bezár
 

építészet

2008. 09. 13.
Velencében megnyílt a magyar pavilon
MTI/PRAE.HU
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A magyar-japán-svájci doubleNegatives Architecture csoport Corpora in Si(gh)te című projektjével nyílt meg péntek délután a 11. Velencei Építészeti Biennálé magyar pavilonja, Schneider Márta, az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) államtitkára, valamint Demszky Gábor budapesti főpolgármester jelenlétében.

prae.hu

Az Icsikava Szota építész, Maróy Ákos szoftverművész, Max Rheiner szoftver- és hardverfejlesztő művész és Kobata Kaoru grafikus közreműködésével készült projekt a biennálé területén elhelyezett mintegy 40 miniatűr szenzor működésén alapul. Az apró szerkezetek a mért hőmérsékletre, fényre, páratartalomra és hangra vonatkozó adatokat folyamatosan továbbítják egy központi egységnek. A kapott információkból egy vetítésrendszer hozza létre azokat a virtuális tereket, amelyek azután organikusan változnak aszerint, hogy a látogatók hogyan lépnek az érzékelőkre, milyenek a fényviszonyok, a hanghatások vagy hogyan alakul a hőmérséklet. A szecessziós magyar pavilon Maróti Géza 1909-es tervei alapján készült.

"Most először maga a pavilon épülete lett főszereplője részvételünknek" - fogalmazott megnyitóbeszédében Schneider Márta, majd megjegyezte, a Corpora in Si(gh)te projekttel konkrét és átvitt értelemben is megvalósul az idei biennálé témája, az épületen túli építészet.

"Mikor először láttam a terveket, nemigen tudtam elképzelni, hogy is fog ez működni, de Július Gyula kurátor megmutatta a projekt két tárgyként is létrejött elemét és láttam, hogy gyönyörűek" - mondta el az MTI-nek a helyszínen Schneider Márta.

"A projekt résztvevői közül először Maróy Ákossal találkoztam. Mikor bemutatta a Corpora in Si(gh)te tervét, úgy éreztem, azt feltétlenül meg kell valósítanunk" - számolt be a kezdetekről Július Gyula, a magyar kiállítás kurátora.

Július Gyula úgy vélte, mind a magyar pavilon, mind a Corpora-projekt által létrehozott struktúra az organikus építészet megjelenési formája. "A kettő között eltelt száz év, és kiderült, hogy megfigyelő-rendszereink révén beleláthatunk az anyagba. A kihelyezett érzékelők úgy működnek, mint kis darazsak, amelyek azt keresik, hol tudnak egy-egy darázsfészket felépíteni, de csak egymással kooperálva elég okosak ehhez" - számolt be az számítógép által irányított program működéséről.

Mint a kurátor elmondta, a Corpora-projekttel egy jövőképet szeretnénk felvázolni, bemutatni, milyen lehet az építészet száz év múlva. "Az idei biennálé kiírása - Odakint: Építészet az épületen túl - is hasonlóról szól, mint a mi projektünk, a nyitásról az építészet szűken vett territóriumból a társművészetek felé" - fogalmazott.

"A Corpora kéz a kézben kapcsolódik sok másik pavilon kiállításhoz, például a svájci projektben egy robot épített fel házakat" - jegyezte meg Július Gyula, majd hozzátette, a jövőben akár a doubleNegatives programja is együttműködhet nanorobotokkal, melyek a megadott paraméterek alapján maguk hozzák létre a házunkat, építész nélkül.

Mint arról az Schneider Márta az MTI-nek beszámolt, a velencei seregszemlén való hazai részvétel költsége 30 millió forint.
nyomtat

További írások a rovatból

építészet

Beszámoló a 18. Velencei Építészeti Biennáléról
építészet

Interjú Monika Karczmarczykkal
építészet

Interjú Kőszeghy Flórával
építészet

Reflexió a girlscanscan Tripping on Modernist Monuments című kiállításáról

Más művészeti ágakról

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés