irodalom
2012. 10. 18.
Könyvművészeti kiállítás
Egy könyvnek nemcsak a szövege, hanem a külső megjelenése is üzenetet hordoz, ezért értéket képvisel - ez a gondolat áll a középpontjában a budapesti Országos Széchényi Könyvtárban (OSZK) pénteken nyíló Tr(End of Print) - Homage to Books című könyvművészeti és tipográfiai kiállításnak.
Maczó Péter, a december 22-ig látható tárlat kurátora az MTI-nek elmondta: a digitális könyvkiadás fejlődésének tükrében szeretnék bemutatni a hangsúlyosan mai, modern tipográfiát, könyvtervezést, betűtervezést és mintegy ezzel cáfolni a nyomtatott kultúra halálára vonatkozó jóslatokat, vélekedéseket. A kiállítás címe - amely David Carson kilencvenes évekbeli könyvének, az End of Printnek a parafrázisa - is erre reflektál.
A kurátor, aki egyúttal a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) tervezőgrafika tanszékének tanára, arról számolt be, hogy a kiállítási anyagot nagyrészt még 2009-ben válogatták össze, de csak mostanra vált lehetővé a gyűjtemény bemutatása. Az akkor meghívott könyvtervezők, tipográfusok most új munkákkal is bővítették a tárlatot, van olyan kiállított könyv is, amely három napja jött ki a nyomdából - tette hozzá Maczó Péter.
A kurátor kiemelte: ez a kiállítás nem egy szépkiadvány-verseny győzteseit mutatja be, hanem olyan könyveket, amelyeket ők személyesen szép és jó 21. századi könyvnek gondoltak.
A könyvválogatáshoz poszterkiállítás is társul, amely egyben a nyolc évvel ezelőtt indult Typochondria-sorozat záró darabja - mondta Maczó Péter, aki maga tervezte a kiállítás plakátját. Úgy gondolták, a könyvek intimitását jól kiegészítenék a poszterekben fogalmazott reflexiók, ezért pályázatot hirdettek, amelyre jórészt a MOME, illetve más iskolák, alkotóműhelyek hallgatói küldték be munkáikat. Ezekből válogattak ki 100-120 alkotást, így ez lesz a Typochondria-sorozat legnagyobb kiállítása - hangsúlyozta a kurátor.
Arról, hogy ez lesz a tizedik, utolsó Typochondria, Maczó Péter elmondta: ez nem jelenti azt, hogy a sorozatot életre hívó és szervező, 2001-ben a MOME hallgatóiból és tanáraiból megalakult Typoszalon megszűnne, csupán méltó, "kerek" lezárását kínálta ennek a nyolc évnek a Tr(End of Print) allegorikussága.
Sághi Ilona, az OSZK nemzetközi és kulturális kapcsolatok osztályának vezetőjének elmondása szerint a könyvtár ezzel a kiállítással és a megnyitón elhangzó előadásokkal nem szeretne valamiféle végeredményre jutni vagy igazságot tenni digitális és nyomtatott kiadványok között. Csupán úgy vélték, a nemzeti könyvtárnak feladata időszerű kérdéseket felvetni, főként, ha könyves kérdésekről van szó. Mint elmondta, véleménye szerint egy szövegben megfogalmazott gondolat átadásának sikeréhez hozzátartozik a könyv papírja, betűje, grafikája, a kiadvány által keltett teljes benyomás, még ha ez nem is tudatosul. Hozzáfűzte: ezzel együtt csak az a biztos, hogy az írásban rögzített szöveg biztosan fennmarad, az, hogy a megjelenési formája változik, bővül, az természetes.
Az előadóknak köszönhetően a különböző szöveghordozók békés egymás mellett élése jegyében telik a kiállítás pénteki megnyitója is. Az eseményen előadást tart Tillmann József filozófus, a MOME filozófia és kommunikációelmélet tanszékének tanára, Orbán György, a Ráday Könyvesház vezetője, Hegyi Béla grafikus, a MOME tervezőgrafika tanszékének tanára és Székffy Tamás, az www.ekonyvolvaso.blog.hu szerzője.
A kurátor, aki egyúttal a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) tervezőgrafika tanszékének tanára, arról számolt be, hogy a kiállítási anyagot nagyrészt még 2009-ben válogatták össze, de csak mostanra vált lehetővé a gyűjtemény bemutatása. Az akkor meghívott könyvtervezők, tipográfusok most új munkákkal is bővítették a tárlatot, van olyan kiállított könyv is, amely három napja jött ki a nyomdából - tette hozzá Maczó Péter.
A kurátor kiemelte: ez a kiállítás nem egy szépkiadvány-verseny győzteseit mutatja be, hanem olyan könyveket, amelyeket ők személyesen szép és jó 21. századi könyvnek gondoltak.
A könyvválogatáshoz poszterkiállítás is társul, amely egyben a nyolc évvel ezelőtt indult Typochondria-sorozat záró darabja - mondta Maczó Péter, aki maga tervezte a kiállítás plakátját. Úgy gondolták, a könyvek intimitását jól kiegészítenék a poszterekben fogalmazott reflexiók, ezért pályázatot hirdettek, amelyre jórészt a MOME, illetve más iskolák, alkotóműhelyek hallgatói küldték be munkáikat. Ezekből válogattak ki 100-120 alkotást, így ez lesz a Typochondria-sorozat legnagyobb kiállítása - hangsúlyozta a kurátor.
Arról, hogy ez lesz a tizedik, utolsó Typochondria, Maczó Péter elmondta: ez nem jelenti azt, hogy a sorozatot életre hívó és szervező, 2001-ben a MOME hallgatóiból és tanáraiból megalakult Typoszalon megszűnne, csupán méltó, "kerek" lezárását kínálta ennek a nyolc évnek a Tr(End of Print) allegorikussága.
Sághi Ilona, az OSZK nemzetközi és kulturális kapcsolatok osztályának vezetőjének elmondása szerint a könyvtár ezzel a kiállítással és a megnyitón elhangzó előadásokkal nem szeretne valamiféle végeredményre jutni vagy igazságot tenni digitális és nyomtatott kiadványok között. Csupán úgy vélték, a nemzeti könyvtárnak feladata időszerű kérdéseket felvetni, főként, ha könyves kérdésekről van szó. Mint elmondta, véleménye szerint egy szövegben megfogalmazott gondolat átadásának sikeréhez hozzátartozik a könyv papírja, betűje, grafikája, a kiadvány által keltett teljes benyomás, még ha ez nem is tudatosul. Hozzáfűzte: ezzel együtt csak az a biztos, hogy az írásban rögzített szöveg biztosan fennmarad, az, hogy a megjelenési formája változik, bővül, az természetes.
Az előadóknak köszönhetően a különböző szöveghordozók békés egymás mellett élése jegyében telik a kiállítás pénteki megnyitója is. Az eseményen előadást tart Tillmann József filozófus, a MOME filozófia és kommunikációelmélet tanszékének tanára, Orbán György, a Ráday Könyvesház vezetője, Hegyi Béla grafikus, a MOME tervezőgrafika tanszékének tanára és Székffy Tamás, az www.ekonyvolvaso.blog.hu szerzője.
További írások a rovatból
Falcsik Mari My Rocks – 21 történet – 21 angolszász rockdal című kötetének bemutatójáról
A Könyvfesztiválon Pierre Assouline-t kérdezték a Goncourt-díjról
Más művészeti ágakról
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon