zene
2012. 10. 01.
Hammond orgona fesztivál másodszor
Másodszor rendezik meg Magyarországon a Hammond orgona fesztivált: a 2010-es sikeres esemény után október 11-én a fővárosi Gozsdu Manó klubban fellép a Kéknyúl, hazai zenészek mellett több külföldi közreműködő és orgonapárbaj is lesz.
Október 11-én csütörtökön a Gozsdu Manó klubban 20 órától a Kéknyúl Hammond Band játszik Andy Hefler Magyarországon élő amerikai színész-énekessel, majd 22 órától Raphael Wressnig osztrák Hammond orgonás és Enrico Crivellaro olasz blues-dzsessz gitáros közös formációja következik, végül DJ Qcee pörgeti a lemezeket - tájékoztatták a szervezők az MTI-t.
Az első magyarországi Hammond orgona fesztivál 2010 áprilisában a Take5 klubban volt; az akkori kétnapos rendezvényen a Kéknyúl Hammond Band mellett például Kaltenecker Zsolt és Fassang László is fellépett.
A Hammond orgona az első olyan elektromechanikus hangszer, amely világra szóló karriert futott be, vetekedve az elektromos gitár sikerével. Laurens Hammond amerikai feltaláló első orgonája 1935-ben jelent meg, közismertté, népszerűvé és széles körben elterjedtté az 1955-ben megjelent típusok, a Hammond B3, a C3, a Rt3 és a kis M3 váltak.
A hangszer a popkultúrában szintén az 1950-es években lett ismert, először dzsesszzenészek használták, majd a 60-as, 70-es években fontos szerephez jutott az akkori hard és progresszív rockban, olyan zenekarokban, mint a Deep Purple, a Uriah Heep, az Emerson, Lake and Palmer, a Pink Floyd, a Yes és a Genesis.
A hangszer napjainkban reneszánszát éli, egyre több zenész fordul a szintetizátorok és digitális hangok helyett a legendás hangszínek felé. A Hammond orgonára épülő egyik legnépszerűbb hazai formáció, a Kéknyúl zenéje a dzsessz, a funk és a blues elegye. A zenekar vezetője a hangszer egyik magyarországi szerelmese, Premecz Mátyás (Qualitons, korábban Barabás Lőrinc Eklektric), mellette Badics Márk dobos és Csókás Zsolt gitáros alkotja a zenekart, a rendszeresen közreműködő fúvósszekcióban Jász András alt szaxofonon, Ávéd János tenor szaxofonon, Bognár Attila pozanon játszik.
A Kéknyúl tavaly tavasszal adta ki debütáló albumát, a Nahát babám című koncertlemezt és 2013 tavaszára tervezi következő anyagát. A Petőfi Rádió már játssza a Future in the Past Tense című friss Kéknyúl-dalt.
Az október 11-i Hammond-fesztiválon szintén fellépő Raphael Wressnig-Enrico Crivellaro Hammond Organ Trio zenéje a vastag groove-okra, füstös bluesra, kötetlenül szárnyaló dzsesszre épül, a hangzás érzékeny és invenciózus szólókkal válik teljessé.
Raphael Wressnig Európa egyik legfoglalkoztatottabb orgonistája, otthonosan mozog a dzsessz, a blues, a rhythm & blues területén. Hosszú évek óta partnere a padovai születésű blues-dzsessz gitáros, Enrico Crivellaro, aki több mint két évtizede turnézik a világban Mexikótól a Távol-Keletig.
Wressnig és Crivellaro közös lemezei többször elnyerték az év dzsessz, illetve blues albumának járó díjat. Triójukban a bécsi dobos, Lukas Knöfler a társuk.
A II. Hammond orgona fesztiválon a tervek szerint orgonapárbaj is lesz a közreműködő fellépők között.
Az első magyarországi Hammond orgona fesztivál 2010 áprilisában a Take5 klubban volt; az akkori kétnapos rendezvényen a Kéknyúl Hammond Band mellett például Kaltenecker Zsolt és Fassang László is fellépett.
A Hammond orgona az első olyan elektromechanikus hangszer, amely világra szóló karriert futott be, vetekedve az elektromos gitár sikerével. Laurens Hammond amerikai feltaláló első orgonája 1935-ben jelent meg, közismertté, népszerűvé és széles körben elterjedtté az 1955-ben megjelent típusok, a Hammond B3, a C3, a Rt3 és a kis M3 váltak.
A hangszer a popkultúrában szintén az 1950-es években lett ismert, először dzsesszzenészek használták, majd a 60-as, 70-es években fontos szerephez jutott az akkori hard és progresszív rockban, olyan zenekarokban, mint a Deep Purple, a Uriah Heep, az Emerson, Lake and Palmer, a Pink Floyd, a Yes és a Genesis.
A hangszer napjainkban reneszánszát éli, egyre több zenész fordul a szintetizátorok és digitális hangok helyett a legendás hangszínek felé. A Hammond orgonára épülő egyik legnépszerűbb hazai formáció, a Kéknyúl zenéje a dzsessz, a funk és a blues elegye. A zenekar vezetője a hangszer egyik magyarországi szerelmese, Premecz Mátyás (Qualitons, korábban Barabás Lőrinc Eklektric), mellette Badics Márk dobos és Csókás Zsolt gitáros alkotja a zenekart, a rendszeresen közreműködő fúvósszekcióban Jász András alt szaxofonon, Ávéd János tenor szaxofonon, Bognár Attila pozanon játszik.
A Kéknyúl tavaly tavasszal adta ki debütáló albumát, a Nahát babám című koncertlemezt és 2013 tavaszára tervezi következő anyagát. A Petőfi Rádió már játssza a Future in the Past Tense című friss Kéknyúl-dalt.
Az október 11-i Hammond-fesztiválon szintén fellépő Raphael Wressnig-Enrico Crivellaro Hammond Organ Trio zenéje a vastag groove-okra, füstös bluesra, kötetlenül szárnyaló dzsesszre épül, a hangzás érzékeny és invenciózus szólókkal válik teljessé.
Raphael Wressnig Európa egyik legfoglalkoztatottabb orgonistája, otthonosan mozog a dzsessz, a blues, a rhythm & blues területén. Hosszú évek óta partnere a padovai születésű blues-dzsessz gitáros, Enrico Crivellaro, aki több mint két évtizede turnézik a világban Mexikótól a Távol-Keletig.
Wressnig és Crivellaro közös lemezei többször elnyerték az év dzsessz, illetve blues albumának járó díjat. Triójukban a bécsi dobos, Lukas Knöfler a társuk.
A II. Hammond orgona fesztiválon a tervek szerint orgonapárbaj is lesz a közreműködő fellépők között.
További írások a rovatból
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről