zene
2012. 10. 11.
Hangcsere: kísérleti zenekultúra Közép-Európában
Szombattól október 21-ig Budapest ad helyet a Goethe Intézet által kezdeményezett Sound Exchange projektnek, a sorozat Közép- és Kelet-Európa kísérleti zenekultúrájának gyökereit igyekszik feltárni - közölték a szervezők az MTI-vel csütörtökön.
Szombaton Kísérleti zene Közép- és Kelet-Európában címmel nyílik dokumentumkiállítás az Akvárium Klub előcsarnokában, ahol a koncertprogramok sorát a legendás helyi DJ és rádióalapító, Tóth Pál hangperformansza nyitja meg este nyolckor. Tóth Pál hangkollázsa, amelyet a Sound Exchange számára dolgozott ki, Király Ernő (1919-2007) eredeti kompozícióira épül, és misztikus utazásra hív a legendás, ma már jóformán feledésbe merült avantgárd művész hangzásvilágába - közölték a szervezők az MTI-vel.
Ezután a budapesti Positive Noise Trio lép fel a Király Ernő által az 1970-es években feltalált hangszerekkel, a citerfonnal és tablofonnal (ezeken Sörés Zsolt játszik), valamint ütőhangszerekkel és szaxofonokkal. A trió Király Ernő Flora ciklusából ad elő improvizációkat. A művész 2007-es halála óta most lesznek először hallhatók Magyarországon Király művei.
A hangcserenap bevezetőjeként ötnapos workshop kezdődött Wojciech Kucharczyk (Lengyelország) vezetésével, aki a rádiónak mint művészeti-kísérleti médiumnak a lehetőségeit kutatja. A résztvevők a workshop egy hete alatt élő hangjátékot, egy új akusztikus kompozíciót dolgoznak ki, a közös munka eredményét várhatóan több rádiócsatorna fogja sugározni.
2011 novembere és 2012 októbere között hét városban – Krakkóban, Pozsonyban, Vilniusban, Rigában, Tallinban, Prágában és Budapesten Sound Exchange koncerteket, performanszokat, workshopokat és a közép- és kelet-európai térség kísérleti zenekultúráját bemutató vándorkiállításokat szerveztek.
A projekt záróeseménye a németországi, chemnitzi Sound Exchange Fesztivál lesz 2012 novemberében.
Az egyéni életutakból kirajzolódik a kísérleti zene története, ahogy az a 20. század második felében Közép- és Kelet-Európában kibontakozhatott – e történet egyúttal kulturális elnyomásról, undergroundról és megtalált külön utakról is szól, nyílt és rejtett csereáramlásról Észtország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország, a volt NDK és a világ többi része között.
Ezután a budapesti Positive Noise Trio lép fel a Király Ernő által az 1970-es években feltalált hangszerekkel, a citerfonnal és tablofonnal (ezeken Sörés Zsolt játszik), valamint ütőhangszerekkel és szaxofonokkal. A trió Király Ernő Flora ciklusából ad elő improvizációkat. A művész 2007-es halála óta most lesznek először hallhatók Magyarországon Király művei.
A hangcserenap bevezetőjeként ötnapos workshop kezdődött Wojciech Kucharczyk (Lengyelország) vezetésével, aki a rádiónak mint művészeti-kísérleti médiumnak a lehetőségeit kutatja. A résztvevők a workshop egy hete alatt élő hangjátékot, egy új akusztikus kompozíciót dolgoznak ki, a közös munka eredményét várhatóan több rádiócsatorna fogja sugározni.
2011 novembere és 2012 októbere között hét városban – Krakkóban, Pozsonyban, Vilniusban, Rigában, Tallinban, Prágában és Budapesten Sound Exchange koncerteket, performanszokat, workshopokat és a közép- és kelet-európai térség kísérleti zenekultúráját bemutató vándorkiállításokat szerveztek.
A projekt záróeseménye a németországi, chemnitzi Sound Exchange Fesztivál lesz 2012 novemberében.
Az egyéni életutakból kirajzolódik a kísérleti zene története, ahogy az a 20. század második felében Közép- és Kelet-Európában kibontakozhatott – e történet egyúttal kulturális elnyomásról, undergroundról és megtalált külön utakról is szól, nyílt és rejtett csereáramlásról Észtország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország, a volt NDK és a világ többi része között.
További írások a rovatból
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
Más művészeti ágakról
Bemutatták Elena Poniatowska: Leonora – Leonora Carrington regényes élete című művét
A Nyílt tárgyalás című előadás a Katona József Színházban