bezár
 

zene

2012. 10. 12.
Hangcserenap Budapesten: koncertek és performanszok az Akvárium Klubban
2012. október 13., 20.00-24.00h, Akvárium Klub, 1051 Budapest, Erzsébet tér 14.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
2012. október 13-án az UH Festhez kapcsolódóan Sound Exchange Day-nek, azaz Hangcserenapnak ad helyszínt Budapest. A projekt a dock e.V. és a Goethe Intézet közös kezdeményezésére, a Német Szövetségi Kulturális Alapítvány támogatásával valósul meg. Budapesten a magyar és lett kísérleti zene legkiválóbb képviselői mutatkoznak be 20 órától az Akvárium Klubban.

prae.hu

Programm:

én "op. 120731 – hommage király ernőnek"
hangperformansz

Én (Tóth Pál) új darabjában Király Ernő (1919-2007) univerzumát kelti új életre. Király kompozícióiból és soundjaiból, töredékeiből és dallamaiból új hangkollázst teremt – és misztikus utazásra indul a legendás, elfelejtett avantgárd zeneszerzővel. Kései korszakában Király főleg maga konstruálta hangszerein, tablofonon és citerofonon improvizált. Tóth Pál média-régész módjára igyekszik újraalkotni és fölerősíteni Király Ernő zenéjének "belső mozgásait". Rögtönzésmódszere konkrét zenére és lopofóniára épül.


A Positive Noise Trio részleteket ad elő a magyar avantgárd zeneszerző, Király Ernő "Flóra"-ciklusából
Kováts Gergő — Saxophone
Sőrés Zsolt Ahad — citerfon, tablofon, viola, saját építésű hangszerek, lo-fi elektronika, effektek
Kovács Gergely — ütőhangszerek, objektek

A Positive Noise Trio tagjai izgalmas szereplők a kortárs kísérleti zene európai porondján. Új projektjükben részleteket szólaltatnak meg Király Ernő (1919-2007) "Flóra“-ciklusának grafikus partitúrájából. E jóformán feledésbe merült zeneszerző és zeneetnológus, a "magyar Harry Partch“ műve egyszerre radikális, egyszerű és szürrealista – archaikus és avantgárd, egyszersmind hamisítatlanul és eredetien modern. Művészi módszerei közelebb állnak az amerikai avantgárdhoz, mint ahhoz a dogmatikus, merev kompozíciós gyakorlathoz, amely Európában uralkodott.


»Szakállad térben és időben – Hardijs Lediņšnek«
Előadók: Andris Indāns – Gas Of Latvia / Stropu Jurka – Strops and V.S.K.B. / Normunds Griestiņš – TV Maskava; Toms Auniņš – 1/2H 1/2W / Indriķis Ģelzis – videóművész

A "Szakállad térben és időben“ Hardijs Lediņšnek, az elektronikus zene lettországi úttörőjének, a művésznek és építésznek, a legendás "Soha föl nem talált érzelmek helyreállítását szolgáló műhely“ (Nebijuu Sajutu Restaureanas Darbnica, NSRD) alapítójának állít emléket. Lediņš hozzájárulása az 1970-es és 1980-as évek Szovjet-Lettországának kulturális életéhez, kreatív, rendhagyó-eleven kirándulásai a zene és a művészet határterületeire több mint három évtizeden át, 2004-es haláláig mérvadó hatást gyakoroltak a lett művészek és zenészek nemzedékeire. A művészek közül néhányan most audio-vizuális tisztelgésre álltak össze, hogy újrainterpretálják Lediņš rendkívüli szóképeit, nyelvi játékait, szeszélyeit, ötleteit és gondolattájait. A csoportban Riga kortárs művészeti és underground zenei életének kulcsfigurái foglalnak helyet: Lediņš egykori barátja, Andris Indāns, aki Gas Of Latvia projektjével az egész lett elektronikus zene egyik fontos pionírja; a Strops és V.S.K.B. projektjeivel ismertté vált Stropu Jurka, aki az indusztriális zene intelligens, egyszersmind kifinomultan agresszív képviselője; a TV Maskava néven szarkasztikus breakcore munkáiról ismert Normunds Griestiņš; Toms Auniņš, a nihilista-humoros impro-noise kollektíva, a 1/2H 1/2W tagja, aki szólózenészként is ugyanolyan ismert, s akinek munkái besorolhatatlanul oszcillálnak a bejáratott műfajok között; végül Indriķis Ģelzis videóművész. A csapat együtt fogja megalkotni azt a félig improvizált, félig komponált/koreografált ‚illúzióvilágot‘,melyet ugyan e mai, egyedülálló hangok népesítenek be és keltenek életre, ám amelyet Hardijs Lediņš már sok évvel ezelőtt megálmodott.


Robert Lippok
»REDSUPERSTRUCTURE«

Robert Lippok berlini zenész és művész (egyebek közt az »Ornament & Verbrechen« nevű keletnémet underground zenekar és a »to rococo rot« alapítója) új szólóprojektjét mutatja be, amely »redsuperstructure« címmel, 2011-ben jelent meg a »raster-noton« labelen. Érzékeny hangszintéziseit Lippok újra meg újra sample-ekkel és terepfelvételekkel egészíti ki, s az eredményt absztrakt-minimalista vizuális révületben prezentálja.


Kapcsolódó programok:

2012. október 13. – 21., kiállítás az Akvárium Klubban
»Sound Exchange – kísérleti zene Közép- és Kelet-Európában«

kurátorok: Melanie Uerlings, Carsten Seiffarth és Golo Föllmer
nyitva tartás: kedd – szombat, 12 órától koncertzárásig
megnyitó: 2012. október 13., 18 óra

2012. okt. 8. – 13., workshop az Akvárium Klubban
»radio ex change« workshop Wojciech Kucharczykkal (Lengyelo.)
záró prezentáció: 2012. október 13., 18 óra

Forrás: a Goethe Institut honlapja
nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Bartók György szerzői estje a Fugában
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés