bezár
 

art&design

2012. 12. 13.
Günther Uecker kiállítása a Szépművészetiben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A neves kortárs német képzőművész, Günther Uecker pályafutásának utóbbi mintegy ötven évét tekinti át a Szépművészeti Múzeum péntektől látogatható, Képpé formált anyag című kamarakiállítása.

prae.hu

Günther Uecker régi barátja Magyarországnak és a múzeumnak, először 1977-ben állított ki itt - emlékeztetett a tárlat csütörtöki sajtóbemutatóján a Szépművészeti főigazgatója.

Baán László hozzátette, hogy Uecker meghívásának ötlete a tavalyi Művészet a tavon - Art on Lake című szabadtéri kiállítás során vetődött fel, amelyen a német művész is szerepelt Víz-vitorla című munkájával, ahogy a 2012 tavaszi St. Gallen-i kalandok című tárlaton is részt vett papírmunkáival.
   
Alexander Tolnay kurátor arra a ritkaságnak számító jelenségre hívta fel a figyelmet, hogy a 82 éves művész még ma is saját kezével hozza létre munkáit, holott már általánosnak számít az asszisztensek bevonása.
Günther Uecker gyermekként átélte a nácizmus és a háború borzalmait, majd fiatalon a születő NDK-ban kezdte tanulmányait, melyeket azonban már Nyugat-Németországban fejezett be. Munkásságát az ötvenes években kezdte, amikor a fiatal művészek, az új generáció a korábbi évtizedek keserű emlékei után a nulláról akart elindulni - idézte fel a művészettörténész.
   
A művész 1955-56 körül használta először művein a szöget, amely azóta szinte védjegyévé vált. Kézműves műtárgyainak jellemző anyagai emellett a - talán a falusi gyermekkorból eredeztethető - természetes anyagok, mint a fa, a kő, a föld vagy a hamu.

Látásmódjáról összességében el lehet mondani, hogy inkább kibővült, mintsem fejlődött volna, ugyanazokat az alapgondolatokat követi egyre nagyobb rálátással - jellemezte Alexander Tolnay Uecker munkásságát.
   
A Szépművészeti kamaratárlata 25 főművet vonultat fel az 1964 és 2011 közötti időszakból. Uecker egyik késői munkája, a kiállítótér végében elhelyezett 2006-os Fekete eső a hirosimai atomtámadás utáni természeti jelenségre utal. Az óriási léptékű munka ötlete nem Japánban, hanem Kínában születetett, ahol Uecker tapasztalatai szerint a kapitalizmus egy sajátos formája rombolja éppen egy ősi kultúra értékeit.
   
Bódi Kinga társkurátor Uecker filmes munkásságáról szólva megjegyezte: a német művész 1961-től máig összesen 45 kísérleti filmet készített; ezekben elsősorban a vizuális kísérletezés érdekelte, leginkább az, miként lehet megjeleníteni a mozgást.
   
Günther Uecker a sajtóvezetésen bevallotta, hogy a tárlat számára is meglepetést jelent, ő maga szintén újfajta betekintést kapott saját munkásságába, hiszen a kiállítás kontextusában más megközelítést kapnak az ott látható művek.
   
A német alkotó kamaratárlata 2013. március 10-ig látható a Szépművészeti Múzeum Dór Csarnokában.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

A teremtett „képzelet” határtalansága
art&design

Mátrai Erik AIR című kiállításáról
art&design

Eperjesi Ágnes és Várnagy Tibor: TAVATE: lebegés című tárlata az acb Galériában

Más művészeti ágakról

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés