bezár
 

irodalom

2012. 11. 17.
A Frankfurter Allgemeine Zeitung a Kertész Imre-archívum megnyitásáról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A berlini Kertész Imre-archívum megnyitásáról közölt beszámolót szombaton a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) című német lap A Nobel-díjat csak iróniával lehet elviselni címmel.

prae.hu

A FAZ szerzője, Andreas Kilb beszámolójában kifejtette: Kertész, aki műveiben "összekötötte Kafka szemléletét Auschwitz és Buchenwald tapasztalatával", a csütörtöki, felolvasással egybekötött ünnepség végén igen nehezen állt fel kerekesszékéből, hogy egy biccentéssel kifejezze köszönetét a közönségnek. "Aki látta (a 83 éves írót), nem tudta elkerülni, hogy feltegye magában a kérdést, vajon ez az utolsó nyilvános fellépése volt-e" - tette hozzá.

A rendezvényen Kertész Imre 2002-ben és 2003-ban keletkezett naplóbejegyzéseiből hangzottak el részletek. Ebben az időszakban a Nobel-díjjal és a Felszámolás című regény befejezésével két olyan esemény történt az író életében, amelyek örömet szereztek neki, de meg is rendítették, mindebből pedig "a harag, a mizantrópia és a gyengédség" egyedül Kertész Imrére jellemző keveréke állt elő. Az irodalmi Nobel-díjat például csak iróniával elviselhető abszurditásként írta le naplójában - áll a FAZ cikkében.

A magyar író több mint egy évtizede Berlinben él, és a város sokkal inkább emlékezteti gyermekkora Budapestjére, mint a mai Budapest. "Ez az ő köszönete", pedig "mi tartozunk köszönettel" - írta Andreas Kilb.

Kertész Imre munkásságának dokumentumaiból a Berlini Művészeti Akadémián hoztak létre archívumot. Ebben őrzik egyebek mellett a Sorstalanság, A kudarc, a Kaddis a meg nem született gyermekért és a K. dosszié című kötetek, valamint számos esszé és beszéd kéziratát, továbbá az író 1961 óta vezetett naplóit, illetve 1988 óta keletkezett levelezését.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Juhász Tibor és Szálinger Balázs beszélgetése a Dantéban
irodalom

Kritika Élő Csenge Enikő Apám országa című kötetéről
Claudia Durastanti az Őszi Margón

Más művészeti ágakról

Kurátori bevezető
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
A filmek rejtett történetei a BIFF-en


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés