irodalom
2013. 03. 26.
Kötet a népfőiskolák nemzetközi és magyarországi történetéről
A népfőiskolai kezdeményezés európai és magyarországi történetét és a mozgalom szociológiai vetületét tárgyalja Szigeti Tóth János nemrég megjelent kötetében, amelyet elsősorban felsőoktatási tananyagnak szánt a kiadó Magyar Népfőiskolai Társaság.
A népfőiskola a 19-20. században, szerepe és fejlődése a magyar művelődésben című könyvet Striker Sándor mutatta be kedden a fővárosban. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar felnőttképzési tanszékének vezetője annak a meggyőződésének adott hangot, hogy a kötet alapvető tankönyvvé válik a felsőoktatásban, elsősorban a benne található egyedülálló történeti összefoglalások miatt.
Az egyetemi tanár ismertetése szerint a kötet egy jelentős nemzetközi népfőiskola-történettel kezdődik, hosszan tárgyalva a kezdeményezés bölcsőjének bizonyuló skandináv országokat, majd áttekinti a magyar mozgalom kezdeteit a két világháború között. Ezután bemutatja a fejlődésben tökéletesedő, a felnőttkori önkéntes tanulásnak keretet biztosító népfőiskolai modellt, végül pedig a magyar és nemzetköz trendeket tárgyalja a kilencvenes évekig bezárólag.
Striker Sándor a könyv legnagyobb erényeként azt a szerzői attitűdöt emelte ki, amellyel a népfőiskolai mozgalomra mindvégig a társadalmi fejlődés részeként tekint, vagyis nem pusztán egy oktatási intézményként mutatja azt be. Kiemelte, hogy a népfőiskolákat - amelyek ügyét Magyarországon a népi írók is zászlajukra tűzték, hangsúlyozva, hogy azok csak alulról jövő kezdeményezésként életképesek - az egyén mint autonóm személyiség és a társadalom kapcsolódási pontjaként láttatja a szerző.
A tanszékvezető kitért arra is, hogy a könyv Szigeti Tóth Jánosnak - a kiadó Magyar Népfőiskolai Társaság elnökének - 1998-as disszertációjának rövidített változata, ezért nem tárgyalja a 21. század eredményeit, és ennek kapcsán reményének adott hangot, hogy folytatása is lesz a tankönyvnek.
Az egyetemi tanár ismertetése szerint a kötet egy jelentős nemzetközi népfőiskola-történettel kezdődik, hosszan tárgyalva a kezdeményezés bölcsőjének bizonyuló skandináv országokat, majd áttekinti a magyar mozgalom kezdeteit a két világháború között. Ezután bemutatja a fejlődésben tökéletesedő, a felnőttkori önkéntes tanulásnak keretet biztosító népfőiskolai modellt, végül pedig a magyar és nemzetköz trendeket tárgyalja a kilencvenes évekig bezárólag.
Striker Sándor a könyv legnagyobb erényeként azt a szerzői attitűdöt emelte ki, amellyel a népfőiskolai mozgalomra mindvégig a társadalmi fejlődés részeként tekint, vagyis nem pusztán egy oktatási intézményként mutatja azt be. Kiemelte, hogy a népfőiskolákat - amelyek ügyét Magyarországon a népi írók is zászlajukra tűzték, hangsúlyozva, hogy azok csak alulról jövő kezdeményezésként életképesek - az egyén mint autonóm személyiség és a társadalom kapcsolódási pontjaként láttatja a szerző.
A tanszékvezető kitért arra is, hogy a könyv Szigeti Tóth Jánosnak - a kiadó Magyar Népfőiskolai Társaság elnökének - 1998-as disszertációjának rövidített változata, ezért nem tárgyalja a 21. század eredményeit, és ennek kapcsán reményének adott hangot, hogy folytatása is lesz a tankönyvnek.
További írások a rovatból
Kilenc szabad növény és Boszorkányok nyara – Recenzió Sánta Miriám és Sárkány Tímea 2023-as köteteiről
Más művészeti ágakról
A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában