film
2012. 09. 12.
Jeles napok az Örökmozgóban
Szeptember 11-től folytatódik az ELTE filmklubja az Örökmozgóban. Az új sorozat Jeles András művészetével foglalkozik, a filmeket kísérő előadásokat Gelencsér Gábor filmesztéta tartja.
Egy filmrendező életművének karakterét, sőt értékét a tágabb művészettörténeti környezet határozza meg: mennyire kapcsolódik elevenen, netán formáló, meghatározó módon az adott korszakhoz: avantgárdja, derékhada, avagy utóvédharcosa egy-egy jól körülírható periódusnak. Jeles András (1945) esetében mégsem tűnik elsődlegesnek ez a szempont, hiszen pályafutása éppenséggel kívülállásával, irányzatok, műfajok és stílusok felettiségével tűnik ki. Nem hirdetett programot, nem alapított iskolát, műhelyt, nincsenek követői – mint ahogy mestert sem nagyon fedezhetünk fel műveiben és gondolkodásmódjában, legalábbis a filmesek köréből. Jeles pályafutása azonban mégsem függetleníthető a korszaktól, amelyben alkotnia – s nem utolsósorban hallgatnia – adatott: a magyar filmtörténet utóbbi négy évtizedének folyamataitól.
A vetítéssorozaton a rendező főiskolai vizsgafilmjeiből, dokumentumfilmjeiből, színházi rendezéseinek videóváltozataiból válogatunk, s bemutatjuk valamennyi egész esetés játékfilmjét. A hatvanas–hetvenes évtized fordulójától a kétezres évek végéig ívelő négy évtized egyszerre rajzol elénk pontos és megrendítő képet a változó korról s benne az emberi sors örök tragikumáról. Jeles filmjei, miközben érzékenyen reagálnak az adott időszak szellemi–politikai–társadalmi közegére, a létezés alapkérdéseivel szembesítenek. Ahogy egy helyütt írja, az egyetlen lehetőséggel: „látni az embert úgy, amint van”. Emberképe menthetetlenül tragikus; ennek a tragikumnak a mélységét tárja fel valamennyi filmjének valamennyi képkockájában. Ez a fajta kérlelhetetlenség és következetesség is szerepet játszhat abban, hogy a rendszerváltás után egyre kevesebb filmes lehetőséghez jut. Életművének felidézése arra is emlékeztet: mit veszítünk művészetének hiányával.
Gelencsér Gábor
Jeles András művészete - Az ELTE filmklubja az Örökmozgóban
Előadó: Gelencsér Gábor
Időpont: kedd 18:00 óra
Helyszín: Örökmozgó (VII. kerület, Erzsébet körút 39.)
A 12 filmre váltható bérlet ára: 3600 Ft, jegyár: 600 Ft/film
PROGRAM:
A vetítéssorozaton a rendező főiskolai vizsgafilmjeiből, dokumentumfilmjeiből, színházi rendezéseinek videóváltozataiból válogatunk, s bemutatjuk valamennyi egész esetés játékfilmjét. A hatvanas–hetvenes évtized fordulójától a kétezres évek végéig ívelő négy évtized egyszerre rajzol elénk pontos és megrendítő képet a változó korról s benne az emberi sors örök tragikumáról. Jeles filmjei, miközben érzékenyen reagálnak az adott időszak szellemi–politikai–társadalmi közegére, a létezés alapkérdéseivel szembesítenek. Ahogy egy helyütt írja, az egyetlen lehetőséggel: „látni az embert úgy, amint van”. Emberképe menthetetlenül tragikus; ennek a tragikumnak a mélységét tárja fel valamennyi filmjének valamennyi képkockájában. Ez a fajta kérlelhetetlenség és következetesség is szerepet játszhat abban, hogy a rendszerváltás után egyre kevesebb filmes lehetőséghez jut. Életművének felidézése arra is emlékeztet: mit veszítünk művészetének hiányával.
Gelencsér Gábor
Jeles András művészete - Az ELTE filmklubja az Örökmozgóban
Előadó: Gelencsér Gábor
Időpont: kedd 18:00 óra
Helyszín: Örökmozgó (VII. kerület, Erzsébet körút 39.)
A 12 filmre váltható bérlet ára: 3600 Ft, jegyár: 600 Ft/film
PROGRAM:
- 1. szept. 11. Meghallgatás (1969, 15’); Így fog leperegni (1970, 39’); Fehér sereg (1971, 16’)
- 2. szept. 18. Töredék (1971, 26’); Párhuzamos életrajzok (1972, 12’); Vasárnap április 12. (1973, 17’)
- 3. szept. 25. Csokonai (1980, 76’)
- 4. okt. 2. Montázs (1979, 72’)
- 5. okt. 9. A kis Valentino (1979, 102’)
- 6. okt. 16. Álombrigád (1983/1989, 107’)
- 7. nov. 6. Angyali üdvözlet (1984, 100’)
- 8. nov. 13. Szélvihar (1985, 100’)
- 9. nov. 20. Senkiföldje (1993, 105’)
- 10. nov. 27. József és testvérei (2003, 97’)
- 11. dec. 4. Párhuzamos halálrajzok (2008, 132’)
- 12. dec. 11. F. Havas Gábor: A Revizor, ahogyan a budapesti hajléktalanok előadják Jeles András betanításában (1997, 80’)
További írások a rovatból
Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
Más művészeti ágakról
Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről