bezár
 

art&design

2012. 09. 19.
Megjelent Matzon Ákos Relief című albuma
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Matzon Ákos képzőművész Relief című albumát mutatták be szerdán a budapesti Írók Boltjában. A mintegy száz képet felvonultató kötet szövegét Rockenbauer Zoltán művészettörténész írta.

prae.hu

 Rockenbauer Zoltán a 160 oldalas könyv születéséről elmondta, hogy Matzon Ákos eredetileg egy kiállítás megnyitójára kérte fel, majd csaknem tízéves ismeretségükre tekintettel felvetette a monográfia ötletét. A művészettörténész végül a Budapest Galériában tavaly ősszel nyílt retrospektív tárlathoz írt nyitóbeszédét dolgozta át monográfiává.

Az életművet átfogó kötet az elmúlt hat-nyolc évben készült alkotásokból ad ízelítőt. A Faur Zsófi Galéria és Kiadó által gondozott könyv végén a művész olykor tíz évet átívelő képpárai tekinthetők meg.

    A könyvbemutatón elhangzott, hogy Matzon Ákos szobrász édesapja, Matzon Frigyes kérése ellenére választotta a művészi pálya helyett az építészetet, és csak későn, több mint negyvenévesen, autodidakta módon lett művész. 

    Rockenbauer Zoltán megjegyezte: Matzon Ákos "különc", már a kezdetekben is geometrikus absztrakt képeket alkotott. "Ide eljutni szoktak" - jegyezte meg a művészettörténész, aki szerint a festők általában a figurális képalkotástól szoktak az absztrakt felé haladni.
Matzon Ákos szerencsésnek nevezte magát, szerinte az építész gondolkodásmódja jelenik meg az alkotásaiban. "Kevesen vannak az ilyen furcsa figurák a művészetben" - tette hozzá. 

    A Podmaniczky Szilárd író vezette beszélgetésen szóba került a képzőművész Gondolatok a könyvtárban című, 2-szer 4 méteres műve, amely hasábokra felvágott telefonkönyvekből áll össze. Matzon Ákos elmondta, hogy születése óta "mély barátságban" van a könyvekkel, ezért igazi könyvet nem akart megsemmisíteni.

    Rockenbauer Zoltán felhívta arra is a figyelmet, hogy Matzon Ákos folyamatosan feszegeti az absztrakt festészet határait, konceptualitást visz a képeibe. Mint fogalmazott: az absztrakt művek általában nem foglalkoznak politikai, társadalmi kérdésekkel, de például a Gondolatok a könyvtárban című alkotás kilép ebből a körből, hiszen a feldarabolt kötetek "szimbolikus tartalmat hordoznak". 

    A művészettörténész kitért arra is, hogy az absztrakt művészet elfogadottsága még most is igen kicsi, noha az első ilyen munkák megjelenése óta több mint száz év telt el. Szerinte ennek a fő oka az, hogy az európai festészet története a mimézisről szólt, a valóság minél tökéletesebb ábrázolásáról, és az emberek nem érzékelik a technikai tudást az absztrakt művek mögött. Szerinte a festészet mimetikus hagyományát a fotográfia "robbantotta fel", a festők pedig elkezdtek új utakat keresni.

    Matzon Ákos az alkotás folyamatáról elmondta: általában nem "valamit" akar ábrázolni, hanem gondolatainak pillanatnyi állapotát, fejlődését próbálja megragadni. Megjegyezte, hogy neki is vannak periódusai, és úgy látja, a szigorú mértani formák az utóbbi időben oldódni kezdtek, művészetében megjelent a spontaneitás és több színt is használ.

    Az alkotó arról is beszélt, hogy miért nem szeret címet adni képeinek. Elmondta, hogy a címadás túlságosan befolyásolja a mű befogadását. Szerinte a magyar nézők igénylik a címek kínálta értelmezési lehetőséget, míg a külföldiek jobban szeretik maguk megfejteni a képet.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

(Súlyosan elfogult vélemény)
art&design

Megnyitószöveg KristofLab Still Life című kiállításához
art&design

Enyedi Zsolt a Szófiai Liszt Intézet rezidenciaprogramján rendezett kiállításáról

Más művészeti ágakról

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Bartók György szerzői estje a Fugában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés