art&design
2008. 09. 13.
MADI irányzatú művészek kiállítása a Brüsszeli Magyar Kulturális Intézetben
MTI
A kortárs absztrakt, geometrikus művészet meghatározó irányzatához, a MADI-hoz tartozó hét belga és hét magyar művész kiállítása nyílik meg jövő szerdán a Brüsszeli Magyar Kulturális Intézetben.
A tárlatot Catherine Topall, a párizsi ORION Centre d’Art Géometrique MADI igazgatója és Dárdai Zsuzsa művészetkritikus, a budapesti Mobil MADI Múzeum alapító-kurátora közösen nyitja meg. A kiállító művészek: Fajó János, Haász István, Haraszty István, Kovács Tamás László, Pataki Balázs, Saxon Szász János, Száraz Marika, Gilbert Decoq, Jean-Claude Faucon, Pal Horvath, Antonia Lambelé, Renée Rohr, Albert Rubens és Dirk Verhaegen.
A MADI az 1940-es években indult és a kortárs absztrakt, geometrikus művészet meghatározó irányzatának számít. Előtérbe helyezi a formákat a tartalommal szemben, a színek és hangsúlyos formák szabad keverésével esztétikai élmény nyújtására törekszik. A MADI kifejezésmód megjelent a költészetben, zenében és táncban is.
A MADI betűszó, amelynek eredete bizonytalan. Spanyolul szokták úgy dekódolni, hogy "movimiento artistico de invención" (újszerű művészeti mozgalom). Angolul a "movement, abstraction, dimension, invention" (mozgás, absztrakció, dimenzió, invenció) fogalomsorral hozzák összefüggésbe. Egyes vélemények szerint azonban a betűszó a "MAterialismo DIaléctico" kifejezésből ered.
Magyarországon a kilencvenes években alapítottak MADI csoportot fiatal művészek.
Passuth Krisztina művészettörténész megfogalmazása szerint a MADI ma is fiatal mozgalomnak tűnik: fiatal művészek vesznek részt benne, olyanok, akik dinamikusak, napról napra új szempontokat alakítanak ki, s olyan műveik születnek, amelyek túlmutatnak a tegnapiakon, tegnapelőttieken.
"Ami nem sikerült annak idején a futurizmusnak, de még a dadának sem, hogy kikerülje a múzeumok lerakatait és a hivatalos értékrend kánonját - az sikerült a MADI-nak: miközben még mindig nincs stabil történeti helye a művészet egymást követő irányzatainak rendjében, egy-egy kisebb vagy nagyobb MADI-tárlat a világ valamilyen részében mindig felfedezést, friss szenzációt jelent. Röviden: nem integrálódott és nem tűnt el, sőt, meg-megújulva létezik. Méghozzá minden háttéri intézményrendszer, helyhez kötöttség, állandó galériák és kritikusok nélkül is" - olvashatók Passuth Krisztina sorai a brüsszeli kiállítás meghívóján.
A MADI az 1940-es években indult és a kortárs absztrakt, geometrikus művészet meghatározó irányzatának számít. Előtérbe helyezi a formákat a tartalommal szemben, a színek és hangsúlyos formák szabad keverésével esztétikai élmény nyújtására törekszik. A MADI kifejezésmód megjelent a költészetben, zenében és táncban is.
A MADI betűszó, amelynek eredete bizonytalan. Spanyolul szokták úgy dekódolni, hogy "movimiento artistico de invención" (újszerű művészeti mozgalom). Angolul a "movement, abstraction, dimension, invention" (mozgás, absztrakció, dimenzió, invenció) fogalomsorral hozzák összefüggésbe. Egyes vélemények szerint azonban a betűszó a "MAterialismo DIaléctico" kifejezésből ered.
Magyarországon a kilencvenes években alapítottak MADI csoportot fiatal művészek.
Passuth Krisztina művészettörténész megfogalmazása szerint a MADI ma is fiatal mozgalomnak tűnik: fiatal művészek vesznek részt benne, olyanok, akik dinamikusak, napról napra új szempontokat alakítanak ki, s olyan műveik születnek, amelyek túlmutatnak a tegnapiakon, tegnapelőttieken.
"Ami nem sikerült annak idején a futurizmusnak, de még a dadának sem, hogy kikerülje a múzeumok lerakatait és a hivatalos értékrend kánonját - az sikerült a MADI-nak: miközben még mindig nincs stabil történeti helye a művészet egymást követő irányzatainak rendjében, egy-egy kisebb vagy nagyobb MADI-tárlat a világ valamilyen részében mindig felfedezést, friss szenzációt jelent. Röviden: nem integrálódott és nem tűnt el, sőt, meg-megújulva létezik. Méghozzá minden háttéri intézményrendszer, helyhez kötöttség, állandó galériák és kritikusok nélkül is" - olvashatók Passuth Krisztina sorai a brüsszeli kiállítás meghívóján.
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával