bezár
 

art&design

2012. 12. 10.
Gangnam Style a Műcsarnok függetlenségéért
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Műcsarnok függetlenségének megőrzéséért forgattak táncos videoklipet hétfőn a kiállítóhely apszisában és lépcsőjén Fekete György- és Aj Vej-vej-maszkokban a dél-koreai PSY Gangnam Style című, világhírűvé vált számára, és annak Aj Vej-vej kínai ellenzéki képzőművész által újraforgatott verziójára utalva.

prae.hu

A dél-koreai énekes júliusban megjelent, jelenleg éppen 925 millió YouTube-letöltésnél járó klipjéből októberben készített paródiát Aj Vej-vej. A kínai rendőrség által házi őrizetben tartott művész a videón bilinccsel a kezében tűnik fel, akárcsak az őt támogató Anish Kapoor brit-indiai képzőművész saját Gangnam Style-kisfilmjében.
   
A hétfői budapesti eseményt szervező Kováts Lajos galerista, Muladi Brigitta és Bojár Iván András művészettörténész az MTI-nek a forgatás szünetében elmondták: a résztvevők - művészek, múzeumi szakemberek vagy egyszerű civilek - célja, hogy felhívják a figyelmet "a kultúra ellehetetlenítésére és a Műcsarnok tönkretételére".
   
"A Műcsarnok egy jól működő, független intézmény volt (...); szeretnénk, ha a művészeké maradna, és nem különböző politikai elképzelések hálójába kerülne" - utalt Kováts Lajos arra a közelmúltbeli kormányhatározatra, amely 2013. január 1-jével a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) tulajdonába adja a Műcsarnok épületét, és az MMA elnökének, Fekete Györgynek egyetértési jogot biztosít az azt működtető Műcsarnok Nonprofit Kft. művészeti tevékenységében. 
   
Mint a szervezők hangsúlyozták, - csakúgy, mint a kormánydöntés ellen már tiltakozó számos szakmai szervezet - ők sem kapcsolódnak semmilyen politikai oldalhoz, éppen ezért szeretnék, hogy a kultúra ne kerüljön különböző politikai erők irányítása alá, ne mondhassa meg senki önhatalmúan, hogy ki magyar művész.
   
Bojár Iván András kiemelte, a politikának a kultúrában nincs dolga: "amikor volt, mondjuk a kommunizmus alatt, akkor látszott, hogy az igazi érték rendszerint vagy azokban a zárványokban fejlődött, amelyekbe a politika nem tudott benyúlni vagy pedig annak ellenében fogalmazta meg magát. Az akkori hivatalos művészetből alig maradt valami fajsúlyos".
   
A művészettörténész szerint az elmúlt 150 évben már a nem hivatalos művészet közegéből indultak ki a meghatározó irányzatok, ahogy például az impresszionizmus az Elutasítottak Szalonjából. Most sem a Szépművészeti Múzeumban bemutatkozott hivatalos kínai művészet a fontos, hanem Aj Vej-vej - fűzte hozzá.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

A teremtett „képzelet” határtalansága
art&design

Mátrai Erik AIR című kiállításáról
Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde
Lugosi LUGO László utánkövetése – elhangzott az emléktábla avatásán

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés