film
2012. 08. 23.
A Golden Globe-díjas Agnieszka Holland a Jameson CineFest életműdíjasa
Jameson CineFest 9. Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál, 2012. szeptember 14-23.
Dolgozott a pályakezdő Leonardo DiCaprióval, a már befutott Andrzej Wajdával, Gary Oldmannal, Jean-Claude Carriere-rel, Gerard Depardieu-vel, Hanna Schygullával, Albert Finney-vel és Ed Harrissel. Golden Globe-díjas, háromszor jelölték Oscarra, legutóbb idén februárban. Szeptember 16-án a miskolci 9. Jameson CineFesten tart mesterkurzust a fesztivál 2012-es életműdíjasa, az európai mozi egyik meghatározó alakja: Agnieszka Holland.
Sötétségben (In Darkness) című legújabb filmjét, melyet a mesterkurzus után vetítünk, nemcsak Oscar-díjra jelölték, hanem a lengyel nemzeti filmfesztiválon is szinte minden díjat elnyert - köztük a legjobb rendezőét. A látványos történelmi film, amely Lembergben játszódik a II. világháború idején, tökéletesen illusztrálja Holland művészi erényeit: négy nyelven beszélő, négyféle nemzetiségű színészeivel tökéletes összhangban hozott létre egy európai művet - amely képes eljutni az európai közönséghez.
A lengyel nemzetiségű, Varsóban született Agnieszka Holland pályája kezdetétől "határjáró": a filmrendezést Prágában tanulta, kezdetben Andrzej Wajda és Krzysztof Zanussi mellett tanulta a szakmát, forgatókönyveket írt Wajdának (Danton, Szerelem Németországban). Első filmje, a Vidéki színészek sikere és a lengyel rendkívüli állapot kihirdetése után 1981-ben Párizsba emigrált. Az Armin Mueller-Stahl főszereplésével készült Keserű aratásért jelölték először Oscar-díjra 1986-ban, másodszor 1992-ben nominálták az Európa, Európáért (1990) - a mű elnyerte a legjobb külföldi filmnek járó Golden Globe-ot is. Első amerikai filmjét, A titkok kertjét Francis Ford Coppola meghívására, 1993-ban készítette. A még szinte ismeretlen Leonardo DiCaprióra ő bízta 1995-ben első komoly szerepét, Rimbaud-ot, a költőt a Teljes napfogyatkozásban. Közben Kieslowski Három szín: kék című filmjének társírója volt, és megfilmesítette a Washington Square című Henry James-regényt Jennifer Jason Leigh-vel és Albert Finney-vel. 2006-ban Magyarországon forgatta a Beethoven árnyékábant, Ed Harrissel. A Sötétségbennel tért vissza a csúcsra.
Agnieszka Holland szeptember 16-án tart mesterkurzust a Jameson CineFesten, majd a Sötétségben magyarországi premierje előtt átveszi az életműdíjat.
JAMESON CINEFEST - MISKOLCI NEMZETKÖZI FILMFESZTIVÁL
JAMESON CINEFEST - MISKOLC INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
2012. szeptember 14-23./September 14-23, 2012
www.cinefest.hu
A lengyel nemzetiségű, Varsóban született Agnieszka Holland pályája kezdetétől "határjáró": a filmrendezést Prágában tanulta, kezdetben Andrzej Wajda és Krzysztof Zanussi mellett tanulta a szakmát, forgatókönyveket írt Wajdának (Danton, Szerelem Németországban). Első filmje, a Vidéki színészek sikere és a lengyel rendkívüli állapot kihirdetése után 1981-ben Párizsba emigrált. Az Armin Mueller-Stahl főszereplésével készült Keserű aratásért jelölték először Oscar-díjra 1986-ban, másodszor 1992-ben nominálták az Európa, Európáért (1990) - a mű elnyerte a legjobb külföldi filmnek járó Golden Globe-ot is. Első amerikai filmjét, A titkok kertjét Francis Ford Coppola meghívására, 1993-ban készítette. A még szinte ismeretlen Leonardo DiCaprióra ő bízta 1995-ben első komoly szerepét, Rimbaud-ot, a költőt a Teljes napfogyatkozásban. Közben Kieslowski Három szín: kék című filmjének társírója volt, és megfilmesítette a Washington Square című Henry James-regényt Jennifer Jason Leigh-vel és Albert Finney-vel. 2006-ban Magyarországon forgatta a Beethoven árnyékábant, Ed Harrissel. A Sötétségbennel tért vissza a csúcsra.
Agnieszka Holland szeptember 16-án tart mesterkurzust a Jameson CineFesten, majd a Sötétségben magyarországi premierje előtt átveszi az életműdíjat.
JAMESON CINEFEST - MISKOLCI NEMZETKÖZI FILMFESZTIVÁL
JAMESON CINEFEST - MISKOLC INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
2012. szeptember 14-23./September 14-23, 2012
www.cinefest.hu
További írások a rovatból
Luke Korem és Simon Verhoeven Milli Vanilli – Az évszázad botránya című filmjeiről
Más művészeti ágakról
Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje