bezár
 

színház

2013. 01. 16.
Frenák Pál Társulat: k.Rush - Utoljára Budapesten
2013. január 29. 20:00, Átrium Film-Színház, H-1024, Budapest, Margit körút 55.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Frenák Pál 2010-es különleges darabjában a rohanás dinamikáját és az ütközés drámai pillanatait ötvözi, filmes emlékképekkel kiegészítve. A filmművészet mindig is közel állt a koreográfushoz, hiszen filmes motívumokat korábban is felfedezhettünk munkáiban (gondoljunk csak a Lakomára, az InTimE-ra vagy éppen a Fiúkra). Azonban a k.Rush az eddigieknél tudatosabban foglalkozik film és tánc összekapcsolásával, melynek során a valóság és az álom határai összemosódnak, látomásszerű road-movie-vá, film-koreográfiává alakulva a színpadon.
Ütközés, rohanás, utazás. Szélesvásznú szenvedélyek színesben és feketefehérben. A színpad közepén egy fehér Cadillac – az amerikai road-movie-k végtelen útjainak emblematikus vándora. Nyitott tetejű álom. Cabrio-végzet premier plánban.

Pasolini, Lynch, Almodovar, Fellini, Ridley Scott filmjeinek hangulata, színei, jelenetei asszociatív módon jelennek meg az előadásban. Marlon Brando, Marilyn Monroe, vagy épp Paul Newman alakja finoman sejlik fel egy-egy figurában, miközben a teret uraló, három darabra szakadó, majd újra összeálló bőrüléses Cadillac némán száguld valami láthatatlan cél felé, hol továbbrepítve, hol elsodorva a szereplőket.

"…film- és mozgásművészet határán egyensúlyoz a k.Rush, amely letisztultságával és pontosságával nyűgöz le leginkább (…) a k.Rusht is sokszorosan összetett utalásrendszere, asszociáltató mechanizmusai felől közelítheti meg a közönség. Ugyanakkor a felkeltett allúziók is sokfélék – Pasolini és Lynch például egyszerre jelenhet és jelenik is meg Frenák színpadán –, közülük a néző saját nyitottsága és/vagy tájékozottsága függvényében ismerhet fel többet vagy kevesebbet."
(Úton innen, úton túl, Markó Róbert kritikája a k.Rushról, Tánckritika.hu)

"A Cadillac tudatos aránytalansággal megnövelt jelentése a darab egyetlen metaforájává lényegül át, hogy összekösse - vagy ha jobban tetszik - ütköztesse a legendás sorsokat és végzeteket a frenáki színpadon (…) Frenák nem beszéli túl a történeteit, nem az utazás toposza a fontos számára. Éppen ezért nem érdekli a száguldás, az útkeresés és a megérkezés sokszor látott és feldolgozott motívuma sem. Egyedül a tárgyra, az autóra, és a körülötte, miatta, benne burjánzó emberi viszonyokra és viszonyulásokra koncentrál. Mindezt olyan magabiztos és rutinos alkotói attitűddel teszi, amellyel egyben a nézői várakozásoknak is eleget tesz. Kiemelkedő koreográfus, aki mindig képes a megújulásra, bármit használjon is eszközéül, bármilyen vizuális formába öntse is gondolatait, karakteres stílusát."
(Sorsok Cadillacben, Vida Virág a k.Rushról, Színház)

Az előadás 2010-es bemutatója óta turnézik Európa-szerte, az utolsó három előadás 2013 februárjában látható majd Párizsban, utána lekerül a társulat repertoárjáról. A darabtól január 29-én, kedden, az újranyitott Átrium Film-Színház nagytermében búcsúzhat a budapesti közönség – a valaha volt mozi épülete vörös bársonyszékeivel és jellegzetes atmoszférájával tökéletes hely egy ilyen filmes hangulatú, különleges koreográfia számára, melynek egyik izgalmas eleme, hogy a zárójelenetben a koreográfus, maga Frenák Pál is színpadra lép.

Frenák Pál 1957-ben született Budapesten. Gyermekkora meghatározó mozzanata, hogy szülei siketek és nagyothallók voltak, így első elsajátított kifejező eszköze a jelnyelv lett, ami különleges fogékonyságot fejlesztett ki benne az arcjáték és a gesztusok, az emberi testtel kifejezhető tartalmak iránt. Frenák útkeresésének első állomása Párizs, ahová az 1980-as évek derekán távozott. Itt a klasszikus balett több illusztris személyiségével dolgozott, valamint Cunningham, illetve Limón tánctechnikát tanult. Francia feleségének, Catherine Frenák építésznek köszönhetően betekintést nyert a kortárs művészetek világába, és megismerte a rendhagyó forma- és térhasználatot. Pier Paolo Pasolini olasz rendező filmjei, Francis Bacon munkái, Gilles Deleuze francia filozófus írásai nagy hatást gyakoroltak későbbi alkotásaira. 1999-ben a már tízéves múltra visszatekintő Compagnie Pal Frenakot fiatal magyar táncosokkal kibővítve párizsi és budapesti székhellyel működő magyar-francia társulattá alakította, mely egyedülálló táncnyelvet hozott létre. Ennek fontos jellemzője a mimika, a jelnyelv és a test mozgásának integrált használata csakúgy, mint társműfajok (cirkusz, színház, divatbemutató, kortárs zene) beemelése az alkotásokba. Frenák Pál a hazai táncéletben radikálisan új stílust hozott a maga dinamikus mozgásvilágával, újfajta érzékenységével, a verbális üzeneteken túlmutató kifejezési formáival. Innovatív tér- és testhasználata meghatározó hatással volt a hazai kortárs tánc fejlődésére.

Koreográfusi, alkotó munkája mellett rendszeresen ad szakmai workshopokat, a társulattal beavató előadásokat tart középiskolások részére, közönségtalálkozókon és szakmai beszélgetéseken vesz részt, nagy hangsúlyt helyezve a más művészeti ágakkal és a közönséggel fenntartott folyamatos párbeszédre. A legismertebb európai kortárs zeneszerzőkkel dolgozik együtt: koreográfiáihoz zenét komponált többek között Kurtág György, Patrick Schneider, Francois Donato, Fred Bigot, Fabrice Planquette és Gilles Gauvin.


Frenák Pál Társulat
k.Rush
road-moving / tánc
UTOLSÓ ALKALOMMAL BUDAPESTEN!
2013. január 29. 20:00
Átrium Film-Színház


"Mi magunk lettünk észrevétlenek és törvényen kívüliek e mozdulatlan utazásban. Semmi nem történhet már, és nem is történhetett semmi értem vagy ellenemben. Tereim befoghatatlanok, nem azért, mert képzeletbeliek, ellenkezőleg: mert épp most járom be őket." (Deleuze-Guattari)

Koreográfus: Frenák Pál
Táncosok: Marie-Julie Debeaulieu, Frenák Pál, Jantner Emese, Feicht Zoltán, Nelson Reguera, Vasas Erika
Díszlet: Majoros Gyula
Zene: Gilles Gauvin
Videó: Philippe Martini
Fény: Marton János
Hang: Hajas Attila

Támogatók: Nemzeti Erőforrás Minisztérium, Pécs EKF 2010, Trafó, NKA, TűzRakTér, Flórián Műhely – Mozgóház Alapítvány, Pendola, La Rose des Vents Scene Nationale Lille-Métropole, Scene Nationale d’Evreux-Louviers

Videórészlet az előadás első verziójából:

<iframe width="420" height="236" src="http://www.youtube.com/embed/Qx2lfJ3DzIo" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


Frenák Pál koreográfus a Záróra vendégeként:

1.
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/8bygpAvW8Is" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

2.
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/nkPeL1RAVrI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

3.
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/-qR7HJo2wmc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

4.
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/lczVL9dARho" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


Szkéné színház

Az eseményhez a Facebookon itt csatlakozhatnak.

A társulatról bővebben itt olvashatnak:
http://www.ciefrenak.hu 

Fotók:
CIE Pal Frenak: k.Rush, Boczkó Tamás


nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

színház

Podlovics Laura: Nem félünk a sötétben / Budapest Bábszínház, Kísérleti Stúdió
színház

Az ÖrkényKÖZ 1,5 ezrelék bemutatójáról
Somorjai Réka: BOJZ című drámája a Szkéné Színházban
Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről

Más művészeti ágakról

Renaud-Delage: Gru 4
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről
art&design

Isabela Muñoz Omega című kiállítása a Mai Manó Házban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés