bezár
 

színház

2013. 03. 06.
Elhunyt Jérome Savary színházrendező
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hetvenéves korában elhunyt Jérome Savary francia színházrendező és színész, aki opera-, operett- és musicalelőadásaival a szórakoztató népszínház ünnepi jellegét hirdette.

Szkéné színház

A Grand Magic Circus megalkotóját hosszan tartó rákbetegség után a Párizs közeli Levallois-Perret kórházában kedden érte a halál.
   
Savary mintegy ötven európai országban több mint kétszáz előadást vitt színre. Európa-szerte ismert rendezőnek számított, rendszeresen rendezett operákat a Milánói Scalában, Ausztriában és Svájcban is. A magyar közönség az 1940-es évek Párizsának sanzonjaira épülő komikus, zenés darabját, a Zazout 2004-ben láthatta a Szegedi Szabadtéri Játékok keretében.
   
1942. június 27-én született Buenos Airesben. Apja, egy párizsi pacifista író, a háború elől költözött a tengerentúlra, ahol feleségül vette Frank Higginsnek, New York állam kormányzójának a lányát. 
   
A család 1947-ben visszatért Franciaországba. Jérome Savary 13 éves korától zenét, majd képzőművészetet tanult Párizsban, később New Yorkba költözött, ahol elmerült a dzsessz világában. 
   
Párizsba való visszatérését követően saját társulatot alapított Grand Magic Circus elnevezéssel. A színház, a cirkusz és a varieté határán mozogva generációja szabadságvágyát testesítette meg a népünnepélyekre emlékeztető szórakoztató előadásaiban, amelyek célja a színház demokratizálása volt.

"Nem volt semmi improvizáció a Magic Circus előadásaiban, de a csapat nyitott volt: az emberek reggel szerződés és fizetés nélkül a társulat tagjai lettek, este pedig már a kamiont pakolták" - emlékezett vissza Savary egy 1995-ös interjúban. 
   
A Zartan, a Robinson Crusoe, a Mózestól Maóig vagy a Superdupont című produkciókkal a társulat bejárta a világot. 
   
Miközben Savary egyre keresettebb rendező lett külföldön - elsősorban Németországban rendezett operaelőadásokat -, a francia értelmiség megvetéssel tekintett az életben és a színpadon is folyton bohóckodó színész-rendezőre. A kritikusok közül sokan csak vulgáris udvari bolondnak tekintették, aki kizárólag tetszeni akar, a közönség viszont imádta operett- és musicalrendezéseit, előadásai látogatottsága rekordokat döntött.
   
Nagyhangú, dühkitöréstől sem mentes személyiségéhez egyébként nagyon magas művészi követelményrendszer társult. Előadásaiban a legjobb színészek, táncosok és énekesek léptek fel. Saját darabjain kívül rendszeresen rendezett Shakespeare- és Offenbach-műveket: a mintegy kétszáz rendezése között megtalálhatók a nagy klasszikusok és a bulvárdarabok is. 
   
1988 és 2000 között a tekintélyes párizsi Chaillot Nemzeti Színház igazgatója volt, majd 2006-ig a szintén kiemelt állami státuszú Opéra Comique élén állt.
   
Francois Hollande francia államfő attól a "szenvedélyes embertől" búcsúzott, aki "kulturális igényességét összhangba tudta állítani az igazi népszínházzal". "Érzéke volt a látványossághoz és az ünnephez" - fogalmazott közleményében az elnök.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

színház

Podlovics Laura: Nem félünk a sötétben / Budapest Bábszínház, Kísérleti Stúdió
színház

A Fővárosi Nagycirkusz szakmai délutánjáról
Somorjai Réka: BOJZ című drámája a Szkéné Színházban
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról

Más művészeti ágakról

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés