art&design
2008. 09. 26.
Kortárs orosz kiállításokkal ünnepel a debreceni Modem
MTI
Két kortárs orosz kiállítás megnyitójával ünnepelte második születésnapját a debreceni Modem - Modern és Kortárs Művészeti Központ, ahol csütörtöktől 64 orosz alkotó mintegy 200 művét láthatja a közönség.
Mint azt Gulyás Gábor, a Modem igazgatója a két csütörtöki kiállítás-megnyitó között rendezett sajtótájékoztatón elmondta, régi tervük vált valóra a kortárs orosz képzőművészet három évtizedének átfogó bemutatásával. "A meztelen igazság - Blue Noses cenzúrázatlanul" című kamara-tárlattal és a "Merre tovább Oroszország?" című kiállítással 1949 óta a legnagyobb orosz kortárs művészeti bemutató valósult meg Magyarországon.
Megjegyezte, hogy a kiállítás egyik társszervezője, az orosz ART4.ru Kortárs Művészeti Központ még a fennállásának második évfordulóját csütörtökön ünneplő Modemnél is fiatalabb, hiszen 2007-ben kezdte meg a működését.
Arra az újságírói kérdésre válaszolva, hogy vajon mennyire lesz érthető a magyar fiatalok számára a kiállítás, Gulyás Gábor úgy vélte: a két ország történelmében az elmúlt évtizedekben mutatkozó hasonlóság megkönnyíti a tárlat megértését.
A kiállítás egyik kurátora, Jevgenyij Breznyer művészettörténész a kiállításról szólva utalt arra, hogy Közép-Európában ez az első ilyen nagyságrendű, ennyi irányzatot átfogó bemutató. Szerinte a múlt és a jelen Oroszországa sokak számára ma is titokzatos, a kortárs orosz művészet még mindig unikumnak számít az érdeklődő közönség köreiben.
Jevgenyij Breznyer a tárlat által átfogott időszakot áttekintve felidézte az 1960-as éveket és a "hruscsovi olvadás" időszakát, amikor megelevenedett az orosz avantgárd, az 1970-es éveket, amikor a művészeket a hivatalosan támogatott irányzatokkal való szembenállás fogta össze, és a rendszerváltás időszakát, amikor a kritikai művészet hatalmas erővel tört a felszínre.
A Kék Orrok művészcsoport provokatív kamara-kiállítása, "A meztelen igazság - Blue Noses cenzúrázatlanul" és a "Merre tovább Oroszország?" című tárlat december 15-ig látható a Modemben, ahol a csütörtökön kezdődött kétnapos születésnapi programsorozat keretében pénteken is rendhagyó tárlatvezetésekkel, koncertekkel és könyvbemutatóval várják a látogatókat.
Megjegyezte, hogy a kiállítás egyik társszervezője, az orosz ART4.ru Kortárs Művészeti Központ még a fennállásának második évfordulóját csütörtökön ünneplő Modemnél is fiatalabb, hiszen 2007-ben kezdte meg a működését.
Arra az újságírói kérdésre válaszolva, hogy vajon mennyire lesz érthető a magyar fiatalok számára a kiállítás, Gulyás Gábor úgy vélte: a két ország történelmében az elmúlt évtizedekben mutatkozó hasonlóság megkönnyíti a tárlat megértését.
A kiállítás egyik kurátora, Jevgenyij Breznyer művészettörténész a kiállításról szólva utalt arra, hogy Közép-Európában ez az első ilyen nagyságrendű, ennyi irányzatot átfogó bemutató. Szerinte a múlt és a jelen Oroszországa sokak számára ma is titokzatos, a kortárs orosz művészet még mindig unikumnak számít az érdeklődő közönség köreiben.
Jevgenyij Breznyer a tárlat által átfogott időszakot áttekintve felidézte az 1960-as éveket és a "hruscsovi olvadás" időszakát, amikor megelevenedett az orosz avantgárd, az 1970-es éveket, amikor a művészeket a hivatalosan támogatott irányzatokkal való szembenállás fogta össze, és a rendszerváltás időszakát, amikor a kritikai művészet hatalmas erővel tört a felszínre.
A Kék Orrok művészcsoport provokatív kamara-kiállítása, "A meztelen igazság - Blue Noses cenzúrázatlanul" és a "Merre tovább Oroszország?" című tárlat december 15-ig látható a Modemben, ahol a csütörtökön kezdődött kétnapos születésnapi programsorozat keretében pénteken is rendhagyó tárlatvezetésekkel, koncertekkel és könyvbemutatóval várják a látogatókat.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon