art&design
2008. 10. 09.
Kalapos hölgyek portréi Pozsonyból
Az ősz végi képzőművészeti aukciók látogatói mindig számíthatnak neves festők régóta nem látott vagy jóformán ismeretlen ritkaságaira. Ezek közé tartozik Gulácsy Lajos Kalapos hölgy című, 1906-ból származó olajfestménye, amelynek kikiáltási ára - 18 millió forint - is jelzi a kép kvalitásait. Érdekesség, hogy az aukción ugyanannál a galériánál még egy Kalapos hölgyre lehet licitálni, az előző árának töredékéért.
Fekete Klári, a korábban népszerű és közismert modell a rendszerváltás óta kitartóan fáradozik Holesch Dénes, a magyar származású világpolgár festői életművének hazakerülésén és itthoni népszerűsítésén, tárlatok rendezésével, alkalmi kiadványok publikálásával egyaránt. Ő ezt magyar örökség-mentő munkának tekinti, mivel a véleménye szerint olykor pazarlóan bánunk nemzeti értékeinkkel és egyes esetekben túl könnyen mondunk le róluk. Állítását konkrét példával is bizonyítja: velünk ellentétben az amerikaiak magukénak tekintik Holesch tevékenységét, amelyet az AskArt csatornán is büszkén hirdetnek.
Most viszont pozitív változásról számolt be ebben a folyamatban:
- A Felvidéken élő Holesch-rokonság művészetpártoló életvitelének köszönhetően mérföldkőnek tekintem a találkozást Kieselbach Tamással. Ő a kihívások embere, aki kitartóan kutatja mesterségének kuriózumait, minden aukcióján megújul és valamilyen meglepetéssel szolgál. Most például az október 17-i licitálásra két kalapos hölgy portréja került egymás mellé a pozsonyi Holesch família tulajdonából, az egyik Gulácsy Lajostól, a másik pedig Holesch Dénestől való. A beadó Discantiny Imre mérnök, Holesch unokaöccse, a képen ábrázolt és családi körben csak Babának becézett Holesch Margit fia - tájékoztatott Fekete Klári, aki a képek történetébe is beavatott:
- A festő egyetlen húgát tizennyolc éves korában örökítette meg 1933-ban, a modell akkoriban Besztercebányán városszerte elismert szépségnek számított, alakjából a kiegyensúlyozott polgári lét biztonsága sugárzik, noha édesapja - a jó nevű építészmérnök - elhunyt, amikor tízéves volt. Anyja másodszor Badiny Zoltán tehetős és köztiszteletben álló helybéli polgárhoz ment feleségül, aki elsősorban kerámiák, történeti fegyverek és festmények iránt érdeklődött. Mint a besztercebányai műgyűjtők körének titkára, rendszeresen részt vett és vásárolt budapesti, losonci vagy kassai aukciókon. Így kerülhetett tulajdonába - valószínűleg a Szent György Céh 1914-es licitálásán - Gulácsy Lajos Kalapos hölgy című 1906-os olajfestménye fatáblán (amelyet eddig a szakirodalom csak egy 1912-es, fekete-fehér fotó részletéből ismerhetett, amely Rónai Dénes műtermében készült, Gulácsy első önálló, alkalmi és zártkörű bemutatkozásán). Amikor Holesch Margit (Baba) férjhez ment Dr. Discantiny Imre ügyvédhez, nászajándékba kapta a szóbanforgó Gulácsy képet. Dr.Discantiny Imre a pozsonyi vámhivatal főigazgatója volt és a második világháború utáni években diplomataként képviselte Szlovákiát az ENSZ-ben. Nejének 1995-ben bekövetkezett halála után a nyilvánosságtól hosszú évtizedekre elzárt Gulácsy-festményt közös gyermekük - Discantiny Imre mérnök - örökölte. Ő hosszas rábeszélés és vívódás után úgy döntött, hogy fájó szívvel bár, de megválik örökségétől, annak érdekében, hogy a leütési összeg egy részét szépemlékű nagybátyja, Holesch Dénes összegyűjtött életművének elismertetésére és értékmentésére fordíthassa.
A műkereskedelmi forgalomban eddig ismeretlen művek bevezetésére a Kieselbach Galéria vállalkozott. Holesch Dénes húgának portréjáért 250 ezer forintot kérnek, Gulácsy Lajos Kalapos hölgyéért viszont minimum 18 millió forintot várnak.
Most viszont pozitív változásról számolt be ebben a folyamatban:
- A Felvidéken élő Holesch-rokonság művészetpártoló életvitelének köszönhetően mérföldkőnek tekintem a találkozást Kieselbach Tamással. Ő a kihívások embere, aki kitartóan kutatja mesterségének kuriózumait, minden aukcióján megújul és valamilyen meglepetéssel szolgál. Most például az október 17-i licitálásra két kalapos hölgy portréja került egymás mellé a pozsonyi Holesch família tulajdonából, az egyik Gulácsy Lajostól, a másik pedig Holesch Dénestől való. A beadó Discantiny Imre mérnök, Holesch unokaöccse, a képen ábrázolt és családi körben csak Babának becézett Holesch Margit fia - tájékoztatott Fekete Klári, aki a képek történetébe is beavatott:
- A festő egyetlen húgát tizennyolc éves korában örökítette meg 1933-ban, a modell akkoriban Besztercebányán városszerte elismert szépségnek számított, alakjából a kiegyensúlyozott polgári lét biztonsága sugárzik, noha édesapja - a jó nevű építészmérnök - elhunyt, amikor tízéves volt. Anyja másodszor Badiny Zoltán tehetős és köztiszteletben álló helybéli polgárhoz ment feleségül, aki elsősorban kerámiák, történeti fegyverek és festmények iránt érdeklődött. Mint a besztercebányai műgyűjtők körének titkára, rendszeresen részt vett és vásárolt budapesti, losonci vagy kassai aukciókon. Így kerülhetett tulajdonába - valószínűleg a Szent György Céh 1914-es licitálásán - Gulácsy Lajos Kalapos hölgy című 1906-os olajfestménye fatáblán (amelyet eddig a szakirodalom csak egy 1912-es, fekete-fehér fotó részletéből ismerhetett, amely Rónai Dénes műtermében készült, Gulácsy első önálló, alkalmi és zártkörű bemutatkozásán). Amikor Holesch Margit (Baba) férjhez ment Dr. Discantiny Imre ügyvédhez, nászajándékba kapta a szóbanforgó Gulácsy képet. Dr.Discantiny Imre a pozsonyi vámhivatal főigazgatója volt és a második világháború utáni években diplomataként képviselte Szlovákiát az ENSZ-ben. Nejének 1995-ben bekövetkezett halála után a nyilvánosságtól hosszú évtizedekre elzárt Gulácsy-festményt közös gyermekük - Discantiny Imre mérnök - örökölte. Ő hosszas rábeszélés és vívódás után úgy döntött, hogy fájó szívvel bár, de megválik örökségétől, annak érdekében, hogy a leütési összeg egy részét szépemlékű nagybátyja, Holesch Dénes összegyűjtött életművének elismertetésére és értékmentésére fordíthassa.
A műkereskedelmi forgalomban eddig ismeretlen művek bevezetésére a Kieselbach Galéria vállalkozott. Holesch Dénes húgának portréjáért 250 ezer forintot kérnek, Gulácsy Lajos Kalapos hölgyéért viszont minimum 18 millió forintot várnak.
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon