bezár
 

zene

2012. 07. 31.
Fekete Gyula vezeti a zeneszerzés tanszékét
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ismét önállóvá válik a zeneszerzés szak a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen (LFZE), a tanszéket Fekete Gyula zeneszerző vezeti szeptembertől.

prae.hu

 Az alkotóművészet és zeneelméleti ismeretek elnevezésű tanszéken működött az utóbbi időben a zeneszerzés szak, amely szeptembertől ismét önálló tanszékként működik. A zeneszerzés szakot 17 éve vezette Jeney Zoltán, akinek megbízatása lejárt, így a Zeneakadémia pályázatot írt ki az állásra. Az egyetem szenátusa júniusban döntött Fekete Gyula pályázata mellett, így Batta András rektor szeptember elsejével három évre nevezte ki a zeneszerzőt, aki docensként eddig is ezen a szakon vett részt a képzésben. 

    "Mindent folytatunk, ami összefügg Zeneakadémiánk hagyományaival. Évszázados tradíció örökösei vagyunk. Már az alapításkor, 137 évvel ezelőtt működött zeneszerzés szak, Liszt Ferenc idehívta maga mellé Volkmann Róbertet. Később Erkel Ferenc irányította a komponálás iránt érdeklődő növendékeket, majd Koestler János, Bartók és Kodály mestere, őket Farkas Ferenc követte, hogy csak egy-két nevet említsek a hosszú sorból. A közelmúltban Petrovics Emiltől vette át a tanszakot Jeney Zoltán" - idézte fel az MTI-nek Fekete Gyula a szak történetét. 

    Hozzátette: a budapesti oktatás azért is különleges, mert a világon ma már csak kevés intézményben használják az Erkelék által megalapozott módszert, amely szerint a korok és stílusok alkotói technikáit igen erősen tanítják. Mint megjegyezte, a komputerizációra hivatkozva sokan úgy gondolják, hogy egy számítógép is képes egy Bach-fúgára variálni.

Fekete Gyula véleménye szerint azonban igazi zeneszerzővé úgy válhat valaki, ha a régiek technikáit, a szakma alapjait nagyon alaposan elsajátítja. Ez a tradíció olyan nagyságokat adott a világnak, mint Ligeti és Kurtág - emelte ki.

    "A zenészek, zeneszerzők minden időben reagáltak a társadalmi változásokra, ez nekünk is dolgunk. Így tavaly elindítottunk két új szakirányt, az egyik az alkalmazott zeneszerzés, ami a film és színház számára komponálók képzésére szolgál, a másik az elektronikus zene- és médiaművészet szakirány. Figyelnünk kell arra, hogy a 21. században mi zajlik körülöttünk" - fogalmazott Fekete Gyula.

    Az alkalmazott zeneszerzés képzés a Színház- és Filmművészeti Egyetemmel együttműködve folytatódik. Az oktatás helyszíne is nagyrészt a színművészeti egyetem, hogy mielőbb testközelbe kerüljenek a hallgatók a színház és a film világával.

    A Magyar Táncművészeti Főiskolával is alakul a kooperáció, az opera szakosok idei vizsgáján a táncművészetis hallgatók is közreműködtek, a zeneakadémisták pedig egy elektronikus zenei alkotást ajánlottak a táncosok következő vizsgájára. 

    Az európai társintézményekkel is szorosabbra fonják a kapcsolatokat, a növendékeket nagyobb arányban szeretnék külföldre juttatni. A római Santa Cecilia Akadémiával példaszerű a viszonyuk, akárcsak a brüsszeli zeneakadémiával. 

    Fekete Gyula 1989-ben diplomázott a Zeneakadémián. Doktori fokozatot szerzett az illinois-i Northwestern University-n. Római láz című művét Rómában és a Ravello Fesztiválon játszották, A megmentett város és Excelsior! című operáit pedig Magyar Állami Operaház mutatta be. A Katona József Színházban A trakhiszi nők című előadáshoz készített kísérőzenét.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Bartók György szerzői estje a Fugában
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről

Más művészeti ágakról

Áfra János válaszai a prae.hu AI-körkérdésére
Lakos Nóra: Véletlenül írtam egy könyvet
Egységes fordításban Proust: Az eltűnt idő nyomában hét kötete
Nemes Nagy Ágnes összegyűjtött gyerekversei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés