bezár
 

építészet

2013. 01. 28.
Végleg megszűnt a közlekedés az egyik alsó rakparton Párizsban
Venczel Katalin, az MTI tudósítója jelenti
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ötven év után vasárnap végleg megszűnt az autóforgalom és a tömegközlekedés a párizsi Szajna-part baloldali alsó rakpartján az Alma híd és a Musée d'Orsay (Orsay Múzeum) között húzódó 2,3 kilométeres szakaszon.

prae.hu

A híres párizsi balpart belvárosi szakaszát évek óta minden vasárnap lezárták reggel 9 órától este 6 óráig az autóforgalom elöl, csak a mentők, a tűzoltók, a rendőrség és a fuvarozók haladhattak át munkaszüneti napon ezen az útszakaszon. Hétfőtől azonban megkezdődik a "belvárosi autópályaként" számon tartott szakasz teljes parkosítása. Az átalakítást követően az alsó rakparton áprilistól csak gyalogosok és kerékpárosok közlekedhetnek.

A 4,5 hektáros területen parkokat, éttermeket, művészeti és sportlétesítményeket alakít ki 35 millió eurós költségvetésből a fővárosi önkormányzat. A munkálatok már tavaly októberben megkezdődtek, de az útszakaszt csak most kezdik felbontani. Helyét mozgatható épületek, fogyatékos emberek számára átjárók, egészségügyi helyiségek váltják fel.

Az Alma híd elé egy öt kisebb szigetből álló mesterséges szigetcsoport kerül, amelyet jelenleg még építenek a Saint-Nazaire-i hajógyárban. Az Orsay Múzeum bejáratától egy hatalmas lépcsősor fog levezetni az alsó rakpartra. A lépcsősor tetejéről egy teraszon lehet majd ezentúl megtekinteni a Szajnán rendezett előadásokat. A III. Sándor hídnál egy kulturális rendezvények befogadására alkalmas éttermet tervez az önkormányzat, a hidak között pedig négy hajót helyeznek el, amelyeken szórakozóhelyek és kulturális létesítmények nyílnak majd. A sétáló területen mindenhol lesznek sportolási lehetőségek is.

A polgármesteri hivatal egy tömegeket vonzó közterületet tervez, amelynek programtervezésével egy külön csapatot bízott meg. Az elsősorban amatőröknek meghirdetett sport- és művészeti programok, kiállítások, fesztiválok és mezőgazdasági kísérletezések szerda és vasárnap délután ingyenesek lesznek.

A párizsi balpart alsó rakpartján eddig naponta 30 ezer gépkocsi fordult meg, amely a csúcsforgalomban óránként 2 ezer járművet jelentett. Sokan ezért attól tartanak, hogy ennek a fő közlekedési tengelynek a megszüntetése Párizs közepén hatalmas dugókat fog okozni. A Sémaphores elnevezésű kutatóintézet tanulmánya szerint a lezárás miatt a körgyűrű forgalmának változása elhanyagolható lesz, a balpart felső szakaszán viszont óránként ezer gépkocsival többre kell mostantól számítani. A Szajna másik oldalán, a jobbpart alsó rakpartján, valamint a Rivoli utcán és a Champs-Élysées sugárúton óránként 300 járművel több fog közlekedni. A tanulmány szerint azonban a sebességre és az utazási időre mindennek nem lesz jelentős hatása.

Ezzel azonban nem ért egyet Párizs I. kerületének ellenzéki polgármestere. Jean-Francois Legaret szerint a Rivoli már jelenleg is túlterhelt, napi 30 ezer járművel. Véleménye szerint a járdákon és a Tülériák kertjében képtelenség lesz sétálni a megnövekedő forgalom és környezetszennyezés mellett. A 40 millió autós elnevezésű egyesület a rakpart parkosításának leállítására petíciót indított, amelyet eddig 33 ezren írtak alá. Szerintük Párizs autók nélkül ugyanolyan képtelenség, mint a Szajna víz nélkül.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

építészet

Kritika a Kis magyar kockológia című kiállításról
építészet

Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
építészet

Interjú Merényi Dáviddal

Más művészeti ágakról

Tudósítás a „Szaporodnak a jelek” című Esterházy-konferencia második napjáról
gyerek

Jubileumi kiállítás a Deák17-ben
Dombai Dóra: Veszélyes lehet a mozi - a könyvbemutató
Fekete István Lutrájáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés