmait és karakter-elvárásait.
Gyüdi Sándor saját bevallása szerint a zsűrielnöki szerepen túl is minimum négy szerepben vett részt a mai sajtótájékoztón: Dr. Solymos László távollétében képviselte a Fesztivált nagy becsben tartó házigazdát, Szeged városát, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójaként a Fesztivál “házmesterének" tartja magát, és vezényli a színház idei Fesztivál-produkcióját is. Legkedvesebb szerepe azonban az “operarajongó szerepkör", melynek birtokosaként a Fesztiválhoz fűződő viszonyát leginkább az örömteli várakozás jellemzi.
A különleges, érdekes, fontos, operakuriózumokat bemutató Fesztivál és a hozzá kapcsolt verseny a színházigazgató szerint hihetletlen lehetőség a magyar énekesek számára. Szeretné, ha ezt az énekesek is felismernék és végre megfelelő számban jelentkeznének itthonról, Magyarországról is.
A sajtótájékoztatón részt vett a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi karának dékánja, a szegedi Alliance Française elnöke, Dr. Csernus Sándor is, azzal a céllal, hogy bemutassa a Fesztivál és az Egyetem ez évben induló – a korábbiaknál jóval szorosabb - együttműködését.
A Szegedi Tudományegyetem eddig is többféle módon segítette a Fesztivál megvalósulását, libretto fordításokkal és a Fesztivál kiegészítő programjainak szervezésével, az idei év azonban fontos mérföldkő lehet a szegedi egyetemi polgárok és a Fesztivál által képviselt operaműfaj kapcsolatában.
A Fesztivál a diákok számára idén különleges kedvezményeket és szabadbérletelet biztosít, annak érdekében, hogy ne a jegyek ára tartsa vissza őket ettől a különleges élménytől, a diákokat kulisszajárásokra és speciális programokra várják a szervezők.
Az együttműködés keretében ebben az évben – első alkalommal – átadásra kerül egy, az egyetemi oktatók szakmai zsűrije által odaítélt díj is.
“Az még távoli álom, hogy operahuligánok éneklik szét a várost esténként, abban azonban biztos vagyok, hogy a kritikus tömeg összejött, hogy egyet lépjünk előre".
A duplázásért leginkább az énekesek lehetnek hálásak. Idén még a 2013-as és 2014-es Fesztivál szerepeire válogatnak egyszerre, a jövő évtől azonban már sosem az adott év, hanem az azt követő év szerepei kerülnek kiosztásra, egy évvel több időt adva az énekeseknek a nehéz, általában kortárs szerepek megtanulására.
A duplázás rendkívül izgalmas szegedi második fordulót tesz lehetővé idén, hiszen a továbbjutó hatvan versenyző így tíz produkció képviselőinek – rendezőknek, élő szerzőknek, színházigazgatóknak, művészeti vezetőknek és karmestereknek – mutatkozhat be egyszerre.
A fesztivált 2008-ban alapító igazgató a Fesztivál sajtótájékoztatóján elárulta, hogy egyébként sem a verseny, sem a Fesztivál szerkezetében nem várható drasztikus változás. Egy évben továbbra is öt operaprodukció mutatkozik be a Fesztiválon, ezek főszerepeit pedig a meghallgatásokon – színházi és hangi szempontok alapján kiválasztott – operaénekesek adják elő, ugyanúgy, mint a korábbi öt évben.
A Fesztivált ismét budapesti nyitókoncert indítja és exkluzív Díjátadó Gálaest zárja, az élő közvetítést az ARTE live streaming-je garantálja, a Mezzo Televízió pedig Fesztivál-részletekkel jelentkezik Intermezzo című műsorában.
Idén a Fesztivál két régi partnerrel, a Szegedi Nemzeti Színházzal és a Szerb Nemzeti Színházzal dolgozik, három partnerszínház (Isztambuli Állami Opera és Balett, English Touring Opera, Poznani Opera) pedig újoncként vesz részt.
A tavalyi Fesztivál legjobbjának választott operaprodukció, az Alföldi Róbert által rendezett Haláleset a családban (William Mayer, Center for Contemporary Opera, New York) 2013. június 9-én, az idei Fesztivál legjobbja 2013. december 4-én kerül bemutatásra Avignon-ban.
Az első forduló zsűrielnöki szerepét idén Gyüdi Sándor látja el Párizsban és Budapesten is, az ő személye garantálja, hogy a zsűri döntése kiegyensúlyozott legyen, és maximálisan szem előtt tartsa a tíz opera húsz versenyszerepének hangi kívánalmait és karakter-elvárásait.
Gyüdi Sándor saját bevallása szerint a zsűrielnöki szerepen túl is minimum négy szerepben vett részt a mai sajtótájékoztón: Dr. Solymos László távollétében képviselte a Fesztivált nagy becsben tartó házigazdát, Szeged városát, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójaként a Fesztivál “házmesterének" tartja magát, és vezényli a színház idei Fesztivál-produkcióját is. Legkedvesebb szerepe azonban az “operarajongó szerepkör", melynek birtokosaként a Fesztiválhoz fűződő viszonyát leginkább az örömteli várakozás jellemzi.
A különleges, érdekes, fontos, operakuriózumokat bemutató Fesztivál és a hozzá kapcsolt verseny a színházigazgató szerint hihetletlen lehetőség a magyar énekesek számára. Szeretné, ha ezt az énekesek is felismernék és végre megfelelő számban jelentkeznének itthonról, Magyarországról is.
A sajtótájékoztatón részt vett a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi karának dékánja, a szegedi Alliance Française elnöke, Dr. Csernus Sándor is, azzal a céllal, hogy bemutassa a Fesztivál és az Egyetem ez évben induló – a korábbiaknál jóval szorosabb - együttműködését.
A Szegedi Tudományegyetem eddig is többféle módon segítette a Fesztivál megvalósulását, libretto fordításokkal és a Fesztivál kiegészítő programjainak szervezésével, az idei év azonban fontos mérföldkő lehet a szegedi egyetemi polgárok és a Fesztivál által képviselt operaműfaj kapcsolatában.
A Fesztivál a diákok számára idén különleges kedvezményeket és szabadbérletelet biztosít, annak érdekében, hogy ne a jegyek ára tartsa vissza őket ettől a különleges élménytől, a diákokat kulisszajárásokra és speciális programokra várják a szervezők.
Az együttműködés keretében ebben az évben – első alkalommal – átadásra kerül egy, az egyetemi oktatók szakmai zsűrije által odaítélt díj is.
“Az még távoli álom, hogy operahuligánok éneklik szét a várost esténként, abban azonban biztos vagyok, hogy a kritikus tömeg összejött, hogy egyet lépjünk előre".