bezár
 

színház

2012. 10. 15.
Schilling Árpád ismét Párizsban rendez
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Noéplanete (Noé-planéta) címmel szerda este mutatja be Schilling Árpád legújabb rendezését a párizsi Chaillot színház (Théatre National de Chaillot).

Szkéné színház

Az Eiffel-toronyra néző, nagypresztízsű Chaillot-palota 1200 férőhelyes termére készülő nagyszínházi produkciót a magyar rendező franciaországi visszatéréseként harangozta be a francia sajtó. A Schilling Árpád által vezetett Krétakör Színház több mint egy évtizeden át rendszeresen vendégszerepelt a társulat külföldi karrierjét a kezdetektől felkaroló párizsi MC 93 Bobigny kulturális központban, a csapat négy évvel ezelőtti feloszlatása óta azonban először dolgozik a rendező francia színházban.
   
A francia nyelvű előadást Schilling Árpád - mint az MTI-nek elmondta - műfajilag és tartalmilag is az elmúlt négy év összefoglalásának szánja. Esztétikailag a cirkusz, a film és a zene keveredése lesz a produkció, amelyben a színpadi játékkal párhuzamosan a háttérben végig látható egy különleges helyszíneken, előre leforgatott film. Tartalmilag pedig a kiszolgáltatottság, a szegénység, s azon belül is kiemelten a romák és az emigránsok helyzete kerül a középpontba.
   
Az előadásban a rendező által írt fikciós történet keveredik majd a valósággal, miután a színészek mellett három civil szereplő is játszik a Noéplanete-ben, akikkel a nézők majd beszélgethetnek. Egyikük egy cigány származású magyar munkásfiú, és két olyan Franciaországban élő roma fiatal is színpadra lép, akik a szüleikkel hét évvel ezelőtt gyerekként érkeztek Romániából, és most a kitoloncolás fenyegeti őket. "Az európai emigráns közösségek közül a romák vannak a legsúlyosabb és leglehetetlenebb helyzetben, mert annak ellenére, hogy uniós állampolgárok, egyik tagállamban sem látják őket szívesen" - hangsúlyozta a rendező.
   
Az előadás alapvetően arra a kérdésre keresi a választ, hogy a zsidó-keresztény kultúrkörben mit jelentenek pontosan azok a fogalmak, hogy megmentés, feláldozás, kiválasztás, szolidaritás, illetve hogy milyen eszközökkel, kik és hogyan választják ki azokat, akiket meg akarnak menteni vagy be akarnak fogadni.
   
Schilling Árpád az MTI-nek elmondta, hogy az elmúlt négy év kísérleti és pedagógia munkái után ismét a történetmesélés és a kreatív munka érdekli elsősorban. Kész színdarabot azonban nem akart színpadra állítani, ezért maga írta meg a Noéplanete-ben elhangzó szövegeket, ő állította össze az előadás alapkoncepcióját és a színpadtervet is ő készítette, ami alapján a díszletet Ágh Márton tervezte. 
   
"Nagyon nagy kihívás lesz számomra és a közönség számára is, hogy egy teljesen újfajta dolog született, de úgy éreztem, most ennek jött el az ideje" - hangsúlyozta a rendező. Az elmúlt négy évben elsősorban vidékfejlesztő programokban készült projektjei a rendező saját bevallása szerint nem voltak elég szórakoztatók és tömörek a nagyközönség számára. A Noéplanete-ben viszont olyan "pörgős" dramaturgiát és esztétikai keretet próbált teremteni, hogy a nézők élvezzék azokat az interaktív helyzeteket, amelyeken keresztül megtapasztalhatják a szereplők sorsát. 
   
Az előadás tartalmában magán viseli mindannak a nyomát, amit a rendező az elmúlt években csinált, de erős megszerkesztettséggel most minden pontos helyet és értelmet nyer. "Az kell, hogy azt érezze az ezerfős közönség az elejétől a végéig, hogy jó kezekben van, nem fog elúszni az idő, nincs szöszmötölés a hátsó sarokban, hanem egy teljes előadást lát" - fogalmazott Schilling Árpád.
   
A produkcióban a civil szereplőkön kívül 13 fiatal francia színész és cirkuszművész működik közre, akiket egy castingon választott ki Schilling Árpád. A szereplőválogatásra több mint háromszázan jelentkeztek Franciaország és Svájc különböző színiiskoláiból. 
   
A Néoplanete Párizsban október 17. és 26. között tíz alkalommal látható, majd franciaországi turnéra indul. Az előadás a Krétakör, a Chaillot színház, a párizsi Compagnie des Petites Heures, a genfi Comédie színház és a Montpellier-i Printemps des comédiens nevű fesztivál koprodukciójában készült.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
színház

A Fővárosi Nagycirkusz szakmai délutánjáról
színház

Az ÖrkényKÖZ 1,5 ezrelék bemutatójáról

Más művészeti ágakról

Platon Karataev: Napkötöző
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét
Kertész Edina: A fotográfuslány – könyvbemutató


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés