art&design
2012. 07. 29.
A lengyel gyűjtemények egyik legértékesebb festménye került vissza Wroclawba
Bata Alexandra, az MTI tudósítója írja
Visszakerült Wroclawba idősebb Lucas Cranach Madonna jegenyefenyőkkel című alkotása, melyet a lengyel művészeti gyűjtemények egyik legértékesebb festményeként tartanak számon.
A második világháború után a németektől visszaszerzett műtárgynak 1947-ben veszett nyoma, amikor a wroclawi érsekségi múzeum által a kép felújításával megbízott német származású pap visszacsempészte azt Berlinbe. A lopásra csak az 1960-as évek elején derült fény, amikor újra renoválni kellett a festményt: egy szakértő azonnal felismerte, hogy az eredeti alkotás helyett egy gyenge minőségű másolatot kapott kézhez - olvasható a Gazeta Wyborcza című napilap hétvégi kiadásában.
A Wroclawi Madonnaként is ismert festményt 1970 után német aukciósházak több alkalommal felajánlották német múzeumoknak: azok felkutatták a festmény eredetét, így nem vették meg azt, de a hatóságokat sem értesítették az elrabolt műkincsek listáján szereplő tárgy hollétéről. A képnek ezek után nyoma veszett és csak idén bukkant fel újra, amikor egy svájci ügyvéd felkérte a wroclawiakat a festmény dokumentációjának bemutatására. Ekkor derült ki, hogy a műkincset egy Svájcban élő műgyűjtő a helyi egyháznak ajándékozta. Az egyházfők azonban úgy döntöttek, hogy visszaadják eredeti tulajdonosának, azaz a wroclawi székesegyháznak.
Idősebb Lucas Cranach (1472-1553) német festő, az észak-európai reneszánsz egyik legkiemelkedőbb alakja 1510-ben festette a képet Thurzó János (1454-1520) boroszlói (Wroclaw) püspök megbízásából. A műkincset a XIX. században a helyi székesegyház kincstárába helyezték át, ahonnan 1943-ban a náci hatóságok vidékre evakuálták.
A festményen egy rendkívüli szépségű Madonna tartja a kisdedet, amelynek kezében egy szőlőfürt van. A rendkívüli precizitással ábrázolt háttérben egy vár és hatalmas jegenyefenyők láthatók. Óvatos becslések szerint a kép több millió dollárt ér.
A Wroclawi Madonnaként is ismert festményt 1970 után német aukciósházak több alkalommal felajánlották német múzeumoknak: azok felkutatták a festmény eredetét, így nem vették meg azt, de a hatóságokat sem értesítették az elrabolt műkincsek listáján szereplő tárgy hollétéről. A képnek ezek után nyoma veszett és csak idén bukkant fel újra, amikor egy svájci ügyvéd felkérte a wroclawiakat a festmény dokumentációjának bemutatására. Ekkor derült ki, hogy a műkincset egy Svájcban élő műgyűjtő a helyi egyháznak ajándékozta. Az egyházfők azonban úgy döntöttek, hogy visszaadják eredeti tulajdonosának, azaz a wroclawi székesegyháznak.
Idősebb Lucas Cranach (1472-1553) német festő, az észak-európai reneszánsz egyik legkiemelkedőbb alakja 1510-ben festette a képet Thurzó János (1454-1520) boroszlói (Wroclaw) püspök megbízásából. A műkincset a XIX. században a helyi székesegyház kincstárába helyezték át, ahonnan 1943-ban a náci hatóságok vidékre evakuálták.
A festményen egy rendkívüli szépségű Madonna tartja a kisdedet, amelynek kezében egy szőlőfürt van. A rendkívüli precizitással ábrázolt háttérben egy vár és hatalmas jegenyefenyők láthatók. Óvatos becslések szerint a kép több millió dollárt ér.
További írások a rovatból
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Eperjesi Ágnes és Várnagy Tibor: TAVATE: lebegés című tárlata az acb Galériában
Enyedi Zsolt a Szófiai Liszt Intézet rezidenciaprogramján rendezett kiállításáról
Más művészeti ágakról
A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról