art&design
2008. 09. 16.
Vasárnapig Lélek és test a Szépművészetiben
MTI
Vasárnapig látható a Lélek és test című fotóművészeti kiállítás a Szépművészeti Múzeumban; a június elején nyílt tárlatot eddig csaknem 70 ezren tekintették meg, ezzel a leglátogatottabb hazai fotóművészeti kiállítás lett.
A Lélek és Test - Kertésztől Mapplethorpe-ig a fotográfia legnagyobb mestereinek szemével című tárlaton 90 - felerészben magyar és külföldi - fotóművész több mint 220 műve tekinthető meg, az alkotók között szerpel egyebek mellett André Kertész, Robert Capa, Man Rayk, Henri Cartier-Bresson és Robert Mapplethorpe.
A Szépművészeti Múzeum történetében először ad otthont fotográfiai kiállításnak, ezzel hangsúlyozva, hogy a fotóművészet egyenértékű társa a képzőművészet hagyományos ágainak. A kiállítás törzsanyagát a Magyar Fotográfiai Múzeum kölcsönözte, de New Yorkból, Párizsból, Kölnből, és a világ legrégebbi fotográfiai múzeumából, az amerikai George Eastman House-ból, a Nemzetközi Fotográfiai és Film Múzeumból is érkeztek művek a kiállításra.
A tárlat hat tematikus egységben mutatja be az alkotásokat; a Test maga című részben a társadalmi állapotok változásával összefüggően a test ábrázolásának változásait figyelheti meg a közönség. A Számkivetve című egységben a társadalom perifériáján élőkről készült alkotások láthatók a szociofotóktól a tényfeltáró képekig.
Az Egyedül című részben a magány, az egyedüllét és a halál különböző aspektusokból készült művészi ábrázolása kerül középpontba, míg az Együttlét elnevezésű kiállításrészben az emberi kapcsolatok sokféleségét mutatják be a munkák. Az Én-képek című részben háromféle portréval találkozhat a látogató: az első csoportba azok az alkotások tartoznak, ahol saját magát fényképezte a fotográfus, a másodikban egy pályatárs által készített portrék láthatóak, a harmadik részben pedig azokat az alkotásokat gyűjtötte egybe a kurátor, ahol az alkotó művészeti céllal fényképezte le modelljét. Az utolsó, a Pusztítás démona című egységben a háborús borzalmak dokumentálásának történetét és legfontosabb alkotásait ismerhetik meg az érdeklődők.
A látogatók mindemellett átfogó képet kaphatnak a fotográfia történetéről is, ugyanis a tárlaton kiállított legkorábbi fotó a 19. század végén, a legújabb pedig 2008-ban készült.
A tárlat eredetileg augusztus végéig fogadta volna a látogatókat, de a nagy sikerre való tekintettel a múzeum egy hónappal később, szeptemberben végén zárja be a kiállítást.
A fotográfiai témájú kiállítások közül eddig Magyarországon az Ernst Múzeumban rendezett (M)érték című tárlatra voltak a legtöbben kíváncsiak, azt 20 ezren látták.
A Szépművészeti Múzeum történetében először ad otthont fotográfiai kiállításnak, ezzel hangsúlyozva, hogy a fotóművészet egyenértékű társa a képzőművészet hagyományos ágainak. A kiállítás törzsanyagát a Magyar Fotográfiai Múzeum kölcsönözte, de New Yorkból, Párizsból, Kölnből, és a világ legrégebbi fotográfiai múzeumából, az amerikai George Eastman House-ból, a Nemzetközi Fotográfiai és Film Múzeumból is érkeztek művek a kiállításra.
A tárlat hat tematikus egységben mutatja be az alkotásokat; a Test maga című részben a társadalmi állapotok változásával összefüggően a test ábrázolásának változásait figyelheti meg a közönség. A Számkivetve című egységben a társadalom perifériáján élőkről készült alkotások láthatók a szociofotóktól a tényfeltáró képekig.
Az Egyedül című részben a magány, az egyedüllét és a halál különböző aspektusokból készült művészi ábrázolása kerül középpontba, míg az Együttlét elnevezésű kiállításrészben az emberi kapcsolatok sokféleségét mutatják be a munkák. Az Én-képek című részben háromféle portréval találkozhat a látogató: az első csoportba azok az alkotások tartoznak, ahol saját magát fényképezte a fotográfus, a másodikban egy pályatárs által készített portrék láthatóak, a harmadik részben pedig azokat az alkotásokat gyűjtötte egybe a kurátor, ahol az alkotó művészeti céllal fényképezte le modelljét. Az utolsó, a Pusztítás démona című egységben a háborús borzalmak dokumentálásának történetét és legfontosabb alkotásait ismerhetik meg az érdeklődők.
A látogatók mindemellett átfogó képet kaphatnak a fotográfia történetéről is, ugyanis a tárlaton kiállított legkorábbi fotó a 19. század végén, a legújabb pedig 2008-ban készült.
A tárlat eredetileg augusztus végéig fogadta volna a látogatókat, de a nagy sikerre való tekintettel a múzeum egy hónappal később, szeptemberben végén zárja be a kiállítást.
A fotográfiai témájú kiállítások közül eddig Magyarországon az Ernst Múzeumban rendezett (M)érték című tárlatra voltak a legtöbben kíváncsiak, azt 20 ezren látták.